Uitgeverij Gopher
'Zoals een hert schreeuwt naar de waterstromen,
zo schreeuwt mijn ziel tot U, oh God!'
Psalm tweeënveertig, vers twee. 'Manus Dei'
De Tantaluskwelling van een zoektocht naar
de elementen
Centraal in dit verhaal staat Toxopeus, een einzelgänger met hoogbegaafde trekjes en
klaarblijkelijk een aan autisme verwante stoornis, wat zou verklaren waarom hij
maar weinig sociale contacten heeft. Hij is gefascineerd door de Maan, numerologie
en cijfers, en voelt zich onrustig bij volle maan.
Op jonge leeftijd is hij zijn ouders verloren door een
auto-ongeluk waar hij zelf wonderwel goed uit is gekomen. Het heeft een grote
stempel gedrukt op zijn verdere leven.
Omdat niemand van de familie zich geroepen voelt om zich om
hem te bekommeren, trekt hij zijn eigen plan en met een grote hutkoffer vol 'parafernalia' komt hij aan bij een
internaat, waar de pastoor hem welkom heet en hem een kamer en een bed geeft.
Toxopeus creëert er een eigen wereldje, visualiseert, soms
idyllisch, soms onheilspellend.
'Toxopeus had als
maankind zijn eigen manier om met de werkelijkheid om te gaan. Als hij rust
wilde trok hij zich terug op zijn eiland: zijn honderdtachtig bij negentig
centimeter grote matras. Langs de randen kabbelde water, waaruit haaienvinnen
staken om hem te beschermen. Als hij ontspannen was, groeiden er palmen aan
witte stranden en als hij de behoefte kreeg zich af te zonderen, staken er
vuile rotsen uit zee, bedekt met glibberige algen. Op het mooie eiland ging hij
vaak op ontdekkingstocht. [.....] Steeds spoelde er een ander stukje uit het
verleden aan. [.....] (hij) was er alleen met de zoetste herinneringen uit zijn
jeugd.'
Wanneer de vroegwijze Toxopeus geen aanwijzingen meer uit
zijn herinneringen kan halen, omdat het stokt bij de fatale dag, zoekt hij hulp
in gesprekken met de pastoor. 'In het
centrum van het labyrint was de Vader'.
Dit is het begin van de zoektocht naar de elementen en om
ook het laatste puzzelstukje te vinden. Zijn alter ego is zijn gids in de tocht
langs het labyrint, de onderwereld, de woestijn, de bossen en de rotsen. Een
zoektocht die hem brengt bij de Hertsman
en die vele jaren in beslag zal nemen.
'Je staat aan de
vooravond van de grootste gebeurtenis in jouw leven. Niets zal meer hetzelfde
zijn zoals het was. Alles zal veranderen in chaos! Breng de chaos terug tot de
elementen en er zal verlossing zijn'. [....] Aarde, water, vuur en lucht, denk
eraan! Bij volle maan kun je reizen, Toxopeus, ga op zoek naar die vier
elementen. En denk eraan dat je me altijd kunt oproepen. Je hoeft alleen maar
het ritme van de trommels te slaan.'
Opbouw
De drie delen waaruit het boek is opgebouwd,
vertegenwoordigen verschillende maanstanden. In oergodsdiensten kende de maan
diverse gezichten, afhankelijk van de maanstand. Het zijn tevens drie, niet chronologische,
fasen in het leven van Toxopeus.
Het boek eindigt heel vernuftig met een onverwachte, maar verklarende
apotheose.
Motieven, metaforen en symbolen
Dit boek leest als een vlotte roman, maar wie intertekstuele
verbanden herkent en zich erin verdiept cq zoekt naar de uitleg hiervan, kan
nog veel meer halen uit het boek. Het staat vol motieven, metaforen,
verwijzingen en symbolen. Belangrijk in het verhaal is de zoektocht van Toxopeus
naar de elementen water, aarde, vuur en lucht. En......een laatste
puzzelstukje.
Er zijn vele verwijzingen naar mythische goden, magie en
godsdienst, maar ook naar de eeuwigdurende strijd tussen goed en slecht, dood
en leven.
De hoofdpersoon lijdt aan pseudologica phantastica oftewel
mythomanie, wat betekent dat hij is behept met een ziekelijke vorm van
verdraaien van de waarheid.
Conclusie
Met deze surrealistische debuutroman, heeft Jeroen van der Meulen zijn
schrijftalent absoluut bewezen. Wie begint in dit boek zal van de ene verbazing
in de andere belanden. 'Hertstranen' is
een zeer verrassend boek en past ook binnen de kaders van een
magisch-realistische roman. Regelmatig bekruipt je tijdens het lezen het gevoel
dat de protagonist steeds op het randje van waarheid en waanzin balanceert. Het
is soms lastig om er direct de vinger op te leggen, maar daarentegen een
uitdaging om de bedoeling te ontdekken.
Over alles is nagedacht bij het schrijven van deze roman.
Namen, kleuren, dieren, symbolen en metaforen zijn bewust gekozen en
vertegenwoordigen symbolische betekenissen en verwijzingen. Het hoeft de minder
geoefende lezer echter zeker niet tegen te houden om dit boek te lezen. Het
hele verhaal is als een metafoor voor de gedachte dat alle godsdiensten vanuit
dezelfde oorsprong komen. En Toxopeus gaat ernaar op zoek.
Vanuit vogelperspectief
wordt dit verhaal verteld vanuit een alwetende
verteller. De auteur heeft op een heel speciale manier gespeeld met perspectiefwisselingen en flashbacks. Dit veroorzaakt regelmatig
herkenning en een 'Oh ja-moment'.
Heel mooi is het om te ontdekken dat, met het stijgen van de
leeftijd van Toxopeus, ook de taal een meer volwassen vorm krijgt.
En dan die verschrikkelijk mooie cover!!!!!!
En dan die verschrikkelijk mooie cover!!!!!!
Hertstranen
verdient het zeker om het een tweede keer te lezen, om nóg meer te ontdekken wat je
de eerste keer over het hoofd hebt gezien. De auteur zelf vergelijkt zijn boek
ook wel met een schilderij: hoe langer je de tijd neemt om te kijken, hoe meer
je zult zien. Een waarheid als een koe.
Als zoon van een kunstenaar vertoefde Jeroen van der Meulen
al in een wereld vol symbolen en fantasie. Hij ontwikkelde zelf een liefde
voor taal, kunst en natuur, getallen en geschiedenis. In zijn debuutroman Hertstranen heeft hij deze onderwerpen
op een ingenieuze manier verwerkt.
Inmiddels is hij alweer druk bezig met zijn tweede boek.
Hertstranen
Auteur: Jeroen van der Meulen
Categorie: Literaire roman
Pagina's: 280
ISBN: 9789251799569
Uitgeverij Gopher
Verschenen: mei 2017
Klinkt als een bijzonder boek Truusje
BeantwoordenVerwijderenEcht heel erg mooi om alle motieven te vinden en te doorgronden, Els.
BeantwoordenVerwijderen