Uitgeverij De Bezige Bij
Jims
totemdier
*een paar spoilers*, al moet dit boek het niet
van verrassingen, laat staan van dei ex
machina hebben, nou ja, een klein beetje.
Beschermt de
heilbot hem? Zelf houdt Jim zich dat uit alle macht voor, zowel op de maan in
manische periodes als ook op de donkere koude zeebodem in depressieve buien.
Maar zoon David weet wel beter en jongere broer Doug misschien ook wel. Als
jongere broer is het lastig een oudere in de gaten te houden en te overtuigen
van dingen die de oudere niet wil. Ook de zoon kan de vader niet beschermen en vrijwaren,
al denkt hij van wel. Als hij maar mee was gegaan naar het koude eenzame Alaska , dan was het -
misschien maar voor een korte periode - goed gegaan met vader Jim.
Wij allen
laten ons betoveren en voor de gek houden door mentale constructies die kant
noch wal raken; mentale constructies die ons overleveren aan het kwade in plaats
van ons te behoeden voor het/de boze. En wat als dat boze ook nog eens uit
jezelf komt? Wat dan? Hoe ontdoe je je van je eigen ketenen?
Mag je een
totemdier bejagen, zoals Jim en Doug deden in het jaar dat zij als
beroepsvissers aan de kost probeerden te komen? Daarover verschillen de
opvattingen. Voor sommige groepen is het totemdier als de heilige koe voor de
hindoes, voor andere mag je het totemdier bejagen en opeten als je maar respect
toont en bepaalde rituelen in acht neemt. De krachten van het heilige dier
kunnen namelijk op jou overgaan.
Jim is per
vliegtuig onderweg van Alaska naar California ; zijn jongere
broer Doug wacht hem op om hem te begeleiden naar een therapeut. Jim is net als
hun vader tandarts, maar put geen genoegen uit zijn professie. Liever was hij
beroepsvisser. En beroepsvissen heeft hij geprobeerd met zijn broertje, maar
dat mislukte. Net als zijn huwelijken mislukten. Dat met de moeder van zijn
kinderen, David en Cheryl; en dat met zijn tweede vrouw, Jeannette, met wie hij
bijna dagelijks belt en met wie hij ook ook nog wil samenzijn of vrijen.
Alles is
mislukt in Jims leven en hijzelf ook,
vindt hij, ‘Jim slaplul’, letterlijk
- fysiek, hij is praktisch impotent - en psychisch emotioneel.
Het doel is Jim
in leven te houden totdat zijn medicijnen gaan werken en hem uit zijn manische
en depressieve periodes verlossen; en geen enkel bipolair mens wil eigenlijk
van zijn manische kwaliteiten af; hij wil leven: vooral de hoogten begeert Jim,
de pieken en soms ook de dalen, zoals de heilbot die op de bodem van de diepe
oceaan leeft en daardoor de G-krachten kan weerstaan om een ‘high’ op de maan kan beleven.
Jim maakt zijn
zoon David wijs dat NASA in 1969 een heilbot mee liet gaan naar de maan; het
dier is tegen de enorme G-krachten opgewassen: een heilbot op de maan, dat is
Jim in zijn eigen ‘high’.
De zee en
daarmee de vissen erin - en in andere verhalen
en roman de menselijke maat van de zee, het aquarium - is het krachtigste
motief in deze roman en in veel boeken van Vann. De zee kent zijn aardse
tegenhangers in bergen ,
bossen, ruige natuur, ruige aarde. Jagen en vissen zijn de natuurlijke habitat
van Vanns personages, dat zijn meestal mannen maar ook vrouwen. Als een mens
bezig is met de natuur en zijn eigen strijd daarin en daartegen, dan raakt zijn
hoofd niet verduisterd door manische en depressieve gedachten. Toch lijkt dat
bij Jim niet helemaal te werken.
‘Iedere herinnering een verzameling mythen (sic! ontbreekt ‘is’? rdv), maar de leemten tussen de verhalen zijn enorm. Ook wat hij over zichzelf weet, zelfs dat is voornamelijk leemte, grotendeels onbekend [...]. Jims probleem is dat hij zijn eigen elven niet binnenkomt, en dat probleem zal hij doorgeven.’ (2019:139)
Nota bene: Het lijkt er sterk op dat Jim nu over zichzelf denkt in de derde persoon. Dat kun je gerust dissociatie noemen, een psychiatrische afwijking.
De vraag in
deze roman is niet: pleegt Jim suïcide? Ondanks dat weet David Vann wel
sprankeltjes hoop rond te strooien. De kernvraag is veeleer: neemt hij
Jeannette mee op zijn eenzame reis? Bijna alle personen in deze roman vragen
zich dat af. Van alle kwelgeesten die Jim aanhoudend tergen, is de Eenzaamheid
misschien de ergste.
