Recensie door Tea
van Lierop
Uitgeverij Aspekt
Een meesterlijk
requiem
Noud Bles weet de
lezer op het puntje van de stoel te laten zitten om vooral maar niets
te missen van wat er allemaal vertoond wordt. De roman is niet zomaar
een fictief verhaal over een vertaler van toneelliteratuur en
rechterhand van een controversiële regisseur. Nee, het is een
aaneenschakeling van scenes, die samen een gecomponeerde voorstelling
vormen. Strak geleid door iemand die op dat moment al niet meer onder
de levenden is. Het woord scene zegt het al: het zijn geen
eendimensionale passages, maar complexe levendige gebeurtenissen waar
zintuiglijke beleving en menselijke oerdriften strijden om de
eervolle eerste plaats.
Daarbij spelen de
talloze verwijzingen naar muziek en andere vormen van kunst een veel
meer dan ondersteunende rol, ze zijn stevig verankerd in het
eigenlijke verhaal dat au fond gaat over vriendschap en
liefde, over leven en dood.
Hoofdstuk één
begint met de crematie van Jurriaan, de overleden regisseur. Zoals te
verwachten wordt dit geen crematie zoals te doen gebruikelijk, maar
zijn er verrassende elementen waardoor duidelijk wordt dat Jurriaan
zijn stempel wilde drukken op de plechtigheid en hij als het ware van
boven de touwtjes strak in handen houdt. De toon is tussen serieus en
humoristisch in, tragikomisch is misschien de juiste term. De
verteller, Peter de vertaler, zal gedurende het hele verhaal
personages ontmoeten die een rol hebben gespeeld in Jurriaans
kunstenaarsleven, het zijn altijd vrouwen die doorgeschoven worden
naar Peter met een boodschap. Zoals bijvoorbeeld Leonoor die bij hem komt met de
opdracht die Jurriaan haar meegaf: Peter moet een geschreven
portret van haar maken. Meteen doet dit hem denken aan Het portret
van Dorian Gray - Oscar Wilde ,
waarin het hoofdpersonage zich laat schilderen en waarvan de schilder
zegt dat het portret de schilder weergeeft en niet het model.
Al
deze bijzondere vrouwen - Jurriaan vertoont sterke gelijkenissen met Apollo omringd door zijn muzen - spelen een rol in dit bijzondere
toneelstuk dat zijn definitieve vorm nog moet krijgen. Het
raamwerk is klaar, net als het gloednieuwe theater dat met dit stuk,
The unseen
hand - Sam
Shephard,
feestelijk geopend zal worden op de dag van crematie na de
plechtigheid, als
sluitstuk
van deze gedenkwaardige dag. Die
hand is natuurlijk een motief, Peter als rechterhand van Jurriaan, de
naam van het te spelen stuk The unseen hand en de onzichtbare hand
van Jurriaan die dit allemaal zo gewild heeft.
Muziek
heeft een belangrijke plek gekregen in het boek, ook een heel mooie plek en
voegt
zeker iets toe, vooral een zintuiglijke touch.
Zo is de naam van één van de muzen Teresa. Wanneer zij doorgestuurd
is en bij Peter terecht komt blijkt
hij een roofdier in huis te hebben.
'Misschien, overwoog ik terwijl mijn ogen de punten van haar nagels volgde, bezit ik voor waarnemingen een uiterlijk en een innerlijk orgaan, twee zintuigen die los van elkaar functioneren. Mijn stiltes vul ik op met muziek. Wat zou ik het roofdier in mijn huis kunnen laten horen? Iets van Maria Theresia von Paradis?' (pag. 178)
De
roman is niet chronologisch opgebouwd. Door de flashbacks ontvouwt
zich het verloop van Peters jeugd en de vriendschap met Jurriaan. De
reden van Jurriaans dood wordt ook door die flashbacks verteld, dit
wordt subtiel gebracht, gevoelige momentjes in het boek worden
gecompenseerd door scenes met wat meer humor, soms ook absurdistisch.
