Recensie door Roosje
Uitgeverij Querido
Uitgeverij Querido
Over de liefde en de
drank, maar misschien wel vice versa
‘Maandag 29 april 1985
Hij had er beter aan gedaan van al zijn zinnen uitsluitend de reuk en de smaak te vertrouwen, en dan nog alleen voor zover ze hem zijn eigen verrotting lieten ruiken en proeven; wat zijn oor ving was onherkenbaar vervormd door de angst, onder zijn aanraking kregen de dingen onmiddellijk een andere huid, terwijl zijn ogen ook wijd open niet veel anders meer zagen dan het schouwspel dat zijn vergiftigde brein voor zichzelf opvoerde.’
Er zijn boeken die
je volkomen sprakeloos achterlaten wanneer je ze uit hebt en wanneer
je ze dus achter je moet laten. Soms zijn dat heel verstilde verhalen
die uit weinig woorden bestaan of uit weinig woorden lijken te
bestaan. Soms zijn het ook de verhalen die uit heel veel woorden
lijken te bestaan maar die dan toch op de een of andere manier een
ingenieus breiwerk zijn gaan vormen - vergeef me mij
handwerkmetaforen; ik handwerk nu eenmaal graag -. Over de laatste
soort romans gaat dit verslag. Een enorme brei/brij van woorden uit
de pen van meesterschrijver A.F.Th. van der Heijden: Advocaat van de
hanen; deel 4 uit de serie De tandeloze Tijd. Een herlezing; ik las
de roman voor het eerst begin jaren 90; de eerste druk is uit 1990.
De omschrijving ‘brei van woorden’ lijkt oneerbiedig maar zo
bedoel ik dat helemaal niet. In een goede brei vullen de smaken van
de verschillende ingrediënten elkaar aan: het geheel is meer dan de
som der delen.
Verder ben ik een
fan van Van der Heijden; al zijn romans zijn goed, zijn geweldig al
komt hij tegenwoordig niet meer voor op de lijsten van boeken die
genomineerd zijn voor literaire prijzen. Ik ga er maar vanuit dat dat
is omdat zijn romans zo goed zijn dat andere auteurs anders geen kans
zouden krijgen.
‘Quispel was, als advocaat, een man van het woord. Van het betoog in de eerste plaats, maar ook van rapporten, van brieven. In het schrijven bezat hij, behalve zijn grootste onzekerheden, zijn grootste zelfverzekerdheid. Heel arrogant probeerde hij dus in zo’n periode van nijpende bronst met zijn sterkste werktuig het visioen tot verwerkelijking te dwingen. Dwangmatig speurde hij, in de meest uiteenlopende bladen, de kolommen met contactadvertenties af.’
Hieronder zet ik wat
info neer over deze roman in relatie tot de Tandeloze tijd, het epos,
het work in progress dat Van der Heijden aan het componeren is over
Albert Egberts, zijn alter ego. Mij roept de naam ook associaties op
met Douwe Egberts, die van de koffie.
Van der Heijden is
een auteur die graag, veel en lang uitweidt over allerlei zaken die
nauw of minder nauw aan het onderwerp en/of van de personages
gelieerd zijn. Gek genoeg stoort dat totaal niet bij het lezen van
het lopende verhaal. De auteur leidt je ook weer terug tot de kern
van de roman. Ja, soms ben je de weg eventjes kwijt, maar dat is
helemaal niet erg, en in dit boek dat gaat over de kwartaaldrinker
Ernst Quispel is het ook nog eens zeer effectief natuurlijk. Quispel
is de hoofdpersoon en in twee opzichten is hij voor deze roman van
groot belang: zijn kwartaaldrinken, dat zich bij hem maar een keer
per jaar voordoet. Hij onderkende al heel vroeg zijn drankzucht en
wist die op deze wijze in goede banen te leiden. Slechts een keer per
jaar gaat hij zich te buiten. Hij kan zijn zucht beheersen maar het
is geen rationeel besluit, het overkomt hem. Op een onbewust niveau
kun je zeggen dat hij zijn alcoholisme binnen te perken lijkt te
houden, al vertelt deze roman toch ook wel een ander verhaal.
Ernst Quispel zien
we terug in een latere roman van Van der Heijden: Kwaadschiks.
Het tweede grote
onderwerp uit Advocaat van de hanen is de liefde; de liefde voor
Zwanet, die hij ontfutselt en weer verliest aan Albert Egberts. Ook
voor zijn dochtertje, maar Zwanet komt op de eerste plaats.
