Recensie door Tea
van Lierop
Uitgeverij Podium
‘De dag begint’ (openingszin)
Ver weg van de
oppervlakte...
Deze zeer lijvige
roman is er eentje van een buitengewone categorie. Hij zou nu al een
moderne klassieker genoemd kunnen worden. Door thema’s volop de
ruimte te geven krijgt het boek diepte, inhoud en verband. Harstad
doet niet aan ‘aanstippen’, hij gaat grondig te werk met
opsommingen, lange beschouwingen en gedetailleerde observaties van
gedachten en handelingen.
De thema’s zitten
al in de titel, Max is een van de hoofdpersonages, een Noorse jongen
die als tiener met zijn ouders emigreert naar de V.S. Mischa is zijn
grote liefde en kunstenares, het Tet-offensief heeft alles te maken
met wat zijn oom Owen meemaakte. Uiteindelijk lopen al deze
verhaallijnen naast en door elkaar.
Het boek is
opgebouwd in forse hoofdstukken. Ik las dit boek in een langdurige
leesclub, 6 maanden deden we erover om het boek in gedeelten te lezen
en te bespreken. De openingszin ‘De dag begint’ wordt gevolgd
door een beknopte terugblik wat er allemaal gebeurd is met Max en is
tevens een vooruitblik van wat er in het boek allemaal aan bod zal
komen.
‘Ik zal over jullie allemaal vertellen.Ik schrijf dit tenslotte voor jullie, voor ons, voor mijzelf. Ik schrijf dit voordat ik het vergeet, zoals jullie het misschien al vergeten zijn, zoals alles vroeg of laat in shit verandert, zoals Wohlman ook altijd zei (Mordecai had een theorie dat hij in werkelijkheid 仕手 bedoelde – het Japanse woord shite; de hoofdpersoon in no-drama’s).’
Een recensie te
schrijven is bijna een onmogelijke opgave omdat de neiging bestaat
net zo uit te weiden als in het boek. Ellenlange zinnen gebruikt de auteur, er komt bijna geen einde aan en het verveelt niet, je
wilt weten hoe het verder gaat en waarom, hoe en wanneer! Dat is
meteen ook de oorzaak van het enorm aantal pagina’s, de schrijver houdt
de lezer vast, eenmaal gegrepen laat hij niet meer los. Het sterke
is dat je het boek ook gewoon een paar weken kunt laten liggen, je
bent zo weer in het verhaal.
Verhaal, ja waar
gaat het over? Max emigreert met zijn ouders naar de V.S.,
ontworteling, aanpassing en vriendschap met Mordecai geven hem een
nieuw leven onder compleet andere omstandigheden. Totaal anders dan
in Noorwegen waar hij met zijn vrienden scenes uit Apocalypse Now
naspeelde, dit is de link met de broer van z’n vader, Owen, die
werkelijk vocht in Vietnam.
Owen is ook in de
V.S. terechtgekomen, heeft geen contact meer met zijn familie. Hij
heeft een prominente plaats in het boek. Er wordt diep ingegaan op
zijn leven voor, tijdens en na Vietnam. Hoe komt iemand in zo’n
oorlog terecht, met welke verwachtingen en hoe komt de man eruit? In
een prachtig hoofdstuk wordt verteld hoe hij liefdevol opgevangen
wordt door een echtpaar zonder kinderen. Hun zoon leeft niet meer en
het paste allemaal zo mooi, Owen die muzikaal is en werk zoekt, het
echtpaar in chique Apthorp, dat voldoende plaats heeft. Maar het
drama is nog niet ten einde, niets is wat het lijkt en alles is
eindig. Het komt tot een ontmoeting met zijn neef Max, die inmiddels
een vriendin heeft, Mischa, de kunstenares.
Een tweede, zeer
belangrijk thema, de kunst in al zijn vormen. Er is toneel, vele
namen passeren de revue zoals Samuel Beckett
‘En tot slot zou ik zeggen: kijk naar Beckett, de laatste regieaanwijzing aan het eind van Godot, als Vladimir en Estragon samen besloten hebben om op te stappen, bestaat slechts uit de volgende woorden: ‘Ze blijven staan.’’
Mischa schildert, ze
heeft een heel eigen stijl, is succesvol en exposeert. De auteur is
zelfs zover gegaan de fictieve kunstwerken te construeren op de
computer en catalogusteksten geschreven , zie de link Mischa Grey - A
Retrospective. https://issuu.com/lacktr/docs/mmt1, (met dank aan het
speurwerk van een van de leesclubdeelnemers)
Veel aandacht is er
voor film, Apocalypse Now heeft een bijzondere
plek tussen alle andere films, de link met Owen is nadrukkelijk
aanwezig en wanneer je de film gezien hebt geeft dat het boek een
extra dimensie denk ik.