Dat absurde past perfect bij de stijl die Jurriaan zo karakteristiek
maakt en ook de auteur van wie het stuk The unseen hand gespeeld
wordt, ook hij staat bekend om zijn absurdistische stijl.
Enkidu, photo from the Oriental Art section of th Louvre Museum |
Over
stijl gesproken, Noud Bles is ook
dichter en ik vind zijn stijl in deze roman van tijd tot tijd ook wel
poëtisch. Vooral wanneer het aankomt op het thema vriendschap.
Tijdens de ziekte van Jurriaan beschouwt Peter zijn relatie met zijn
vriend. Ronduit ontroerend vind ik deze passage:
‘’Waar denk je aan?’, vroeg Nina opnieuw. Weer hoorde ik de echo van Gilgamesj. Die verloor zijn vriend (Enkidu TvT) en hield niet op zijn mond over hem te openen. “Hoe zou ik kunnen zwijgen” zei Gilgamesj. “De vriend waar ik van houd, wordt tot de aarde waar ik op sta.”’ (pag. 157)
In
dit stuk, één van de oudste literaire werken, wordt gerefereerd aan
vriendschap. Het is een schitterend epos over macht, opoffering en
vriendschap. Erg mooi dat Noud Bles juist dit stuk aanhaalt in
combinatie met The unseen hand, twee stukken die wat betreft de tijd
mijlenver uit elkaar liggen, maar door de metaforische hand
samenkomen. Dat lijkt pure poëzie en geeft deze roman precies dat
element mee waar alles om draait, de oerwaarde 'onvoorwaardelijke vriendschap'.
Na
het lezen en af en toe stukjes herlezen is de conclusie dat dit een
prachtig gecomponeerde roman is met voldoende muziek en humor om het
loodzware onderwerp wat te verlichten. Op zich mag een roman over zo'n beladen onderwerp een beetje
zwaar op de hand zijn, maar juist die paar lichte klanken zorgen voor
een mooie balans. Fijn boek.
http://www.noudbles.nl/Waalweemoed.html |
De
auteur
Noud
Bles werd 19 maart 1945 in Vinkeveen geboren. Begon in de jaren
zestig te schrijven en ontving in 1964 de poëzieprijs van de Jong
Nederlands-Belgische Literaire Dagen. Publiceerde vijf romans, twee
verhalenbundels, drie gedichtenbundels en losse bijdragen in kranten
en tijdschriften. Is zelfstandig auteur, lid van de Auteursbond
(voorheen VVL/Vereniging van Schrijvers en Vertalers) en woont in
Gendt (Over-Betuwe). Verzorgt cursussen verhalen schrijven, begeleidt
leeskringen en maakt literaire programma’s, ook werkt hij aan
literaire projecten zoals het culturele huisprogramma Radboud Reppen
en Roeren van de Radboud Universiteit. In Nijmegen is hij
mede-oprichter van de Stichting Literaire Activiteiten Nijmegen en de
werkgroep Literaire bakens Nijmegen. De Openbare Bibliotheek
Gelderland Zuid honoreerde zijn bijdragen aan de lees- en taalcultuur
met een TAALent 2016.
Noud
Bles schrijft columns en feuilletons, vertaalt soms uit het Duits,
vertelt en schrijft over de literatuur uit veel uiteenlopende landen,
organiseert regelmatig literaire publieksactiviteiten en werkt aan
nieuwe verhalen en aan een nieuwe roman. Op 11 november 2011
verscheen zijn laatste verhalenbundel en werd op museum De
Stratemakerstoren het literaire baken Faust aan de Waal onthuld. Op
zaterdag 14 oktober verschijnt bij Uitgeverij Aspekt zijn nieuwe
roman, de zesde, onder de titel: De verborgen hand
Titel:
De verborgen hand
Auteur:
Noud Bles
Uitgever:
Uitgeverij Aspect
ISBN:
9789463382496
Pag.:
224
Genre:
literaire fictie
Verschenen:
2017
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.