Recensie door Tea van Lierop
Uitgeverij Orlando
Een literaire, muzikale en
culturele trip
Bijschrift toevoegen |
Dit boek past in het
rijtje ‘Waar word ik vrolijk van bij het zien van het omslag’. De eerste
associatie met David Bowie is Space Oddity. In
1969 waren er natuurlijk meerdere muzikale hoogtepunten, maar deze was erg
vernieuwend vonden ‘wij tieners’. Om dan ruim 50 jaar later een boek in handen
te krijgen met de verhalen achter veel van Bowie’s werk is een waar feestje.
Eigenlijk dekt de titel de lading niet helemaal, het is veel meer dan een
boekenkast. Elk van de 100 boeken uit zijn kast lijkt op bijzonder
micro-college waarin aan het werk van Bowie gelinkt wordt.
In de heldere inleiding is
te lezen dat Bowie niet van vliegen hield en hij zijn draagbare bibliothèque bij
zich had tijdens zijn treinreizen. Het genre hing af van zijn interesse op dat
moment, maar altijd was er een ruime hoeveelheid boeken, keurig verpakt en
gerangschikt, voorradig. Die lijst van 100 boeken is historisch gezien ook
interessant, het schijnt dat Luis Borges zo’n lijst maakte op verzoek van zijn
uitgever, alleen kwam hij slechts tot 74, hij stierf voordat hij de 100 kon
volmaken. Bowie maakte de lijst (niet zijn meest favoriete, wel de
belangrijkste, invloedrijkste) wel af en het resultaat is een veelkleurige mix
van stijlen door en naast elkaar die het beeld van David Bowie laat oprijzen.
Dat wil zeggen, het beeld dat hij ons wil laten zien, hij stelde de lijst
immers zelf op, het is een greep van 100 uit de duizenden die hij las.
In de lijst komt een
aantal boeken voor die misschien vooral in een bepaalde (sub)cultuur populair was,
maar ook (moderne) klassiekers, occulte boeken, boeddhistische werken en boeken
die niet in een hokje passen. Het eerste boek is A Clockwork Orange van Anthony
Burgess. Het schijnt dat Bowie met zijn eerste hit Space Oddity geïnspireerd
werd door 2001: A Space Odyssey een film van Stanley
Kubrick. Van dezelfde regisseur verscheen de verfilming van Orange Clockwork en
deze maakte enorme indruk op Bowie, het personage Ziggy Stardust was geboren
‘[…] een biseksuele buitenaardse rockster met rood pluishaar en een zwak voor gebreide asymmetrische bodysuits die uiteindelijk gedood wordt door zijn fans.’
De film verscheen in 1971,
9 jaar na het boek, het schokeffect was enorm. Achteraf past dit in een tijd
dat Engeland in een periode zat vol conflicten, de sinistere film illustreerde
dit beeld.
Opvallend is de
diversiteit in Bowie’s keuze, verreweg de meeste boeken dateren uit de
twintigste eeuw, maar ook De goddelijke komedie van Dante
Alighieri wordt genoemd (veertiende eeuw). Wat Bowie precies bewoog juist
dit boek op te nemen laat zich raden, maar voor de kunst in het algemeen waren
de opgeroepen beelden van Dante’s hel een geschenk uit de hemel. Surrealisten
die de hel verbeeldden konden rekenen op bewondering van Bowie en misschien is
de plaats waar Bowie en Iman in het huwelijk traden ook niet helemaal
toevallig, ze trouwden in Florence….
Diversiteit is er ook in
bekendheid. We zien in de lijst onder meer Lolita van Vladimir
Nabokov, Madame Bovary van Gustave Flaubert en Het
barre land van T.S. Eliot staan
als bekende klassiekers. Een aantal andere werken doen misschien niet bij
iedereen een belletje rinkelen en daarom is dit boek ook een schatkist om
nieuwe titels te ontdekken buiten de gebaande paden. Vooral in combinatie met
teksten die Bowie schreef naar aanleiding van boeken die hem op dat moment
inspireerden. Tijdens zijn cocaïnepsychose zou Bowie zowel ‘doodsbang als
dolenthousiast’ gemaakt worden door de Zangen van Maldoror (1868)
van Comte de Lautréamont.
‘Want Maldoror is deels duivel, deels buitenaards wezen en op-en-top kwaadaardig. Als een voortdurend van gedaante veranderende grotbewoner met één oog midden op zijn gegroefde groene voorhoofd ziet hij wellustig toe op het lijden van de hele mensheid. En o ja, hij vindt het leuk om jongetjes te martelen.'
Het gedicht zou ten
grondslag kunnen liggen aan ‘The Width of a Circle’. In dit nummer wordt
de hoofdpersoon ‘verkracht door een duivels monster met een opgezwollen tong.’
Dit bijzondere boek leent
zich niet zo goed voor een bespreking als deze. De hoeveelheid informatie is
dermate gevarieerd en uitgebreid dat alleen een lezing van het boek een
duidelijk beeld kan geven. Er is ook ruim aandacht voor kunst in de brede zin
van het woord. Exposities over Japanse kunst lieten Bowie totaal onderdompelen
in de Japanse schoonheidsleer. Tadanori Yokoo, maker van
provocerende collages, wordt in het boek genoemd als hogepriester van popart.
Bowie’s optredens en kleding komen geheel in het teken van Japan te staan.
Overigens staat er aan het einde van elk besproken boek een luistertip :
Tadanori Yokoo krijgt als tip het instrumentale nummer ‘Crystal Japan’
en de tip voor een vervolgboek is: Angela Carter – Nine
Profane Pieces.
Aan de enkeling die geen
enkele nieuwsgierigheid of verwondering voelt bij het lezen van de 100 boeiende
boekbesprekingen en tips zal dit boek minder goed besteed zijn. Voor alle
anderen: Lees dit boek, laat je onderdompelen in de literatuur, in de muziek,
kortom in de hele kunst en cultuur en geniet!
Free image Pixabay |
De auteur
John O’Connell (1972) was
senior-redacteur bij Time Out en muziekcolumnist bij The Face. Hij schrijft
voor onder andere The Times en The Guardian.
Titel: Bowie’s boekenkast
Auteur: John O’Connell
Uitgeverij: Orlando
ISBN: 978 9493 081307
Vertaling: René van Veen
Genre: non-fictie
Pag.: 320
Verschenen: 2019
Verschenen: 2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.