Recensie door Tea
van Lierop
L.J. Veen Klassiek
‘Non su più
cosa son,
Cosa facio.’*
Even
spitsvondig als passioneel….
Deze tweedelige
klassieker uit 1830 legt onverbloemd het maatschappelijke en
politieke leven bloot van Frankrijk, waar de conservatieven tijdens de Restauratie
krampachtig probeerden de oude waarden te herstellen.
In het kort komt het
er achteraf gezien op neer dat het niet zozeer het terugverlangen was
naar het ancien régime, maar dat deze reactie nodig was om de
stabiliteit in Frankrijk te herstellen. Maar in deze roman is er nog
geen sprake van terugkijken. Stendhal leefde in die tijd en
beschouwde de ontwikkelingen met wat hij zag. Met een kritische blik
beschrijft hij het leven van Julien Sorel die als metafoor gezien kan
worden van het politieke en maatschappelijke Frankrijk.
Verwacht geen droog verhaal in een gedateerde stijl, integendeel. De roman is in de vertaling (1989) van Hans van Pinxteren, fris genoeg om te kunnen genieten en je te kunnen verplaatsen in het Frankrijk van weleer. Protagonist Julien Sorel wordt op verbluffende wijze neergezet als een hypocriet en een opportunist waardoor het even zoeken is naar sympathie voor deze jongeman. Toch blijf je doorlezen en uiteindelijk ook meeleven met hem en zijn escapades op het gebied van zijn carrière, maar minstens zo belangrijk is te lezen welke keuzes hij maakt in zijn liefdesleven.
Julien Sorel is een
van de zoons van een timmerman, hij staat sociaal gezien tegenover
burgemeester Rênal.
‘Toch heeft
deze regeling wel kritiek uitgelokt bij de weldenkenden in dit oord.
Op een zondag vier jaar geleden, zag meneer de Rênal toen hij in
ambtsgewaad de kerk uitkwam, hoe de oude Sorel, omringd door zijn
drie zonen, hem met een glimlach opnam. Dit lachje heeft gemoedsrust
van de burgemeester een knauw gegeven; sedertdien denkt hij dat hij
de ruil voordeliger had kunnen doen.’ (blz.10)
Juliens afkomst
blijft hem de hele roman achtervolgen, hij is een slimme jongen en
zeer ambitieus. Met Mme Rênal begint hij een affaire, die niet
zonder gevolgen zal blijven en die hem de rest van zijn leven zal
achtervolgen.
De titel, Het
rood en het zwart verwijst naar de tweestrijd waarin Julien
verwikkeld is. Zijn uiteindelijk doel is succesvol te worden, van
zijn afkomst hoeft hij het niet te hebben, als arme jongen heeft hij
niets te verwachten van zijn familie. Hij zal zelf creatief moeten
worden. Waar kun je macht en roem verwerven in het Frankrijk van
begin 1800? Precies, in het leger of in de kerk. Het beste zou zijn om
beide deuren open te houden en van twee
walletjes te eten.
Het rood is de kleur
van het leger, Julien is groot bewonderaar van Napoleon, hij dweept
met hem en door het hele boek staan verwijzingen naar martiale
motieven. Het zwart is van de kerk, de priestertoog. Gezegend met een
bijzonder goed geheugen weet hij de juiste contacten te leggen en
zijn talenten aan te wenden om zijn doel te bereiken. Hij schuwt
hierbij geen enkel middel, vooral z’n hypocrisie helpt hem vooruit.