‘Het was allemaal ondraaglijk. Getrouwd zijn of gescheiden, een gezin hebben of zijn kinderen niet zien, dicht bij of ver weg van zijn ouders en zijn broer. Ieder besluit betekende minder keuzemogelijkheden. Heeft hij ooit wel een keus gehad?’ (ib.: 173)
Deze roman gaat
over Jim Vann, de vader van David, die ziek is in zijn hoofd, het gaat over wat
er in een man omgaat die leeggezogen wordt door zijn eigen highs en lows, zijn
manieën en zijn depressies.
‘Staat iedereen eigenlijk zijn hele leven op de rand van de zelfmoord, moeten ze allemaal de dag doorkomen met kaarten, tv, maaltijden en allerlei routinegedrag, bedoeld om vooral nooit jezelf tegen te komen en dan te ontdekken dat je geen zelf hebt?’ (ib.: 144)
Auteur David
Vann is een van die schrijvers die in staat zijn het innerlijk van een
mensenziel bloot te leggen, op een manier die niet alleen alleszins overtuigt,
maar je ook naar de strot vliegt. Als je ooit een manisch of depressief mens
hebt ontmoet en hem wil begrijpen, lees dan deze roman. Of een andere roman van
David Vann: Goat Mountain ,
Aarde, Caribou Island .
De elementen
uit onderhavige roman - en ook uit andere romans en verhalen - zijn
autobiografisch: vader met psychische problemen, zelfmoord, tandarts, jagen en
vissen, zee, moeder, gescheiden ouders, Cherokee-afkomst, Alaska - California,
wapens, de zee, impotentie, onrust, verkeerde keuzes en dat bij voortduring,
menselijk onvermogen, liefde die niet voldoende is; de wijze waarop deze
autobiografische elementen gerangschikt worden en de uitwerking die ze krijgen,
verschilt. Vanns werk is niet een-op-een-biografisch.
‘Doug is een veerman (rdv: Charon, die de doden overzet naar het Dodenrijk), die hem over de rivier naar de hel brengt, maar zelfs dat is te simpel. Doug heeft het beste met hem voor, denkt dat deze bezoekjes, die kilometerslange tochten zullen helpen, dat de leemten in Jims hoofd van buiten overbrugd kunnen worden. Maar voor Jim lijkt het eerder of hij in de wachtkamer zit.’ (rdv: als de mensen uit Vestdijks De kellner en de levenden!) (ib.: 177).
Hier lijkt weer sprake van dissociatie!
Heilbot op de maan is Vanns tweede boek over zijn vader en diens
ziekte. Het eerste boek over zijn vader, niet zijn echte debuut, Legende van een zelfmoord, is een
verhalenbundel over zijn vader en zijn leven, vanuit verschillende
perspectieven en op zeer verschillende wijzen verteld en geschreven. Het was
voor mij het eerste boek van David Vann en ik was meteen verkocht. Ik heb toen,
een jaar of vier, vijf geleden, alles van hem achter elkaar gelezen en was flabbergasted.
Aquarium vond ik Vanns boek dat het meest
aangepast-aan-het-grote-publiek is; ietsje minder voor mij; ik ben een beetje
een eigenzinnige lezer. Klare lucht zwart,
een Medea-vertelling, vond ik erg poëtisch maar lood- en loodzwaar.
Heilbot op de maan is in vergelijking met zijn ander werk aan de
‘eenvoudige’ kant. Het vertelt over Jim Vann en wat er in hem omgaat. Jim is de
hoofdpersoon, maar Vann schrijft over hem in de hij-vorm. De ik-vorm had
misschien meer voor de hand gelegen. Er zijn grote stukken in deze roman die je
als lezer meemaakt alsof je in het hoofd en in het hart van Jim zit en alles
ervaart zoals hij dat doet. Dat heet in literaire termen ‘vrije indirecte rede’ en lijkt op de monologue intérieur. In plaats van dat er staat ‘Jim denkt: ik moet
Jeannette spreken en ik moet naaien voordat ik haar vermoordt.’ staat er: ‘Ik
moet Jeannette spreken en ik wil haar naaien voordat ik haar vermoordt.’
Door dat
hij-perspectief en die vrije indirecte rede kom je als lezer heel nabij en
ontstaat er een vervreemding tussen het meer afstandelijke van het
hij-perspectief en het directe dat tot je hart spreekt en zich direct in je
vastzet.
Vanzelfsprekend
heb ik me afgevraagd of ik Heilbot
net zo goed vond als Legende van een
zelfmoord. Ik kan
die vraag eigenlijk niet beantwoorden. Heilbot
is een indringend boek maar aan de zware kant, lang niet zo zwaar als Klare lucht zwart, maar wel somber en
dreigend. Vanns vroegere werk is adembenemend maar lichter. Lijdt David Vann
zelf aan het leven, net als zijn vader? Dat vraag ik me toch wel een beetje af.
