Recensie van Tea van Lierop
Das Mag Uitgevers
Das Mag Uitgevers
Kleurrijk relaas met een zwart randje
Wat drijft iemand om
zijn verleden in al zijn kwetsbaarheid te laten zien aan de buitenwereld? Is de
lezer dan zo voyeuristisch dat hij dit wil weten? Misschien werkt deze vorm
louterend voor de auteur, wellicht wordt er een catharsis bereikt met het leeghalen
van het huis en de daarmee gepaard gaande verloren gewaande herinneringen. Wie
zal het zeggen?
In elk geval wilde ik
het boek graag lezen en schaar mezelf schuchter achter de nieuwsgierigen die
graag een blik werpen in het geheimzinnige statige huis aan de Utrechtse
Nieuwegracht in de hoop een glimp op te vangen wat er allemaal loskomt na de
dood van Barend.
Opdracht
Het boek is
opgedragen aan alle leden van het gezin én het huis, dat is mooi, het huis
krijgt hiermee de prominente plek die het verdient. Het huis dient als
uitgangspunt voor het boek. Een aantal van de hoofdstukken krijgt als titel één
van de vertrekken alsof het een rondleiding is en dat is het ook.
Laat u meevoeren in
het labyrintisch huis met zijn versluierde herinneringen.
Stof
Op 29 december 2001
wordt de 51 jarige Barend dood gevonden in een spiksplinternieuw pyjamajasje
zonder broek, omringd door grote stapels porno. Dit mag met recht een entree
genoemd worden, een binnenkomer van jewelste!
Barend is de jongste
broer van de verteller en haar zus. Aan de twee zussen de taak het ouderlijk
huis, waar Barend na de dood van hun ouders bleef wonen, binnen afzienbare tijd
bezemschoon op te leveren.
Waar moet je
beginnen? De stank is niet te harden, het lichaam had er al een paar dagen
gelegen met de kachel op een hoge stand en het is er ook helemaal niet
opgeruimd en schoon, nee overal liggen dikke lagen stof.
Stof is hier wel een
mooi begrip, het stof dat overal ligt en opdwarrelt bij alles wat je oppakt,
stof tot nadenken bij het zien van het huis en alles wat erin staat, door het
stof gaan om alles onder ogen te zien wat er allemaal onder vandaan
komt en tenslotte 'tot stof zult gij wederkeren', over toepasselijk gesproken!
Luxe
Het gezin waarin de
auteur opgroeit is absoluut geen standaardgezin, er heerst een zekere
aristocratisch welstand, heerlijk om te lezen hoe deze mensen leefden. De
tafelmanieren zijn hiervan een mooi voorbeeld, aan bestek, serviesgoed en het
eten zelf werden hoge eisen gesteld:
'Wij beschikten thuis over niet minder dan zes
complete tafelserviezen, waaronder een dinerservies in zwart-wit voor dagelijks
gebruik met daarop alle fabels van La Fontaine met de prachtige illustraties
van Gustave Doré. Ieder van ons had zijn eigen bord, zodat ik al op zes jaar
‘Le corbeau et le renard’ (De raaf en de vos) vanbuiten kende en er elke avond
van genoot om het gedicht dat in flarden van onder het eten met jus vandaan
kwam uit mijn hoofd te kunnen aanvullen. Een magnifiek vers dat me zowel actief
als passief behoed heeft tegen vleierij en eenieder die wil azen op mijn kaas.'
Eenzaam
Barend
was de jongste en werd verwend door zijn moeder. Dat heeft misschien
bijgedragen aan zijn desolate positie toen hij ouder werd. Het leven lachte hem
niet toe, lachen was trouwens een groot probleem, want zijn gebit was totaal
verwaarloosd. Zelfs met alle geboden hulp wilde hij niet naar een tandarts, dan
vergaat je het lachen wel en een relatie wordt daardoor ook een stuk moeilijker.
Barend kwam steeds meer in een isolement terecht, een meisje uit zijn klas was
verliefd op hem, maar met zo'n gebit durf je zo'n meisje niet te zoenen
natuurlijk, dus dat gevoel werd onderdrukt en het heeft nooit iets kunnen worden tussen die twee.
Broodtrommel
Leeghalen van zo'n
groot, vol huis valt helemaal niet mee, alle spullen vastpakken, beoordelen en
kijken wat ermee mag, moet gebeuren vergt tijd en wijsheid. Het liefst willen
de zussen elk artikel met respect waarderen en een plaats gunnen, maar met die
hoeveelheid zouden ze de klus nooit afkrijgen. Dus de vaart moet erin. Met de nodige
ironie, af en toe een traan, maar vooral ook humor worden de spullen verdeeld.
