Recensie door Tea van Lierop
Uitgeverij Hollands Diep
Uitgeverij Hollands Diep
'Champagne heeft geen gelegenheid nodig
Champagne is de gelegenheid.'
Terry Theise*
Poëtische ode aan de
groten der aarde
Zonder eerst de
flaptekst te lezen zegt de titel in combinatie met de afbeelding van de omslag
waarover dit boek zal gaan. Hedonisme betekent genot en is een begrip uit de
filosofie. De afbeelding bestaat uit een aantal onregelmatige afdrukken van
rode wijnflessen. De bijna morsige indruk belooft geen strak opgezet
verhalenboek, maar een bundeling vertellingen uit de losse pols van een kenner.
McInerney schrijft
behalve romans ook al jaren wijnessays, deze worden graag gelezen door
restauranthouders.
In ruim zestig korte
hoofdstukjes, die soms kriskras door elkaar staan en soms enige samenhang
vertonen, praat de auteur ons bij over de meest uiteenlopende onderwerpen die
met de wijncultuur te maken hebben. Veel van de verhalen gaan over beroemde
wijnhuizen en de mooiste druivenrassen, maar er is ook ruimte voor sappige
details over onderlinge geschillen, toevallige gebeurtenissen die leiden tot
iets moois en volhardende karakters.
De echte kenner
wordt waarschijnlijk op zijn wenken bediend door de vele informatie die verpakt
zit in de vlot vertelde verhalen, de minder ingewijde wordt getrakteerd op
korte stukjes, vaak humoristisch, leesgenot. De recensent behoort tot de tweede
groep en zal het boek op die manier beoordelen.
Literatuur
Dat de
auteur zijn klassiekers kent blijkt uit het aantal verwijzingen die hij maakt
naar auteurs en hun werken. Zo zet hij Tolstoj en Dostojevski tegenover elkaar
wanneer hij de vergelijking maakt met James Rothschild, Lafite-Rothschild en
zijn neef Nathaliel de Rothschild, Mouton-Rothschild. Hoewel de twee allebei behoren tot de vijf officieel geclassificeerde 'premiers cru's', is er verschil
tussen de twee. Waar kan dat aan liggen?
Ligt het
aan het flamboyante karakter van baron Philippe (aristocraat die in de jaren '20
Mouton erfde), heeft Mouton een hoger gehalte cabernet-sauvignon of is het de terroir-theorie? Een van de betekenissen van terroir is aarde, in dit geval de ondergrond
waarop de druivenstokken wortelen. Het gesteente kan verschillende mineralen
bevatten die net even een andere toon kunnen geven aan de wijn, ook de minieme
verschillen in geografie, topografie en
meteorologie kunnen een rol spelen.
Prehistorie
Hoezeer de
(pre)historie nog steeds invloed heeft op het heden is goed te herkennen in wat
er gezegd wordt over Chablis, een wijn die gemaakt wordt in de Bourgogne.
Geoloog James Wilson noemt het vaste gesteente onder de streek Chablis de Kimmeridge-keten, een gigantische afzetting
van krijtachtig mergel en kalksteen, dooraderd met fossiele schelpdieren,
voornamelijk een kleine kommavormige oester.
'Kun je mineralen proeven in gegist druivensap?
Kunnen de wortels van de wijnstok op een of andere manier de eigenschappen van
de bodem doorgeven aan de druif zelf? Is het een grof misbruik van de
dichterlijke vrijheid om mariene elementen te proeven in een wijn die afkomstig
is van kalksteen die ooit Jura-zeebodem was? Je hebt je dit misschien nooit
afgevraagd, maar het raakt aan de kern van de Franse opvatting van terroir: het
idee dat de eigenschappen van een wijn worden bepaald door zijn plaats van herkomst.'
Romeinen
De favoriete witte wijn van McInerney is Condrieu, ik had er nog nooit van gehoord,
maar dat maakt niets uit, want de manier waarop hij beschrijft hoeveel moeite
er gedaan moet worden de steile hellingen boven de Rhône waarop de viognierdruif groeit te bewerken, maakt alles goed. Je
krijgt een goed beeld van de beloning die na inspanning verkregen wordt: een
wijn die smaakt naar witte perzik, soms neigt naar perzik, een stroperige
textuur, een bloemig boeket. Het geheel doet de auteur denken aan Gauguins
Tahitaanse schilderijen en hij vindt het een wijn voor romantici.
