Uitgeverij Orlando
De gevleugelde,
victoriaanse Venus
In Londen, aan het eind 19e
eeuw, doet Jack Walser - Amerikaans journalist - onderzoek naar de ware
identiteit van de 1.82 m
lange Sophie Fere (in het Engels Fevvers); de gevierde, gevleugelde acrobate in
het Circus van Kolonel Kearney. Tijdens een interview vertelt ze hem dat ze een
uit het ei geboren zwaan is en in een mandje te vondeling is gelegd voor een
bordeel, waar de prostituees haar hebben gevonden en haar liefdevol in het
bordeel lieten opgroeien. Hierbij ligt de nadruk op het paradoxale van een
elegante zwaan met het boerse accent en gedrag van de grove van Fere.
Walser raakt volledig in
vervoering van de mysterieuze Fere, die er lustig op los fabuleert - natuurlijk is
het Carter die dat Fere laat doen - en iedereen met de grote vraag achterlaat
of ze nu werkelijkheid is, of een verzinsel. Het is vooral haar stem die Walser
biologeert.
'[...] een stem die galmde als de dichtslaande deksel van een vuilnisemmer, [...] haar spelonkachtige, sombere stem, een stem die gemaakt was om over de storm heen te schreeuwen, de stem van een hemelse visvrouw. (Muzikaal als die vreemd genoeg was, was het geen stem die geschikt was voor zang; hij bevatte wanklanken en had een bereik van anderhalve octaaf). Haar stem met zijn omfloerste, huiselijke Cockney-klinkers en willekeurig geaspireerde klanken. Haar donkere, roestige, duikende, stotende stem, dwingend als die van een sirene.'
Incognito volgt Walser
Fere naar Sint Petersburg waar hij in het circus als clown optreedt voor de
Russische tsaar, danst met een tijgerin en naakt poseert voor een klas chimpansees
terwijl een apenstelletje onverstoorbaar ligt te copuleren. De auteur schetst
de schimmige lijn tussen het dierlijke en menselijke, en de grens waar deze in
elkaar over lijken te gaan. Vooral Sybil, het slimme varken heeft fantastische menselijke trekjes.
Het boek staat bol van
allerlei allegorieën; de auteur, met haar excentrieke ideeën, lardeert haar
verhalen met metaforen, symbolische beschrijvingen en vergelijkingen om niet-tastbare
begrippen te verduidelijken. Op weergaloze wijze maakt ze gebruik van
surrealistische beeldtaal - visual
language - en het daaraan verwante magisch realisme en expressionisme, met
een verrukkelijke verbeeldingskracht. (Iets teveel superlatieven, maar deze
passen toch uitstekend bij dit boek?) Een fantastisch spel met de realiteit. De
personificatie van de chimpansees in het circus is hier een mooi voorbeeld van.
Het is even wennen aan de extravagante
schrijfstijl. Deze is voluptueus, bombastisch en het grenst hier en daar aan
het purple proze. De samenhang van de
bizarre gebeurtenissen en Feres ontboezemingen winnen in het tweede hoofdstuk al snel
aan kracht en dan is er geen ontkomen meer aan het betoverende absurdisme. Vol
energie en humor, met een grenzenloze fantasie, worden thema's als
genderidentiteit, erotiek, feminisme en machtsverhoudingen in het verhaal
verweven. Carter toont zich een uiterst eigenzinnig auteur die, evenals haar
personages, lak had aan de geldende conventies en de ingetogen manier van
schrijven die de Engelse literatuur in de 20e eeuw eigen was.
Circusnachten is weliswaar een doorlopend verhaal, maar heeft een caleidoscopische
structuur door de vele fabelachtige wendingen die voortkomen uit de
monoloog van Fere. Opgebouwd uit drie hoofddelen beschrijft het verhaal het
vertrek van de circusartiesten vanuit Londen naar Sint-Petersburg, waarna ze hun
weg vervolgen naar de koude uitgestrektheid van Siberië.
De duizelingwekkende
lijntjes grijpen uiteindelijk steeds weer in elkaar en de vele verschillende
personages: de Kolonel, Kapitein, Lizzie, Mignon, Madame Schreck, de Sjamaan,
de olifanten, apen, varkens en tijgers etc, maken het lezen tot een adembenemende
belevenis. De enthousiasmerende inleiding is uit de pen van Sarah Waters.
Wat rest is de vraag wat er waar is en wat niet. Wat waar is, is dat
het een heerlijke leeservaring is om je onder te dompelen in deze lyrische droomwereld, die
doorspekt is met verwijzingen en uitspraken van oude meesters, als Shakespeare
e.a.
Een welverdiende keuze dat
deze roman wordt opgenomen in de lenteactie 2020 van Schwob.
'De wervelende tornado van Feres lach plantte zich voort over de gehele aardbol [...]'
De Britse journalist en
auteur Angela Carter (1940-1992) heeft negen romans, vele korte verhalen, een
filmscenario en hoorspelen op haar naam staan. De ziekte kanker werd haar op tweeënvijftigjarige
leeftijd fataal.
Titel: Circusnachten
Auteur: Angela Carter
Vertaling: Leonoor Broeder
en Anke ten Doeschate
Pagina's: 348
ISBN: 9789493081260
Uitgeverij Orlando
Oorspronkelijk: 1984
Verschenen: januari 2020
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.