Zelf willen ze bijna niets hebben:
'Mijn eigen hebzucht laat het ook afweten. Afgezien
van de zegelring heb ik nog niet meer dan de broodtrommel uitgekozen. Maar het is wel een bijzondere: knalrood
geëmailleerd, met gaatjes aan de achterkant, en een kaduuk koperen slotje. Om
te verhinderen dat het deksel openvalt heeft Barend er een touw omheen
gewonden. Daar zal hij zijn reden voor hebben gehad. De inhoud wil er blijkbaar
dolgraag uit; bij het optillen klinkt zacht geritsel.'
Harnas
De titel Harnas van Hansaplast komt in een aantal
vormen terug in het verhaal. Het zelfportret, geplakt met repen Hansaplast met
daaronder de letters IK , zoals
afgebeeld op de omslag, werkt in eerste instantie op de lachspieren van de
verteller. De ouders zijn ook afgebeeld, maar dat zijn enorme staatsieportretten geworden met zwaar vergulde
lijsten. Daarbij steekt het Hansaplast portret schril af en roept de vraag op
waarom Barend dit zo gemaakt heeft. Toch was hij tevreden over het resultaat,
anders had hij er geen IK onder gezet.
De aanblik
resulteert bij de verteller in een enorme flashback naar haar eigen
psychiatrisch verleden. Bij het bezoek aan een psychiater kreeg ze het etiket
HSP (hoogsensitief persoon) opgeplakt, deze afkorting deed haar onmiddellijk
denken aan Hansaplast.
Het harnas is een motief. Behalve dat het in de titel voorkomt, memoreert de verteller dat Meret Oppenheim* een kop-en-schotel met bont bekleedde, hiermee wilde ze aangeven dat haar geharnaste roem ook een zachte kant heeft. Barend speelde graag voor ridder en trok het Spaanse harnas aan dat thuis op
een oude paspop stond en dan was er nog het verband met het hartzakje dat je
hart beschermde als een harnasje. Dat laatste voorbeeld werd genoemd naar aanleiding van
een woordenwisseling over de slechte toestand van Barends gebit.
Conclusie
Het relaas heeft
kleur vanwege het rijk geschakeerde taalgebruik, het zwarte randje verkrijgt
het door de tragiek die erachter verscholen ligt. De tragiek is wel een
belangrijk thema, de rol die de moeder en de vader in het gezin hadden
heeft een stempel gedrukt op het hele gezin. Het gezin was geen eenheid,
waardoor Barend zich geïsoleerd heeft en daarmee het onvermijdelijke
schuldgevoel aangewakkerd heeft bij de zussen. Je wilt als zus niet dat je
broer lijdt, je wilt helpen, maar wat te doen wanneer de broer weigert? Het boek staat
vol met Latijnse citaten, verwijzingen naar beeldende kunst, literatuur, de
mythologie en de bijbel. Daarmee is het een waardevol en puur document geworden van een
gezin, dat niet altijd een gezin was.
De auteur
Charlotte Jacoba
Maria Mutsaers (1942) ging na haar gymnasiumopleiding Nederlands studeren aan
de Universiteit van Amsterdam, waarna ze docente Nederlands werd in het Hoger
beroepsonderwijs. Ondertussen doorliep ze de avondopleiding tekenen en
schilderen aan de Gerrit Rietveld Academie, eveneens in Amsterdam. Kort na haar
eindexamen in schilderen en vrije grafiek werd ze als docente schilderen aan
deze academie benoemd. Ze heeft er meer dan tien jaar les gegeven.
Behalve schilderijen
en grafiek heeft Mutsaers ook postzegels en affiches ontworpen, illustraties
gemaakt voor de Boekenbijlage van Vrij Nederland en talloze boeken van een
omslag voorzien.
Haar schilderijen
werden onder meer geëxposeerd bij Galerie Piet Clement (Amsterdam), in het
Frans Hals Museum te Haarlem, het Gemeentemuseum van Arnhem, de Nieuwe Kerk te
Amsterdam en het Museum de Beyerd te Breda
Rond haar veertigste
begon Mutsaers met schrijven. Ze schreef onder andere een aantal romans en essays.
In 2010 ontving ze
de P.C. Hoofdprijs.
Titel: Harnas van
Hansaplast
Auteur: Charlotte
Mutsaert
Uitgever: Das Mag
ISBN: 9789492478498
Pag.: 306
Genre: literatuur
Verschenen: 2017
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.