Recensie door Tea
van Lierop
Uitgeverij
Contact
De
macht van magie en het noodlot
Op
de cover van de Engelstalige Penguin-uitgave staat de afbeelding van
Annette die iets doet wat ze altijd al heeft willen doen: hangend
aan een kroonluchter schommelen, erg grappig. Toch is
dit niet waar het boek in eerste instantie over gaat. Deze jongedame
is een van de hoofdpersonages uit Iris Murdochs tweede roman, een
zeer vroege uit 1956. Het boek is opgedragen aan Elias Canetti, haar
minnaar.
Dit
wordt geen recensie volgens de regels, ik maak er meer een
leesimpressie van om te laten zien hoe I.M. in staat is een veelkleurig
mozaïek te maken van bonte lapjes. Kleurrijke personages, bekende
motieven en los-vaste relaties maken samen een meer dan
onderhoudend boek.
Zoals
de titel doet vermoeden gaat dit boek over toverkracht. Er is één
duidelijk personage, Mischa Fox, die voldoet aan deze omschrijving.
Hij is mysterieus aanwezig in het boek. Door zijn rijkdom - een
beetje mistig hoe hij zo welgesteld is geworden - weet hij een
netwerk te creëren van personages die van elkaar niet weten dat ze
ook tot dat eliteclubje behoren. Schuiven en spelen met geheime
correspondentie, zwijgplicht en morele intimidatie zijn een paar
middelen die hartenbreker Mischa gebruikt om zijn doelen te bereiken.
Met
Mischa als middelpunt in een netwerk, deed een beetje denken aan de
spinnen uit Bruno’s droom (I.M. 1969), komen de andere personages
uit de verf. Allemaal hebben ze met elkaar te maken, vaak in
tweetallen, soms in drietal. Die tweetallen zie je terug in de twee
Poolse broers die als illegalen werken in dezelfde fabriek als Rosa.
Het thema meertallen vormt samen met immigratie een dubbelthema, het
is een belangrijk issue, want behalve de twee Polen is ook Nina een
immigrante.
Door
Mischa geholpen met geld en klandizie - ze is naaister - ligt haar
lot volledig in zijn handen. Zolang het goed gaat zijn beide partijen
tevreden, maar ‘what if?’
De
liefde is één van de andere motieven. Geen huisje-boompje-beestje-relaties,
maar ongelijkwaardige verhoudingen door machtsverschillen. Door het hele
boek slingert de liefde als één van de rode draden door het weefsel. Het milieu waarin de roman zich
afspeelt is een mix van oud geld, nieuw geld, bohémien-achtige
scenes en vrouwenemancipatie. De beschrijvingen van de huizen en
kamers roepen een deel van die sfeer ook op, het is bijzonder goed voorstelbaar
hoe deze personages in wissende constellaties met elkaar leven.
‘Rainborough
keek om zich heen – en direct drong het tot hem door dat juffrouw
Casement’s flat uit één kamer bestond. Het was een kamer waarin
de verschoten fluwelen gordijnen en het lompe versleten pluchen
meubilair een stoffige geur, die gemengd was met de stank van gas en
poeder, afgaven. Het vertrek was stoffig en oververwarmd.’ […]
Boven het divanbed, dat overdekt was met zijden floddertjes, zat een
plankje met daarop (tvl) een dozijn Penguin-boeken.’
Hunter
en Rosa (genoemd naar Rosa Luxemburg*) Keepe, broer en zus, houden
zich bezig met de uitgave van een tijdschrift met de sprekende naam
‘Artemis’, let ook op de combinatie Hunter en Artemis. Het is een
erfenis van hun moeder aan Rosa, zij is nu eigenaar van haar moeders
aandelen van het zieltogende tijdschrift. In 1910 werd het blad
opgericht door een stel vrouwen die bepaalden dat alleen vrouwen
aandeelhouder konden zijn. Mischa maakt jacht op het tijdschrift, hij
wil het kopen en hoewel het geld welkom zou zijn, vormen de vrouwen
één front, de rijke en excentrieke mevrouw Wingfield slaat haar
vleugels liefdevol om het tijdschrift heen.
Net
als in haar andere romans verwerkt I.M. het oerthema ‘water’ in
het verhaal. Weer als dubbelthema, want tegelijk met het water komt
ook de dreiging van de dood. Meestal is het dan donker, de stemming
is beangstigend of wanhopig en daar slaat het noodlot toe. Het is een
onmisbaar thema, juist door het contrast met de soms wat
humoristische stukjes zoals de slinger aan de kroonluchter.
Aansluitend
aan het water is er in dit boek ook het motief ‘de vissen’, het
komt diverse malen voor met als hoogtepunt de passage waarin er iets
gebeurt met het mooie aquarium van Mischa. Hieraan kan meteen het
mensbeeld van Mischa gekoppeld worden, d.w.z., hoe hij over dieren
denkt en hoe hij daar invulling aan geeft, lees en huiver.