Natuurlijk gaat het
verhalende deel over de krakersrellen, de anarchisten en punkers met
de hanenkammen op hun hoofd, uit 1985, waarbij een kraker de dood
vond in een politiecel, en de rol die Quispel daarin speelt; er is
wat dit betreft ook sprake van een zekere spanning. Dat is
interessant maar veel belangwekkender zijn de alsmaar uitwaaierende
overdenkingen en navelstaarderijen over allerlei onderwerpen met name
de drank, het drinken en de liefde betreffende. Je ruikt als het ware
de wodka door de pagina’s heen.
De auteur is een
waar componist die thema’s en motieven uitgebreid uit spelen stuurt
en ze toch ook weer tot de orde roept om het werk tot een afgerond
geheel te laten worden. De paradoxen vliegen je om de oren. Ik heb
geen idee wat de muziekterm is voor paradox; die bestaat vast.
Paradoxen zijn altijd lekker. Van der Heijdens romans zijn ook altijd
heel talig: het spelen met taal, met betekenissen, met symbolen e.d.
Van der Heijdens
taalgebruik is enerzijds tamelijk to the point anderzijds heel
plastisch. Zoals hij over seks schrijft, dat doen er maar weinig. Rob
van Essen doet het ook in De goede zoon maar dan weer anders. Gedurfd
is zijn laten we maar zeggen seksisme. Jaja, natuurlijk, het is een
roman, het is een drankorgel van een ontaarde advocaat, wiens blik
vertroebeld wordt door de drank, al vindt hij zelf van niet. Maar
toch….
Ongelooflijk
ontroerend is hoe hij over de liefde schrijft terwijl Quispel toch
niet echt een feminist lijkt te zijn; in zijn laatste roman, Mooi
doodliggen, doet Van der Heijden dat evenzeer.
Quispels
overdenkingen over zijn dipsomanie - het kwartaaldrinken -, zijn
beleving van Amsterdam, een stad in oorlog lijkt het wel, zijn
omzwervingen van kroeg naar kroeg, van kraakpand naar politiebureau,
van kantoor tot op vakantie met zijn vrouw, en tussendoor ook nog
advocaatje spelen, zijn onvoorstelbaar goed uitgewerkt.
De tijdsbeleving is
allesbehalve chronologisch en consistent in deze cyclus: die
tijdsbeleving is juist het centrale thema ervan, zoals de naam al
doet vermoeden. In deel I van De tandeloze tijd wordt het begrip
'leven in de breedte' geïntroduceerd: aangezien het leven 'in de
lengte' niet te stoppen valt, moet het maar in de breedte worden
gezocht. Door elk moment uit te spinnen, te verbreden, wordt gehoopt
het leven waardevoller te maken. De uitgebreidheid van beide cycli
boeken weerspiegelen dit leidmotief. (geleend uit Wikipedia).
Nu ik dit schrijf,
denk ik: ik ben helemaal niet in staat om ook maar iets over te
brengen van de schoonheid en de intense inwerking van deze roman.
Mijn zwaktebod is als altijd: ga lezen, dit boek, dat beslist tot de
beste behoort van AFTh van der Heijden.
‘Het was de Nieuwendijk, waar Quispel in de drukte van de vrijdagnamiddag doorheen strompelde, zigzaggend, tegen mensen opbotsend. Hij zocht een zijstraatje met een veilige kroeg, die hij zich als De Wenteltrap of Het Keldergat herinnerde, maar kon de ingang tot de steeg niet vinden. Al voor de derde keer liep hij van de Dam naar de Martelaarsgracht (sic! Nomen est omen, rdv), speurend in de straatjes die naar de Nieuwezijds leidden. Uit de winkels kwam de rockmuziek van Hilversum Drie.’ (spotify bestond nog niet, haha, ik denk ook aan Herman van Veen, rdv)
Over de
tandeloze tijd
De tandeloze
tijd is een romancyclus van de Nederlandse schrijver A.F.Th. van der
Heijden. Oorspronkelijk was het de bedoeling van de schrijver om een
trilogie te schrijven, maar deze werd uitgebouwd tot meerdere delen.