'‘Ze zeggen dat de Romeinen deze terrassen hebben
aangelegd,’ zei Cuilleron. Dat zou kunnen, zei ik, maar ik vraag me af of de
Romeinen ooit zoiets zachts, vol honing en perzik hebben geproefd als
Cuillerons Les Chaillets van 2004, die mij een uur nadat ik hem had geproefd
nog steeds levendig voor de geest stond. Waarschijnlijk hadden ze hem niet echt
kunnen waarderen, aangezien Condrieu beslist een wijn is voor geliefden, niet
voor vechtersbazen.'
Complex
Omschrijvingen
van wijn zijn onder te verdelen in een aantal categorieën, kleur, geur en karakter. Vooral die laatste
rubriek is nogal uitgebreid en kan een glimlach ontlokken aan een niet-kenner.
Wat te denken van:
'Om preciezer te zijn: een volwassen Haut-Brion ruikt
naar een sigarenkistje met een Montecristo erin, een zwarte truffel, en een
hete baksteen boven op een oud zadel. Hij is zo aards en complex als een sonnet
van Shakespeare. Als je hem één keer hebt geproefd, vergeet je hem nooit, en je
blijft eeuwig naar meer verlangen.'
In dit geval gaat
het om een Haute-Brion, een premier cru
uit Bordeaux. De auteur had eens hachelijk moment toen hij deze wijn blind
moest herkennen op een feestje, maar door de karakteristieke smaak wist hij hem
te benoemen.
Wijngetto
Om nu even weg te
gaan uit Frankrijk, de auteur besteedt ook ruime aandacht aan de VS en andere
wijngebieden, volgt hier een opmerkelijk stukje over de
Brewer-Cliftonwijnmakerij. Zowel de locatie als de makerij zelf ziet er niet
aantrekkelijk uit. Veel aluminium en de stad Lompoc, Californië, is vooral
bekend om zijn gevangenis. Toch is de sfeer romantisch te noemen, aldus de
auteur. Het duo Brewer/(was hoogleraar Frans) Clifton (speelde gitaar in een
rockband) droomden van grenzen te verleggen met een eigen wijn. En dat doen ze,
ze maken gebruik van heletrosfermentatie voor
pinot, de trossen gaan met steel en al het fust in. Volgens de makers geven de
stelen geven de pinot extra textuur.
Beide mannen hebben
een totaal tegengesteld dag-nachtritme, de één staat 's morgens om 3 uur op en
de ander gaat dan naar bed:
'Dit apollinisch-dionysisch contrast is terug te
vinden in hun wijnen, die bijna paradoxaal zijn in hun samenkomst van rijpheid
en zuurgraad, van weelderigheid en ruggengraat – met andere woorden, wijnen die
Frans spreken maar ook van wanten weten op de dansvloer.'
Conclusie
Na het lezen van de
ruim 60 verhalen heb je als lezer veel opgestoken van cultuur, historie en
allerlei wetenswaardigheden. De auteur kan enthousiast vertellen, het gebruik
van humor en metaforen maken het boek vlot leesbaar.
Eerlijk is eerlijk,
een deel is ook een beetje elitair, niet iedereen is in de gelegenheid kostbare
wijnen te proeven. Mij heeft dat totaal niet gestoord, soms is het al voldoende
erover te lezen en terug te denken aan de vele vakanties in Frankrijk waar je
in de herfst na de druivenpluk de gisting van de druiven tot ver in de omtrek
kon ruiken. En wat is er mis met een pichet
(karaf) huiswijn bij een menu du jour
(dagmenu)?
* Wijnimporteur, auteur
* Wijnimporteur, auteur
De auteur
Jay
McInerney (1955) groeide op in Hartford, Connecticut. Hij studeerde aan de
kunstacademie in Massachusetts en schreef na zijn opleiding korte verhalen
voor Esquire. Hij heeft tot nu toe zeven
romans op zijn naam staan, waaronder Bright Lights, Big City; De schittering valt; De laatste der Savages en Het goede leven.
Titel: Een hedonist in de kelder, verhalen over wijn
Auteur: Jay
Mcinerney
Vertalers:
Catalien en Willem van Paassen
Uitgever: Hollands
Diep
ISBN: 978 90 488
3413 6
Pag.: 320
Genre: Roman, eten
en koken
Verschenen: november
2017
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.