Het liefdesleven dat
meandert door het verhaal wordt geweldig onderhoudend beschreven. Enerzijds valt de opportunistische houding van Julien op, hij
gebruikt de vrouwen aanvankelijk om er beter van te worden, anderzijds zijn er ook echte
gevoelens, die verwarrend kunnen zijn. Soms is het ronduit
humoristisch beschreven, denk aan ladders die tegen muren gezet
worden om de beminde te kunnen bezoeken. List, bedrog, jaloezie,
geweld en meer onverkwikkelijkheden zijn de smaakmakers in het boek, het
geeft soms zelfs iets kluchtigs. Bedenk daarbij dat dit een aanklacht is
tegen Frankrijk en zie hoe er op ‘niveau’ bestuurd wordt. Het is
1830, het jaar van de Julirevolutie,
de middenklasse staat op tegen het teveel aan macht door Karel X,
deze wil zijn macht niet inperken en treedt af.
Al
met al vind ik dit een zeer goed leesbare, toegankelijke klassieker.
Door met humor en niet in al te verheven taalgebruik machtsstructuren
bloot te leggen aan de hand van goed uitgewerkte karakters ontstaat een beeld waarin niets is wat het lijkt en waarin het duidelijk
wordt dat iedereen toch blijft streven naar zelfverrijking. Zoals
gezegd zitten er meerdere motieven in het verhaal, maar eentje wil ik
tenslotte nog vermelden: zijn liefdesrelatie met Mme Rênal. Deze
kende vele hoogte- en
dieptepunten, lees zelf hoe het afloopt en ook vooral welke rol zij
uiteindelijk voor hem vervulde. Dit was voor mij een van de
hoogtepunten van het boek en zorgt ervoor dat het boek een extra
dimensie krijgt. Een
aanrader!
De auteur
Stendhal, pseudoniem
van Marie-Henri Beyle (Grenoble, 23 januari 1783 – Parijs, 23 maart
1842) was een 19e-eeuwse Franse romantische schrijver die in zijn
werk zowel romantische als realistische invloeden verenigde. Zijn
bekendste romans zijn Le Rouge et le Noir, Lucien Leuwen
en La Chartreuse de Parme, die alle drie autobiografische
elementen bevatten. De hoofdfiguren vertonen karakteristieken van
Stendhal zelf. Zijn romans worden gekenmerkt door een vrij droge,
korte stijl, mede door het feit dat Stendhal gekant was tegen elke
vorm van literaire bladvulling. Het realisme in Stendhals romans uit
zich dan ook niet door uitvoerige beschrijvingen zoals bij Honoré de
Balzac, maar eerder in het feit dat Stendhal zich voor het
basisgegeven van zijn verhaal baseerde op een waargebeurd feit (wat
hij bestempelde als "être vrai"). In de meeste romans
staat het thema van de liefde centraal en meer bepaald het procedé
van verliefd worden, wat hij heeft omschreven als "kristallisatie".
(https://nl.wikipedia.org/wiki/Stendhal)
Titel: Het rood en
het zwart
Titel
oorspronkelijk: Le Rouge et le Noir
Auteur: Stendhal
Vertaling: Hans van
Pinxsteren
Uitgever: L.J. Veen
Klassiek
ISBN: 9789020415728
Pag.: 576
Genre: Literaire
fictie
Verschenen: Deze
editie mei 2018, oorspronkelijk 1830
*’Ík weet niet
meer wat ik ben, wat ik doe’ een citaat van Mozart, (uit de Figaro)
waarmee hoofdstuk 6 van deel 1, met de titel ‘Verveling’, mee
begint.
Een prachtige recensie over deze klassieker die in mijn top 25 (https://www.hebban.nl/!/Robert%20Van%20der%20Meiren/mijn25mooisteboeken) op nummer 9 staat! Zo had ik ze ongetwijfeld graag zelf geschreven.
BeantwoordenVerwijderenMeest intrigerende zin: "De titel, ‘Het rood en het zwart’ verwijst naar de tweestrijd waarin Julien verwikkeld is." Een mooie en doordachte analyse is dat!
Van recensies als deze word ik gewoon gelukkig, haha.
Bedankt voor dit mooie compliment Robert, jij weet als geen ander dat een recensie niet uit de lucht komt vallen, zeker wanneer het een klassieker betreft die zijn sporen al verdiend heeft.
Verwijderen