Het thema van de cyclus is het 'leven in de breedte': het vertragen
van de tijd door het moment te verbreden in de herinnering, en zo de
tijd haar tanden uit te trekken. Het werk vertoont invloed van de
cyclus À la recherche du temps perdu (Op zoek naar de verloren tijd)
van de Franse schrijver Marcel Proust (1871-1922). Hoofdpersoon van
De tandeloze tijd is Albert Egberts. De cyclus beschrijft zijn jeugd
in Geldrop, zijn studietijd in Nijmegen, en zijn leven daarna in
Amsterdam. Het verhaal wordt niet chronologisch verteld, maar per
deel staat een periode in zijn leven centraal. Naast Albert Egberts
vormen Flix Boezaardt en Thjum Schwantje belangrijke personages - hun
voornamen refereren aan de initialen van de schrijver: A.F.Th.
Naast het
verhaal van Albert Egberts, verweeft Van der Heijden reële
gebeurtenissen tot aparte verhaallijnen in de romans. Zo is de dood
van kraker Kiliaan Noppen in Advocaat van de Hanen gebaseerd op Hans
Kok, en is in deel 3 het verhaal van Hennie A. uit Lummel gebaseerd
op de rechtszaken tegen Annie E. uit Bemmel in 1965 en 1974.
De tandeloze
tijd bestaat tot nu toe uit de volgende delen:
De slag om de
Blauwbrug (proloog, 1983)
Vallende Ouders
(deel 1, 1983)
De
Gevarendriehoek (deel 2, 1985)
Advocaat van de
Hanen (deel 4, 1990) - verfilmd in 1996
Schwantje's
Fijne Vleeschwaren (apocrief, 1992) - bibliofiel gepubliceerd
fragment
Weerborstels
(een intermezzo, 1992) - Boekenweekgeschenk
Het Hof van
Barmhartigheid (deel 3, eerste boek, 1996)
Onder het
Plaveisel het Moeras (deel 3, tweede boek, 1996)
De Helleveeg
(deel 5, 2013) - verfilmd in 2016
Kwaadschiks
(deel 6, 2016)
Kastanje a/d Zee
(deel 7, 2016)
Overige delen
van de cyclus staan wellicht nog te verschijnen, in de afgelopen
jaren zijn verschillende delen aangekondigd onder de titels Da Vinci
op de Veluwe, Verliefd tegen en Averij. Ook heeft Van der Heijden
aangegeven een epiloog aan de cyclus te willen toevoegen over de
moord in 2005 op de Nijmeegse kraker Louis Sévèke met als werktitel
De Oprotpremie. Volgens de titelpagina van het in 2013 verschenen
vijfde deel, De helleveeg, zijn nog drie delen in voorbereiding:
De IJzeren Man
(De tandeloze tijd, deel 7)
Schwantje's
Fijne Vleeschwaren (De tandeloze tijd, deel 8); een verhaal met
dezelfde naam is ook verschenen in de bundel Gentse Lente (2008)
Verwante boeken
en verhalen
Door Van der
Heijden zijn verschillende voorstudies voor delen van De tandeloze
tijd als losse verhalen gepubliceerd. De verhalen Het Byzantijnse
kruis, Adagio, en De magneetvrouw verschenen in de bundel Gentse
Lente (2008). In deze bundel staat ook het verhaal Schwantje's fijne
vleeschwaren dat alleen op een klein onderdeel verwant is aan het
fragment dat in 1992 verscheen.
In 2009
verscheen Doodverf: een 'herschrijving' van de verhaallijn over de
Gipsmoord uit deel 3 van de De tandeloze tijd tot een zelfstandige
roman. (bron)
Over de auteur:
Van der Heijden
is een schrijver van autobiografische verhalen en romans. In zijn
werk is het eigen leven van de schrijver te herkennen. Dit maakt dat
het gehele oeuvre met elkaar verbonden is. Dat wil echter niet zeggen
dat gebeurtenissen en personen in zijn werk een getrouwe afspiegeling
zijn van zijn eigen leven: hij gebruikt deze vrij, om ze te
combineren met fictie, filosofische uitweidingen en een treffende
sfeertekening van de Nederlandse sociale en culturele geschiedenis
vanaf de jaren vijftig.
Van der Heijden
wordt weleens gezien als de vertegenwoordiger van een generatie die
na de oorlog opgroeide; dit in tegenstelling tot schrijvers als Harry
Mulisch, Willem Frederik Hermans en Jan Wolkers die de Tweede
Wereldoorlog tot een belangrijk motief in hun werk maakten.
