Recensie door Tea van Lierop
Uitgeverij Prometheus
Victoriaans met een krachtige vrouwelijke twist!
De titel vertelt maar een
klein stukje van waar het echt om gaat in het boek. Het monster fungeert als
een handige kapstok waaraan een aantal thema’s zijn op te hangen. Samen
griezelen schept een band, de dominee kan het aanhalen in zijn zondagspreek, het
bijgeloof kan welig tieren en wetenschappelijk onderzoek zou uitsluitsel kunnen
geven. Voeg daarbij het gothic element, de wel heel exceptionele personages, de
mooie karakterbeschrijvingen, het geestverruimende natuurgeweld en dompel je
onder in het verhaal:
'Terwijl Will World’s End naderde, stond de enige bewoner in zo’n volmaakte schutkleur tegen de muren van het huis, dat het wel toverwerk leek toen hij opeens opdook. Mijnheer Cracknell leek opgetrokken uit hetzelfde materiaal als zijn behuizing. Zijn jas was even mossig en vochtig, zijn baard even rossig als de pannen die van het dak vielen. In zijn rechterhand hield hij een grijs mollenlijkje, in zijn linker- een zakmes. ‘Denk aan uw jas, eerwaarde, gaat u liever een stapje achteruit,’ waarschuwde hij, en Will gehoorzaamde en nam tegelijkertijd het ruime dozijn aan mollen in ogenschouw die aan het hek hingen.'
Het verhaal
Het boek speelt zich af in1894
in Londen en zijn omgeving. De introductie van Cora
Seaborne is op zijn minst een beetje geheimzinnig, waarom rouwt ze niet echt na
de dood van haar echtgenoot? Michael Seaborne is overleden aan keelkanker, hij
wilde onder geen beding behandeld worden. Luke Garrett, een tweeëndertig jarige
chirurg met een hongerige, ongehoorzame geest, was zijn behandelend arts en
gecharmeerd van Cora. Luke Garrett is een veelbelovend chirurg, sterk
geïnteresseerd in de werking van hart en longen, hij experimenteert met het
maken van schaalmodellen en als snijdend specialist is hij niet te evenaren.
De spanning tussen de twee speelt het hele boek door een belangrijke rol, de lezer leeft mee en ziet gebeuren dat er zich een ander interessant mannelijk personage aandient.
'Terwijl Will World’s End naderde, stond de enige bewoner in zo’n volmaakte schutkleur tegen de muren van het huis, dat het wel toverwerk leek toen hij opeens opdook. Mijnheer Cracknell leek opgetrokken uit hetzelfde materiaal als zijn behuizing. Zijn jas was even mossig en vochtig, zijn baard even rossig als de pannen die van het dak vielen. In zijn rechterhand hield hij een grijs mollenlijkje, in zijn linker- een zakmes. ‘Denk aan uw jas, eerwaarde, gaat u liever een stapje achteruit,’ waarschuwde hij, en Will gehoorzaamde en nam tegelijkertijd het ruime dozijn aan mollen in ogenschouw die aan het hek hingen.'
Het verhaal
Het boek speelt zich af in
De spanning tussen de twee speelt het hele boek door een belangrijke rol, de lezer leeft mee en ziet gebeuren dat er zich een ander interessant mannelijk personage aandient.
Niets is wat het lijkt en
het verschil tussen vriendschap, liefde, haat en alles daar tussenin wordt één
van de verhaallijnen. Al deze personages zullen uiteindelijk niet meer degenen
zijn die ze waren in het begin.
Om het allemaal nog
gecompliceerder te maken is daar ook nog Martha, de vrouw die als kindermeisje
aangenomen is voor Francis, enig kind van Cora en Michael en blijven hangen als
vriendin van Cora. Eén van de vriendschappen uit het verhaal.
Het, goedgekozen, motto is
van Michel de Montaigne, Over vriendschap:
'Als ik zou moeten
zeggen waarom ik van hem hield, weet ik daar geen antwoord op dan slechts dit
ene: ‘Omdat hij het was, omdat ik het was.’ *
Karrenpaard
Cora is een type dat zich
absoluut niet houdt aan conventies, het liefst struint ze met stoere kleding
door de natuur op zoek naar bijzonder gesteente, fossielen. Door de modder wroeten,
met haar handen zoeken naar bijzonderheden heeft haar voorkeur, ze heeft lak
aan de reacties van mensen in haar omgeving. Wanneer ze de gelegenheid krijgt
een tijdje in de buurt van Blackwater te verblijven, neemt ze die kans met
beide handen aan. Door aardverschuivingen is de kans op het vinden van
fossielen sterk vergroot en toevallig is er in de buurt een aardbeving geweest.
