Recensie door Tea
van Lierop
Uitgeverij Orlando
Portret van juf
Brodie en haar sextet
Met de nodige humor
en drama verhaalt dit boek over juffrouw Jean Brodie die een select clubje
meisjes uitzoekt om buiten de normale schoolvakken om te ‘vormen’.
De Marcia Blaine School staat in Edinburgh en voor het verhaal is het
van belang te weten dat het zich afspeelt in het begin van de jaren
‘30. Volgens Jean Brodie zijn de 10-jarige Brodie-meisjes nog
enigszins ‘kneedbaar’ tot crème de la crème. We volgen de
meisjes tot ze een jaar of zeventien zijn. De zes uitverkorenen
hebben elk hun specialiteit en zijn juf Brodie zeer toegewijd vooral
door de onorthodoxe manier waarop ze onderricht krijgen. De juf legt
de accenten van haar lessen op totaal andere zaken dan gewoon was in
die tijd. Haar missie is de kinderen vooral zoveel mogelijk bij te
brengen op het gebied van kunst, liefde en politiek. De liefde speelt
voor de meisjes een enorme rol, met grote belangstelling proberen ze
alles te weten te komen over seks. Dit levert hilarische passages op
omdat het fijne hen nog niet bekend is, maar er wordt naar hartenlust
verzonnen en aangevuld, compleet met meisjesachtig gegniffel.
Jean Brodie verloor
haar verloofde in de oorlog en gaat als vrijgezel door het leven, zij
vindt dat ze in ‘de beste jaren van haar leven’ zit. Haar
liefdesleven maakt vreemde sprongen wanneer ze betrapt wordt in een
omhelzing met een getrouwde collega. Twee mannelijke leerkrachten
mogen op haar belangstelling rekenen, passionele intriges en vooral de afwegingen voor het maken van keuzes maken het verhaal interessant, zeker wanneer de meisjes ook een rol krijgen in het 'theater'. Zonder in details te treden maakt juf
Brodie het erg bont door de meisjes voorstellen te doen die weinig
met educatie (het woord dat ze op haar manier zo hoog in het vaandel
heeft staan) van doen hebben:
''Het woord ‘educatief’, van het Latijnse educatio, komt van de stam e van ex, ‘uit’ en duco, ‘ik leid’. Het betekent dus uitleiden. Voor mij betekent opvoeding een uitleiden van van wat er in de ziel van de leerling al aanwezig is. Voor juffrouw Mackay betekent het iets in de ziel brengen wat er niet in zit, en dat is niet wat ik onder opvoeding versta, ik noem dat een intrusie, van de Latijnse stam-prefix in, dat 'in' betekent en de stam trudo die ‘ik dring’ betekent.'' (blz.51)
Hoewel de meisjes
zeer gesteld zijn op de lerares worden ze geconfronteerd met een
groepsdynamiek die hen aan de ene kant verbindt met elkaar, maar hen
tevens afsluit van de rest van de school. En de zaken waarmee de zo
betrokken lerares hen mee infiltreert zijn niet altijd de meest
zuivere ideologieën. Ze doet dus precies wat ze haar collega
verwijt: het inprenten van gevaarlijk gedachtegoed. De uitwerking van
dit thema is geraffineerd; door de uitverkoren meisjes te isoleren
van de rest en hen het idee te geven dat ze bijzonder en intelligent
zijn ontstaat er een groepsdynamiek die zich uiteindelijk tegen juf
Brodie kan keren. Wanneer de meisjes ouder worden, je zou het boek
kunnen bestempelen als een Bildungsroman, zijn ze minder ontvankelijk
voor hun lerares en zijn ze beter in staat hun eigen keuzes te maken.
Het uiteindelijke
doel van Jean Brodie heeft alles te maken met
gedaanteverwisseling, dit klinkt cryptisch, maar neem aan dat deze
geleidelijke ontwikkeling in het verhaal bijzonder knap gevonden is.
