Recensie door Tea
van Lierop
Das Mag
‘De show gaat
beginnen...’
Gefragmenteerd zoals
de afbeelding op de omslag komt Anna stukje bij beetje in beeld. Het
verhaal laat zich niet eenvoudig veroveren omdat het een ‘vol’
boek is. De auteur wil er, naar mijn mening, zoveel in kwijt, dat het
voor de lezer een waterval van indrukken wordt. Ik heb het bij de
eerste lezing over me heen laten komen, bij de tweede probeerde ik de
lijn, voor zover aanwezig, te pakken en aantekeningen te maken.
Wat
me opviel is de maatschappijkritiek. Die is duidelijk aanwezig. Op
meerdere niveaus krijgt de schijnwereld op z’n donder van de
auteur. Een bevrijding om te lezen dat er blijkbaar mensen bestaan
die de nepwereld met het hoge plastic-gehalte en imitatiegedrag van
mensen doorzien. Daaraan gekoppeld loopt een rode draad van spiegelen
en metamorfosen. Doordat mensen imiteren krijg je kopieën, eigen
identiteit verdwijnt, dat zag je duidelijk bij Anna. Als puber moest
ze niets van haar grote neus hebben en probeert ze hem te camoufleren
door grote oorbellen en een ander kapsel. Wanneer ze de 15 jaar
oudere architect ontmoet verandert ze compleet, een metamorfose. Zij
spiegelt zich aan hem, wil volwassen worden, hij spiegelt zich aan
haar, wil haar jeugd, een dubbele metamorfose dus.
Het boek is verdeeld
in een aantal hoofdstukken, waarvan het eerste ‘De show gaat
beginnen’ de toon zet. Een presentator met plankenkoorts gaat erg
ver in zijn beschrijving van de menselijke angst.
‘De tong! Weet je wat een tong is? Met dit inwendige orgaan worden woorden gevormd, dat is zoiets smerigs, snap je, woorden. Waarom moeten woorden in vlees ontstaan?’
Deze diepte, het
beschrijven van het verborgene komt terug in de geweldige
beschrijving van de mens in een mijnschacht. De hoofdstukken met
titels die soms zakelijk zijn en soms een handeling uitdrukken lijken
zelfstandige verhalen, maar bevatten elke keer een fractie van een
ander verhaal. De jonge knappe vrouw die in het ene verhaal als
figurant fungeert, krijgt in een volgend verhaal een gezicht en een
verhaal waardoor het beeld completer wordt.
Een grote rol is
weggelegd voor mineralen, stenen en dieren. Van mijnschacht tot
bergtoppen, van schelp tot walvis. De natuur contrasteert scherp met
de lelijke bouwsels die opduiken in het landschap, hoewel de
architect getracht heeft iets organisch te bouwen, een ontwerp naar
zijn eigen lichaamsbouw.
Terugkijkend op dit
boek ben ik blij dat ik het eindelijk gelezen heb. Het is een niet zo
toegankelijk boek, dat wel blijft hangen en ik vind het een
ongelooflijk prachtig staaltje van verbeelding. De poging het leven
te vatten, vooral als mens in de maatschappij en ook hoe je je als
individu kan laten verleiden op te gaan in de massa. Onverklaarbare
krachten laten de mens soms dingen doen die we eigenlijk helemaal
niet willen. Een klein voorbeeldje nog. In de trein heeft een
onbekende vrouw een jongeman woedend gemaakt door haar gedrag.
Wanneer ze hem zomaar een tijdschrift geeft, gebeurt er iets in hem
en hij kwaad omdat zij zijn woede weggenomen heeft. Meesterlijk en
voorstelbaar.
Voor wie iets wil
weten over de bedoeling van de schrijver is hier een zeer interessant
interview. Lezen voor of na 'Anna in kaart gebracht' ???
Marek Šindelka
(1984) is een Tsjechisch supertalent. Zijn oeuvre bestaat uit romans,
dichtbundels en een graphic novel, waarvoor hij met diverse prijzen
bekroond is. Hij wordt beschouwd als de belangrijkste schrijver van
zijn generatie. Hij woont in Praag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.