In Aldwinter bij dominee
William Ransome en zijn gezin, krijgt Cora kans zich uit te leven. In eerste
instantie heeft William het niet zo op met Cora, hij stelt zich voor een
deftige dame te logeren te krijgen. De wetenschappelijke liefhebberijen zouden
de geestelijke gezondheid aantasten. Zij op haar beurt verwacht een
stijfkoppige dorpsdominee.
'Ondanks haar imponerende
kleding had ze iets jongensachtigs: op de ring na droeg ze geen sieraden, haar
gezicht was niet bleek gepoederd, maar gloeide op de plekken waar haar huid in
contact was gekomen met de Essexe zeelucht. Toen ze opstond, zag hij dat ze
weliswaar niet het karrenpaard was dat zijn dochter had voorspeld, maar dat ze
ook niet bepaald slank was, ze was groot, ze was aanwezig, het zou onmogelijk
zijn, meende hij, om haar aanwezigheid ooit over het hoofd te zien, al deed je
daar nog zo je best voor.'
Sociale ongelijkheid
Martha is van huis uit
socialistisch, het is haar met de paplepel ingegoten. Samen met een ex patiënt
van Luke en politieke vrienden van Ransome komt er een plan van de grond voor
stadsvernieuwing. De krottenwijken met bijbehorende stank, herrie en
messentrekkerij wordt erg mooi beschreven en biedt een tegenhanger van het
milieu waarin de Ransomes, De Ambroses (de politieke vrienden) en Cora zich
begeven.
Feelings
Brieven hebben een
prominente plaats in het boek, vaak is het makkelijker om je gedachten te
formuleren op papier. In één van die brieven richt Katharine (Ambrose) zich tot
Cora.
'Je hebt me eens
verteld dat je vergeet dat je een vrouw bent, en ik geloof dat ik je nu pas
begrijp – voor jou is vrouw zijn gelijk aan zwak zijn, je denkt dat ons
zusterschap een lijdensweg is. En dat is het misschien deels ook, maar wat is
krachtiger: met pijn en moeite een mijl lopen, of zeven zonder? Je bent nu
eenmaal een vrouw en dus moet je weer beginnen als een vrouw te leven. Waarmee
ik bedoel: je moet eens beginnen werkelijke moed te tonen.'
Conclusie
In een interview vertelt
Sarah Perry dat het boek drie belangrijke thema's moest krijgen. Om te beginnen
moest het beeld van de vrouw in de Victoriaanse tijd kracht en intelligentie
uitstralen, daarnaast wilde ze het thema vriendschap in de ruimste zin van het
woord uitwerken. Tenslotte had ze een heel bijzondere omslag op het oog.... Die
is werkelijk duizelingwekkend mooi geworden, de kleuren, het Victoriaans
dessin, de voorstelling (de Engelse titel is The Essex Serpent) en wanneer je
het boek kantelt zie je dat er ook nog lichtgevende deeltjes verwerkt zitten in
het patroon.
Hoewel het boek echt alles
heeft om een geslaagde roman te zijn, vind ik dat er veel beschreven
wordt, zodat de lezer niet al te veel moeite hoeft te doen zich een beeld te
vormen van wat er zich afspeelt.
En ik vind de titel in het
Engels sprekender, slang in plaats van monster. De slang wordt in het boek een
aantal keer genoemd. Onder andere als de slang in het paradijs. Hoewel het beest
ook draakachtige kenmerken scheen te hebben. What's in a name...., het levert
een mooie roman op!
Over de auteur
Sarah Perry (Essex, 1979)
recenseert literatuur voor The Guardian en The Financial Times. Het monster van
Essex was een fenomenale bestseller in Engeland en Boek van het Jaar bij de
British Book Awards 2017, Waterstones Boek van het Jaar 2016, en het werd
genomineerd voor acht andere prijzen, waaronder de Costa Novel Award 2017 en de
Baileys Women's Prize for Fiction 2017. Perry woont in Norwich. (Prometheus)
Titel: Het monster van
Essex
Oorspronkelijke titel: The
Essex Serpent
Auteur: Sarah Perry
Uitgever: Prometheus
Vertaling: Natasha Gerson
en Roland Fagel
Omslagontwerp: Profile
Books/DPS Design&Prepress Studio
ISBN: 9789044634129
Genre: Fictie
Pag.: 334
Verschenen: Juli 2017
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.