Kern van het
oeuvre van Van der Heijden is de cyclus 'De tandeloze tijd'.
Kenmerkend is dat deze oorspronkelijk bedoeld is als trilogie, maar
veel omvangrijker werd. (Het loopt vaak anders met de bedoelingen van
Van der Heijden. Zo zijn er al jaren vooraankondigingen van nieuwe
romans die maar niet verschijnen, of groeien hoofdstukken soms uit
tot complete romans.)
De schrijver is
inmiddels alweer een nieuwe ambitieuze cyclus gestart, Homo duplex,
over een naamloze God die naar de aarde is gekomen om een
wereldrevolutie te beginnen. Hoewel er nog geen gerangschikt deel van
de cyclus is gepubliceerd, is er wel een omvangrijke proloog
uitgekomen, De Movo Tapes en de sleutelboeken Drijfzand Koloniseren
en Mim. In maart 2007 verscheen het nader in de cyclus te plaatsen
deel Het schervengericht. Binnen deze cyclus zijn er meer werken
gepland.
Daarnaast
publiceert hij tussendoor ook 'los' autobiografisch werk, onder
andere in de vorm van dagboekaantekeningen en requiems, bijvoorbeeld
over zijn vader, Asbestemming, en over zijn moeder, Uitdorsten. Van
der Heijden publiceerde aanvankelijk onder het pseudoniem Patrizio
Canaponi (waaronder de verhalenbundel Een gondel in de Herengracht en
de roman De draaideur). De cyclus Homo Duplex publiceerde hij
aanvankelijk onder het pseudoniem A.F.Th. Latere drukken van delen
uit deze cyclus verschenen weer onder zijn volledige naam.
Inhoud en
thema's van zijn werk
In de cyclus De
tandeloze tijd staat Albert Egberts (deels alter ego van de schrijver
zelf) centraal, maar gaandeweg treden er ook andere personen op de
voorgrond. We volgen Albert vanaf zijn kindertijd in Brabant
(Vallende ouders), tot zijn studententijd in Nijmegen en Amsterdam
(De gevarendriehoek) tot en met zijn ondergang als junkie in
Amsterdam (Onder het plaveisel het moeras), maar maken tussendoor ook
kennis met onder anderen de advocaat Ernst Quispel (Advocaat van de
hanen) in de jaren tachtig.
Regelmatig
verwerkt Van der Heijden waargebeurde gebeurtenissen in zijn
verhalen. In wat door sommige critici gezien wordt als zijn beste
werk, Advocaat van de hanen, gebruikt hij de dood van de kraker Hans
Kok in een politiecel als achtergrond. In zijn recente werk Het
schervengericht figureren de regisseur Roman Polanski en de
moordenaar van diens vrouw, Charles Manson. Van der Heijden maakte
bekend dat als er een nieuw deel van De tandeloze tijd zal
verschijnen, dat waarschijnlijk over de moord op kraker en activist
Louis Sévèke zal gaan.
De tijdsbeleving
is allesbehalve chronologisch en consistent in deze cyclus: die
tijdsbeleving is juist het centrale thema ervan, zoals de naam al
doet vermoeden. In deel I van De tandeloze tijd wordt het begrip
'leven in de breedte' geïntroduceerd: aangezien het leven 'in de
lengte' niet te stoppen valt, moet het maar in de breedte worden
gezocht. Door elk moment uit te spinnen, te verbreden, wordt gehoopt
het leven waardevoller te maken. De uitgebreidheid van beide cycli
boeken weerspiegelen dit leidmotief.
Waar Van der
Heijden in de cyclus De Tandeloze Tijd veelal putte uit zijn eigen
leven, borduurt hij in de Homo duplex-reeks verder op de Griekse
mythen; Drijfzand koloniseren is een vrije bewerking van Sofokles'
Thebaanse trilogie, de Labdaciden en Mim is een eigentijdse variatie
op het verhaal van Oedipus. Eerder speelde Van der Heijden al met de
Oedipus-mythe, in Advocaat van de hanen, waarin de advocaat uit de
titel op zoek gaat naar een getuige van een moord. (bron)
Bibliografie:
Titel: Advocaat van
de hanen - deel 4 uit de reeks De tandeloze tijd
Auteur: AFTh van der
Heijden
ISBN: 9789021466120
Uitgever: Querido
Jaar: 1990
Aantal pp’s: 573
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.