De voorliefde voor kunst speelt hierbij een rol. Ze gaan naar musea om Italiaanse
schilderijen te bewonderen, twee meisjes gaan apart om een naakte
Griekse held te bekijken en dan is er de tekenleraar die schildert. Seksualiteit blijft
een thema, zowel bij de opgroeiende meisjes als bij de juf, die
langzamerhand niet meer zo overtuigend in haar ‘beste jaren van
haar leven’ zit. Goed en kwaad, de verleiding, het paradijs en de
zondeval komen sterk naar voren wanneer juf Brodie haar la
opendoet en de voorspellende woorden uitspreekt:
“In mijn la heb ik drie pond appels, gekregen van meneer Lowther uit zijn boomgaard, laten we ze opeten nu de kust veilig is – niet dat de appels niet van mij zijn, maar voorzichtigheid….voorzichtigheid is…Sandy?” (blz.65)
Over de opbouw en de
stijl van het boek ben ik erg enthousiast. Een aantal flash-forwards
geven het boek precies het zetje waardoor je je als lezer bevoordeeld
voelt. De hints zijn onheilspellend genoeg om te weten dat, wanneer
er al een echt einde aan het boek zit, er niet alleen winnaars zullen
zijn. Religie is een thema dat regelmatig ter sprake komt, wanneer
duidelijk wordt dat juffrouw Brodie zichzelf als een God beschouwt
weten we dat dit wellicht een stapje te ver is. Plaats is er ook voor
Ariel, de luchtgeest uit De storm van Shakespeare, Eunice wordt
hiermee vergeleken.
Kortom, dit is geen
boek om even in een avondje uit te lezen. Jet Steinz gebruikt in haar
voorwoord de term ‘onderkoeld’ ter aanduiding van de toon in het
boek. Daar kan ik het mee eens zijn. Er blijft veel onuitgesproken,
onuitgewerkt en dat is ook meteen de kracht van deze roman. Dankzij
de talrijke aanwijzingen in legio vormen ontstaat een onaf beeld dat
niet af hoeft, laat lekker bestaan in zijn onaffe toestand. Zo is het
leven ook, iets is nooit echt af, omstandigheden veranderen en dan
zijn we terug bij het thema van de transfiguratie, de metamorfose.
Deze auteur weet hoe een complexe roman met meerdere
personages te schrijven met elk een eigen psychologische
ontwikkeling. Ook wordt er een mooi tijdsbeeld beschreven. De jaren
‘30 waarin de dreiging van WOII voelbaar wordt en de Spaanse
burgeroorlog een feit is.
De auteur
Muriel Spark,
geboren als Muriel Sarah Camberg (Edinburgh, Schotland, 1 februari
1918 — Florence, Italië, 13 april 2006) was een Brits (Schots)
schrijfster.
Voor de Tweede
Wereldoorlog vertrok zij naar het toenmalige Rhodesië (nu Zimbabwe),
om daar in 1937 in het huwelijk te treden met Sydney Oswald Spark.
Uit dit huwelijk werd één zoon geboren. De verbintenis liep uit op
een grote mislukking, maar Muriel bleef de achternaam Spark gebruiken
en refereerde in later tijden aan haar ex-echtgenoot als "S.O.S.".
Tijdens de oorlogsjaren had ze een aantal baantjes als secretaresse,
om er in 1944 met moeite in te slagen naar Engeland terug te keren.
In Londen kwam ze in een milieu van kleine literaire tijdschriften
terecht en debuteerde als schrijfster. Eind jaren 1960 verhuisde zij
naar Rome, en de laatste decennia van haar leven woonde zij in
Toscane in een omgebouwde 13e-eeuwse kerk. Enkele van haar latere
romans spelen spelen zich af in Italië.
Muriel Sparks vader
was Joods, haar moeder had de anglicaanse religie, maar Muriel kreeg
geen religieuze opvoeding. In 1954 bekeerde ze zich tot het
katholicisme. Daarom wordt ze vaak in een groep ingedeeld met Evelyn
Waugh en Graham Greene; beide auteurs werden eveneens op latere
leeftijd katholiek. Greene geldt zelfs wel als haar ontdekker, en
zeker als haar beschermer: hij heeft haar in de beginjaren van haar
schrijverschap geldelijk gesteund.
Zij schreef
aanvankelijk literaire kritieken, gaf een biografie van Mary Shelley
(de auteur van Frankenstein) in het licht, en debuteerde met het
verhaal "The Seraph and the Zambesi", waarmee zij in 1950
de Observer Short Story Competition won.
Titel: De beste
jaren van juffrouw Brodie
Auteur: Muriel Spark
ISBN: 9789493081284
Uitgever: Uitgeverij
orlando
Vertaling: W.A.C.
Whitlau
Pag.: 173
Genre: Fictie
Verschenen: deze
vertaling 2019, oorspronkelijk 1961
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.