Door
meerdere boeken achter elkaar te lezen van I.M. treden er
‘herkenningsmomenten’ op. Bij het eerste boek was het vooral
verwondering en verbazing, nu bij het vierde boek zorgen de eerdere
herinneringen voor een gevoel van verbondenheid. Het ‘leesweefsel’
van alles wat I.M. ademt wordt dichter en groter, het zoeken naar
informatie over haar leven en werk, het lezen van haar quotes zorgt
voor een licht euforisch gevoel en mijn bewondering voor haar groeit.
Het
lezen is pure ontspanning en ik vind dat haar boeken totaal niet
misplaatst zijn in deze tijd. Neem alleen al het immigrantenthema dat
in 1956 ook speelde, zij wist dat prachtig te verweven in deze roman.
Ik
kan alleen maar blijven herhalen dat deze auteur, die een beetje in
de vergetelheid begint te raken, zeer de moeite waard blijft om te
lezen. Dit boek krijgt van mij een heel klein sterretje minder dan de
vorige drie, dit komt doordat ik de lapjes soms niet helemaal
voldoende aan elkaar gestikt vond zitten. Neemt niet weg dat het puur
genieten was, het was de eerste die ik in het Engels las, een
lieftallig Penguin exemplaar, een heel vroege uitgave met een
charmant uiterlijk.
Verwacht
geen happy end, het boek laat de personages en de lezer
getransformeerd achter, niet per se gelukkig, wel verrijkt door een
mooie ervaring.
*Rosa
Luxemburg (Zamość (Polen), 5 maart 1871 - Berlijn, 15 januari 1919)
was een Duits marxistisch politica, filosofe en revolutionaire. Ze
werd geboren in een Pools-Joods middenklassengezin, in wat toen
Russisch Polen was.
De
auteur
Dame
Jean Iris Murdoch (Dublin, 15 juli 1919 – Oxford, 8 februari 1999),
was een filosofe, die haar grootste bekendheid dankt aan haar werk
als romanschrijfster. The Times plaatst haar op nummer 12 in de 'top
50 beste Britse schrijvers sinds 1945'.Haar roman Under the
Net is geplaatst in de Modern Library 100 Beste Romans.
Hoewel
ze in Ierland geboren was, wordt Iris Murdoch als een Britse auteur
gezien. Ze schreef haar eerste boek Under the Net in 1954,
nadat eerder een aantal werken over filosofie van haar hand waren
verschenen, waaronder een studie over Jean-Paul Sartre. Ze schreef in
totaal 26 romans en verder filosofische werken, toneelstukken,
gedichten en kritieken, totdat ze in 1995 last kreeg van de ziekte
van Alzheimer. Hierna verscheen nog een kort verhaal, waarvan een
deel eerder in 1957 was gepubliceerd. Ze verklaarde haar succes door
te zeggen dat ze ernaar streefde in haar romans onderwerpen en
personages voor elk wat wils op te nemen. Inderdaad zijn ze van een
hoog intellectueel niveau, zonder melodrama of humor te schuwen,
geworteld in het verlangen om, zoals ze zelf zei, een "jolly
good yarn", een puik verhaal te vertellen.
Haar
boeken zijn intens en bizar, maar tegelijkertijd erg gereserveerd en
goed geobserveerd, vol zwarte humor en onvoorspelbare verwikkelingen.
Ze zijn doordrenkt met haar visie op filosofie en religie en haar
persoonlijke smaak. Vaak is er sprake van een onbeschrijfbare doem,
die niet altijd werkelijkheid wordt. Ze creëerde homoseksuele
personages voordat dit algemeen geaccepteerd was. Een ander type dat
terugkomt in haar verhalen is een bijna demonische mannelijke
verleider die aan iedereen zijn wil oplegt. Haar minnaar Elias
Canetti zou hiervoor model gestaan hebben.
Haar
werk is beïnvloed door filosofen als Plato, Sigmund Freud, Simone
Weil en Jean-Paul Sartre, en op literair gebied door 19e-eeuwse
Engelse en Russische romanschrijvers, bijvoorbeeld Fjodor
Dostojevski, en ook door Marcel Proust en William Shakespeare.
Murdoch
ontmoette regelmatig Jiddu Krishnamurti, een Indiaas filosoof en
spiritueel denker. Ze had een grote bewondering voor het boeddhisme.
Titel
oorspronkelijk: Flight from the Enchanter
Auteur: Iris Murdoch
Vertaling:
Carla Eggink
Uitgever:
Contact
ISBN:
9789025463922
Pag.:
281
Genre:
literaire fictie
Verschenen:
deze editie 1974, oorspronkelijk 1956
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.