Recensie van Roosje
Uitgever Atlas Contact
'Niggers love anything but themselves'*
Haar zwarte*** vrienden, onder wie The Last Poets**** Umar Bin Hassan en Abiodun Oyewole maken haar wegwijs in het zwarte Amerika en brengen haar in contact met hun familie en vrienden.
In een Verantwoording schrijft Otten dat de stukken geschreven zijn over een periode van zestien jaar. Ze zag de VPRO-documentaire Something to die for over The Last Poets en was direct gegrepen; Umar interviewde ze in 2000 voor NRC Handelsblad.
Veel
vragen krijgt Otten van collega’s, in de trant van: Mag je als witte vrouw wel
schrijven over zwarte Amerikanen? En ook vragen over haar gemengde stijl
van non-fictie/fictie.
Haar
Last Poets-vrienden antwoordden op deze vragen eenvoudigweg: ‘Yes, she’s white and she’s Dutch, but she is our
white Dutch girl.’ (2018: 10).
Mokerslag
Ottens
stukken, haar observaties en haar persoonlijke touch
hebben me geraakt. Het is niet voor het eerst dat de benarde situatie en het
grove onrecht van zwarten in Amerika me treffen als een mokerslag (hmm, beetje
een cliché). Wat dat betreft kan ik me helemaal inleven in Ottens fascinatie. Maar
iedere keer dat ik weer met deze ongelooflijke barbaarsheid geconfronteerd
word, ben ik geshockeerd.
Otten
vertelt onder andere persoonlijke verhalen van bijvoorbeeld de twee Last Poets,
dichters-performers, van 9/11 in New York, van hun familie en vrienden in het
zwarte en volkomen verpauperde Detroit, ooit rijk door de auto-industrie en
voor zwarten het walhalla van de muziek: Motown; van de zwarte zuidelijke stad
New Orleans, de dodelijke heftigheid van orkaan Katrina, die vooral zwarten
trof; van zonen van beroemde vaders: Eric
Mingus, zoon van de beroemde bassist Charles
Mingus en Ravi Coltrane van de nog
beroemdere John Coltrane, saxofonist;
Ravi komt inderdaad van Ravi Shankar, de
vrijwel net zo beroemde sitarspeler uit India, met wie ook The Beatles een tijdje opgetrokken hebben; als
ik me goed herinner was vooral George Harrison
van hem gecharmeerd.
Empathie
Otten: ‘Mijn empathie is schijnbaar grenzeloos. Ik schrijf
over drugsmisbruik, geweld, seks, poëzie, racisme, muziek, moord, liefde en
politiek met dezelfde hartstocht die The Last Poets zelf in hun werk stopten.
Van binnenuit en niet als toeschouwer uit een andere wereld. Op die manier kan
ik - althans in mijn verbeelding - zwart zijn, man zijn, Amerikaans zijn,
gewelddadig of juist heel liefdevol en kwetsbaar zijn en high worden van crack,
alles is mogelijk in feite, de verbeelding is het mooiste dat ons als mens is
gegeven.’ (ibid.: 60)
Het is
bijna niet voor te stellen dat in een westers land als Amerika, waar de
vrijheid in het hoogste vaandel staat, een grote bevolkingsgroep zo
gebruuskeerd wordt. Kijk naar een willekeurige uitzending van Oprah, nou ja,
vroeger dan, en je weet direct hoe de vlag erbij hangt. Ik wilde schrijven ‘de
zwarte vlag’ maar daarvan krijg je totaal verkeerde associaties.
Niet echt zwart
Maar
natuurlijk werkt het racisme ook naar binnen, op het psychologische en
emotionele vlak. Veel zwarten hebben veel te weinig zelfvertrouwen, ‘Niggers love anything but themselves’ zegt
Umar terecht.
De
problematiek is een ingewikkelde. WTF: dat is een understatement
van jewelste.