[…] ‘Dit is de ergste gebeurtenis na de oorlog: over een paar dagen mag het gips eraf (dat van boven tot onder is volgeschreven door bijna alle leerlingen van de Gauselschool, lijkt het wel, op creatieve wijze aangebracht rond de woorden CHARLIE DON’T SURF! en I LOVE THE SMELL OF NAPALM IN THE MORNING’ […]
En de muziek
natuurlijk... er gaat een wereld voor je open. Prachtig gecomponeerd
komt na het hoofdstuk Bladblazerblues, hierover straks meer, een
hoofdstuk met de zakelijk aandoende titel KPM. Een uitgebreid verslag
van de strijd die Owen levert met het vinden van betaald werk. Hij
maakt muziek, zit zelfs in een band, maar zaken veranderen en op een
gegeven moment is er geen sprake meer van enige vastigheid. Bijna aan
de grond komt hij in contact met een man die hem onder zijn hoede wil
nemen, een absoluut onorthodoxe behandeling staat Owen te wachten.
Hij wordt werkelijk door de mangel gehaald, net zolang tot de
‘meester’ tevreden is en hij geschikt geacht wordt te gaan werken
voor KPM.
‘De musici die de opnames voor KPM verzorgen, vormen een geheim leger van artiesten die een eenmalig honorarium ontvangen en die alle toekomstige rechten afstaan, zowel op aarde als in het universum, voor ofwel uitgemolken kwaliteitsmuziek of voor albums vol absoluut identiteitsloos muzikaal behang, voor elk denkbaar gebruik.’
Bladblazerblues met
als ondertitel ‘The Sprawl’ roept de verwachting van weemoed,
afscheid, vergankelijkheid en klinkt geweldig met zijn 3
bl’s. Ik citeer even een stukje uit mijn reactie in de leesclub
‘Zoals van elk hoofdstuk tot nu toe ben ik ook van bbb erg gecharmeerd, ik vind het ongelooflijk knap dat de auteur iedere keer de juiste snaar weet te raken met zijn woorden, hij musiceert bijna met taal. Ik ben al een stuk verder en raak nog meer verknocht aan de vervlechting van kunst in het verhaal. Die melancholie speelt natuurlijk continue als achtergrondmuziek, ook wanneer het niet direct over Owen gaat. Er is meer afscheid, verdriet en vergankelijkheid. Sprawl, een woord met een beeld en een gevoel, heel mooi en ook weemoedig, verstedelijking waardoor natuur verdwijnt, vernietiging?’
Na vele uren lezen
is het boek nog steeds niet echt uit, er staat zoveel in dat het nog
regelmatig terug zal komen in flashbacks - Vietnam, Noorwegen,
Apocalypse now, Beckett, De neushoorn van Ionesco – en zal zorgen
voor een herbeleving. Misschien is het boek niet voor iedereen
weggelegd, maar voor liefhebbers van een roman met belangrijke
thema’s als relaties, liefde, ontworteling, macht, politiek en
kunst (ik ben er vast een paar vergeten) en die zich kunnen verliezen
in het uitgebreide, zeer leesbare taalgebruik is dit een heel fijne,
beklijvende roman. Bedankt Johan Harstad!
De auteur
Johan Harstad (1979)
debuteerde in 2001 met een bundel verzameld proza. Zijn debuutroman
Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? werd opgevolgd door de roman
Hässelby, een David Lynch-achtig verhaal over een man die al 42 jaar
bij zijn vader woont. In 2011 verscheen zijn young adult sf-roman
Darlah. Voorafgaand aan zijn succesvolle roman Buzz Aldrin, waar ben
je gebleven? publiceerde de Noorse schrijver Johan Harstad de
verhalenbundel Ambulance. De Nederlandse vertaling van deze
verhalenbundel verscheen in 2014. In 2017 verscheen zijn nieuwe roman
Max, Mischa & het Tet-offensief. Naast zijn schrijverschap werkt
Harstad als grafisch ontwerper onder het label LACKTR.
Titel: Max, Mischa & Het Tet-offensief
Titel
oorspronkelijk: Max, Mischa & Tetoffensiven
Auteur: Johan
Harstad
Uitgever: Podium
Vertaling: Edith
Koenders Paula Stevens
ISBN: 9789057598500
Pag.: 1020
Genre: fictie
Verschenen: mei 2017
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.