Is het niet
veel twee boeken met gelijkelijke inhoud over je vader? Ja en nee. Legende van een zelfmoord is een
verhalenbundel waarin steeds eenzelfde soort verhaal verteld wordt, vanuit een
ander perspectief, met andere personen, met een andere schrijfwijze. Dat
getuigt op zich al van Vanns meesterlijke schrijfkunst.
Heilbot is een langer verhaal, een korte roman, over
diezelfde vader en diezelfde zoon. Het lijkt er bijna op alsof de zoon het
ultieme verhaal over zijn vader wilde vertellen. Hoe was hij, wat dreef de
vader, waarom kon hij niet anders?
Overigens bevat
de bundel Heilbot op de maan, behalve
de niet te lange roman met deze titel, ook nog zeven korte verhalen; alleen in
de Nederlandse uitgave zijn de korte verhalen toegevoegd. De verhalen heb ik
hier buiten beschouwing gelaten.
Maar misschien
is het toch te veel: nog een roman over je vader? Ik kan de vraag niet beantwoorden. Ik aarzel omdat
David Vann een favoriete auteur blijft voor mij, en van je lievelingsauteur kun
je net even wat meer hebben dan van een willekeurig andere schrijver.
Auteur
David Vann (geboren 19 oktober 1966 op Adak Island , Alaska )
is een Amerikaanse schrijver. Zijn veelvuldig bekroonde werk omvat onder andere
Legend of a suicide, Caribou Island, Dirt en Goat Mountain .
De eerste zes
jaar van zijn leven bracht David Vann door in Ketchikan , Alaska .
Na de echtscheiding van zijn ouders leefde hij met zijn moeder en zijn zus in
Californië. Toen David Vann dertien jaar oud was, pleegde zijn depressieve
vader zelfmoord tijdens een telefoongesprek met Vanns stiefmoeder. Twee weken
daarvoor had David Vann een aanbod van zijn vader afgeslagen om een jaar met
hem in Alaska
door te brengen. De in veel opzichten tragische familiegeschiedenis van de
Vanns (een moord, een handvol zelfmoorden, echtscheidingen en overspel) vormt
een leidmotief in het werk van David Vann, te beginnen met zijn eerste boek, de
semi-autobiografische verhalenbundel Legend
of a suicide.
Het kostte
David Vann twaalf jaar om een uitgever te vinden voor Legend of a suicide. In deze periode werkte hij tien jaar (vanaf
zijn negentiende) als schipper op een zeilschip, een ervaring die hij verwerkte
in A Mile Down: The True Story of a
Disastrous Career at Sea .
Inmiddels heeft
David Vann talrijke prijzen gewonnen. Legend
of a suicide was een groot succes in de Verenigde Staten, Engeland en
Frankrijk en werd bekroond met onder andere de Prix Medicis Etranger in
Frankrijk (2010), de Premi Llibreter in Spanje (2011) en de Grace Paley Prize
for Short Fiction (2007) in de VS. In 2011 verscheen zijn eerste roman Caribou Island, in 2012 opgevolgd door Dirt en in 2013 door Goat Mountain. Daarnaast publiceerde hij
het non-fictie boek Last Day on Earth. A
Portrait of the NIU School Shooter (2011) (rdv: niet vertaald), over
de schietpartij door ex-student Steve Kazmierczak op Northern Illinois
University .
Vann schrijft
ook voor tijdschriften als The Atlantic, Esquire en Outside en is werkzaam als
docent creative writing aan de Universiteit van Warwick . Hij is woonachtig in Nieuw Zeeland.
Bibliografie
2005 - A Mile
Down: The True Story of a Disastrous Career at Sea
2008 - Legend
of a Suicide
2011 - Caribou Island
2011 - Last Day
On Earth: A Portrait of the NIU
School Shooter
2012 - Dirt
2013 - Goat Mountain
2015 - Aquarium
2017 - Bright
Air Black
2019 - Halibut
on the Moon
Vertalingen
2010 - Legende
van een zelfmoord
2011 - Caribou Island
2012 - Aarde
2013 - Goat Mountain
2013 - Een
Legende over Goede Mannen
2015 - Aquarium
2017 - Klare
Lucht Zwart
2019 - Heilbot
op de maan
Titel: Heilbot
op de maan
Auteur: David
Vann
Vertaald door
Arjaan van Nimwegen Thijs van Nimwegen
Pagina's: 320
pagina's (d.i.: een roman en zeven korte verhalen; alleen in de Nederlandse
uitgave zijn de korte verhalen toegevoegd.)
ISBN: 9789403147703
Uitgeverij De
Bezige Bij
Verschenen:
februari 2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.