‘‘Weet je wat de grootste schande is voor een zwarte
in Amerika? vraagt Aaron
Dworkin [...] Hij is oprichter en
president van Sphinx, de organisatie die Afro-Amerikaanse en latino klassieke
musici in Amerika promoot [...] ‘Niets weten over je achtergrond, je eigen blackness, worden beschouwd als een verrader van je ras. Dat
is het allerergste. Dus wanneer iemand tegen je zegt: “Jij bent niet echt zwart”, is
dat een veel grotere belediging dan voor nigger te worden uitgescholden.’’
(ibid.: 128)
Deze
Dworkin is als zwarte - hij is niet heel donker van huid - geadopteerd door
blanke, joodse en gestudeerde ouders:
‘Ben ik joods? En hebben de mensen daarom een hekel
aan me? Maar ik ben geadopteerd. Ben ik dan wel echt joods? Of haten mensen me
omdat ik zwart ben? Zwart en joods? Wie ben ik? ‘ (ibid. 128)
Niet
iedere zwarte woont in da hood, niet
ieder zwarte is een junk, niet iedere zwarte is arm - denk maar aan Oprah
(rdv).
Er is
ook een stukje over de periode dat Obama
tot democratische presidentskandidaat werd gekozen. Sommigen zien het helemaal
zitten en worden haast euforisch, anderen vrezen dat het hem nooit zou lukken
president te worden en als dat wel zo zou zijn zou hij direct vermoord worden.
Dat is, weten we nu, godzijdank niet gebeurd, maar hun vrees is meer dan
voorstelbaar.
Poëzie
Ik moet
nu nodig een stukje citeren van de performance-gedichten van Umar; zonder dat
is deze bespreking niet compleet:
‘’...dream books and poor black women dancing with
their welfare cheques in subsidized dreams and empty cognac bottles pretending
tot be romance and warm hugs and tears on the verge of denying the children
their future for a change to experience and enjoy the true meaning of just one
loving kiss’"(ibid.: 35)
Ik ga
meer werk van Otten lezen. Deze bundel zet me ertoe aan me weer meer te
verdiepen in de situatie van het racisme in Amerika.
* Dichtregel van de Last Poet Umar Bin Hassan (2018: 160)
** Ook
een uitspraak van Ottens vriend Umar Bin Hassan.
*** Ik
weet niet zeker of ik als blanke de term ‘zwart’ mag gebruiken; ik denk dat ik Afro-American moet schrijven.
**** The
Last Poets are several groups of poets and musicians who arose from the late
1960s African-American civil rights movement's black nationalist movement. The
name is taken from a poem by the South African revolutionary poet Keorapetse Kgositsile, who believed he was in
the last era of poetry before guns would take over. The original users of that
name were the trio of Felipe Luciano, Gylan Kain, and
David Nelson. (Wikipedia)
Over de auteur:
Christine
Otten (Deventer, 13 november 1961) is een Nederlands auteur en journalist.
Otten
was als journalist onder meer werkzaam voor De Groene Amsterdammer en Vrij
Nederland. Ze debuteerde in 1995 met de roman Blauw
metaal. Haar doorbraak kende ze in 2004 met de roman De laatste dichters die genomineerd werd voor
de Libris Literatuur Prijs. In 2011 verzorgde Otten samen met fotokunstenaar Erik Kessels het boekenweekessay Good luck. Ze is ook actief als performer.
(Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Christine_Otten)
(Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Christine_Otten)
Blauw
metaal (1995)
De
laatste dichters (2004)
Als
Casablanca (2008)
In
wonderland (2010)
Good
luck (2011, boekenweekessay samen met Erik Kessels)
Om adem
te kunnen halen (2013)
Rafaël
(2014)
We
hadden liefde, we hadden wapens (2016) - Bekroont met de Reinnaerttroffee 2017
Auteur:
Christine Otten
Titel:
Als ik naar jou kijk, zie ik mezelf
Uitgever:
Atlas Contact
184
pagina's
Verschijningsdatum:
januari 2018
ISBN: 9789045035260
Categorie: Literatuur
& Romans Literaire non-fictie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.