Uitgeverij Angèle
Nadat Gert-Jan van den Bemd met zijn korte verhalen in 2016 de Aspe Award
won én op het Utrechts literatuurfestival van 2017 ook met een eerst prijs naar
huis ging, heeft hij zich toegelegd op het schrijven van zijn debuutroman. Een
tragikomische psychologische roman met een spannende en volkomen onverwachte
twist.
Werner Mans is een nogal onzekere veertiger, niet echt avontuurlijk ingesteld,
netjes getrouwd met zijn jeugdvriendin Murielle,
en vader van de zestienjarige Roos.
Zijn werk bestaat uit het fotograferen van disposables voor ziekenhuizen en
laboratoria.
'Dat stelt niets voor. Gebakken lucht, minder nog. Ik maak foto's van dingen die weggegooid worden. Al die moeite, voor wat? [...] Er zijn dagen dat ik helemaal niets uitvoer.' Werner bloost, niet van schaamte, maar vanwege het besef dat hij voor het eerst uitspreekt dat zijn werk niets voorstelt. 'Dan tel ik de nietjes in het doosje, vouw vliegtuigjes van kopieerpapier. En niemand die het ziet.'
In hun eigen woonplaats
heeft het gezin een stacaravan op een vaste camping, zijn huwelijk kabbelt door
de jaren voort - hij is nog nooit vreemdgegaan en volgens hem is dat geen
verdienste, eerder een getuigenis van zijn onwetendheid - en eigenlijk... éigenlijk
is Werner gewoon een saaie huismus, onnozelaar, een beetje burgerlijk zelfs en
onhandig, ook op het sociale vlak. Heel subtiel en droogkomisch zijn deze
eigenschappen door de roman gevlochten.
Met lede ogen ziet hij aan
dat het figuur van zijn dochter vrouwelijke rondingen begint te ontwikkelen en
wanneer ze ineens - tja, voor Werner dan - met het idee komt om met twee vriendinnetjes
naar de discotheek te gaan, is de schok groot. Amper vijf minuten daarvoor zag
hij haar nog op haar bed liggen tussen haar knuffelbeesten. 'Soms is het nog een klein meisje'. Hij
wil zijn meisje zo graag behoeden en beschermen, maar kleine meisjes worden
groot. Na ampel beraad strijkt hij met zijn hand over zijn hart en brengt de
opgetutte vriendinnen er naartoe, terwijl hij zelf nog even van de gelegenheid
gebruik maakt om het café in te gaan, waar hij tot zijn schrik - of verlegen
vreugde?! - een vrouw tegen het lijf loopt die hem maar al te graag staat op te
vrijen. Ook ontmoet hij na jaren weer zijn oude vriend Gus, uit de tijd dat hij ook Murielle leerde kennen. Zoals vaker
met mensen uit het verleden, zijn hun overeenkomsten nog maar op één hand te
tellen. (En toch ontkomt de onzekere Werner er later niet aan om, heel even
maar, tegen Gus op te kijken).
Het wordt tijd om Roos
weer op te halen.
'Hij is een kop groter dan zij en ze moet haar hoofd kantelen om hem aan te kijken. De jongen kust haar voorzichtig op de mond.Mijn god, ze is verliefd. Eén avondje Alcatraz en ze is verliefd.''Pap, dit is Rico.''
De vriendenschaar maakt
het campingleven zeer onrustig door té duidelijk aanwezig te zijn en wanneer er
dan ook nog vandalisme wordt geconstateerd, kan verdenking in hun richting niet
uitblijven. Maar daar blijft het niet bij...
Deze roman wordt uiterst
rustig opgebouwd. Af en toe gloort er een spanningsboog, maar wat het verhaal
echt sterk maakt, is de mooie psychologische uitwerking van onze antiheld. En de
andere personages dan? Nee, maar schrik niet, want dat is allerminst een manco.
Het gehele verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Werner en je krijgt
slechts een beeld van wat zich in zíjn hoofd afspeelt. De zielenroerselen van
de andere personages, worden alleen duidelijk wanneer zij zich daadwerkelijk uitspreken.
Precies zoals iedereen alleen in zijn eigen gedachten kan kijken. Die zijn het
meest privé. Op die manier volgen we Werner in zijn kielzog en maakt hij ons
deelgenoot van zijn hersenspinsels.
Wie dit boek ter hand
heeft genomen met het idee een thriller te gaan lezen, kan van een koude kermis
thuiskomen. Daarvoor is er te weinig sprake van échte spanningsopbouw.
Maar degenen die hebben
gezien dat het hier een roman betreft, zullen absoluut kunnen genieten van de
filmische beschrijvingen, met een groot gevoel voor detail en een meesterlijke
sfeerimpressie van het campingleven. Een debuutroman om absoluut de kans te
geven om te lezen.
In het najaar verschrijnt de tweede roman van Van den Bemd met als titel 'Na de val'
Onder de recensietitel is
nog een filmpje te vinden.
Auteur
Gerardus Johannes
Christianus Maria (Gert-Jan) van den Bemd (Breda, 28 januari 1964) is een Nederlandse
kunstenaar, wetenschapsjournalist en schrijver. Met zijn korte verhalen won hij
diverse prijzen, onder andere Heel Nederland Schrijft (2015), de Aspe
Award (2016) en de schrijfwedstrijd van het International
Literature Festival Utrecht (ILFU) in 2017. In 2018 debuteerde hij als romanschrijver
met De Verkeerde Vriend bij uitgeverij Manteau.
Titel:
De verkeerde vriend
Auteur:
Gert-Jan van de Bemd
Pagina's:
336
ISBN:
9789022334966
Uitgeverij
Angèle/Manteau
Verschenen:
februari 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.