Uitgeverij Atlas Contact
Ervaringsdeskundige
Sohaila
Abdulali, een Amerikaanse van Indiase afkomst (moslim), schreef een boek over
verkrachting met een titel die zich in het Nederlands niet soepel laat
vertalen: 'What We Talk About When We Talk
About Rape'; 'Waar we over praten als we
over verkrachting praten'. Geen lekker ontspannen zomers boek. Ik aarzelde
ook wel een paar ogenblikken voor ik aan dit boek begon. Wat lezen betreft zoek
ik nooit de makkelijkste weg en wat andere levenszaken betreft ook niet, denk
ik, maar daar gaat het nu niet over.
Ondanks de
zwaarte van dit boek en de urgentie, het #MeToo van celebs lijkt alweer op de terugweg te zijn, is dit een geweldig boek en
geschreven met een vlotte en scherpe pen.
Ik realiseerde
me al lezend dat er waarschijnlijk bijna geen enkele vrouw is zonder nare
ervaringen op het gebied van seks en grensoverschrijdend gedrag, aangaande zaken als aanranding en verkrachting. Lang heb ik zelf ook gedacht, zoals de
auteur en veel andere vrouwen, dat sommige levensfeiten er gewoon bij hoorden
of dat het allemaal niet zo ernstig was en dat ik, dat wij gewoon een beetje
overgevoelig zijn of zo. Opmerkingen van je collega’s of je baas, of van ooms
en neven bijvoorbeeld of de mannen op straat. Ook de aanvankelijke reactie op
de #MeToo-boodschappen was die van een beetje wegwuiven, dat het toch
allemaal niet zo erg is en dat de betreffende vrouwen zelf misschien ook wel
aanleiding gegeven hebben. Daarin speelde bijvoorbeeld de Franse actrice
Catherine Deneuve niet zo’n fraaie rol. Abdulali wijst uitermate ferm van de
hand dat het vrouwen hun eigen schuld zou zijn of dat ze aanleiding zouden
hebben gegeven. Nooit is het vrouwen zelf aan te rekenen dat zij seksueel
aangerand / verkracht worden: niet de korte rok, niet de dronkenschap, niet het
feit dat zij een mooi lichaam heeft, noch dat zij een ‘erotisch’ beroep heeft
(sekswerker, zoals dat fraai en geslachtsneutraal heet). En Abdulali heeft
natuurlijk helemaal gelijk!
Op een gegeven
moment dringt het besef door dat het natuurlijk geen overgevoeligheid
onzerzijds is maar laakbaar grensoverschrijdend gedrag ten aanzien van vrouwen
en ook sommige mannen.
Dankzij het
feminisme is mannelijke dwang en overmacht op zijn retour. Het gaat langzaam en
soms lijkt het niet op te schieten, maar het verandert wel degelijk. Dat maakt
mannen natuurlijk ook onzeker. Duizenden jaren patriarchaal wapentuig is niet
in een paar jaar om te smeden tot ploegen.
Abdulali
schrijft afwisselend over haar eigen ervaring, verkrachting in India op haar
zeventiende in het bijzijn van een vriend, die moest toekijken na bedreigd te
zijn, over heel veel andere vrouwen en mannen; over wat dat doet met een mens:
posttraumatisch stressstoornis en al dat soort van ellende. Maar ook analyseert
zij de politieke en juridische implicaties en achtergronden. Ik moest hierbij
denken aan de slogan in het zeventiger jaren-feminisme: het persoonlijke is
politiek. Dat betekent zoiets als: wat wij vrouwen altijd dachten dat het iets
persoonlijks was, onze relatie met mannen, met kinderen en alle ellende en
verdriet die daar uit voort konden komen, dat persoonlijk hebben alle vrouwen
gemeen en het persoonlijke heeft een sociaal-culturele achtergrond en dito
theorie. Niet verstoppen in je eigen huis, onder een stapel wasgoed, je
persoonlijke problemen. Jouw problemen zijn ook die van de buurvrouw, van je
moeder, van je vriendin, van je dochter. Laten we er samen de schouders onder
zetten en zorgen voor onze eigen empowerment
(mijn term, rdv).
Abdulali weet
direct te overtuigen en maakt ondanks alle narigheid, vrouwen ervan bewust dat
de feministische dageraad gloort.
Het is geen
fijn zand, zee- en zomerleesboek maar laten we de woorden van Abdulali tot ons
door laten dringen, het tij is aan het keren dankzij de moedige strijd van
dappere vrouwen en mannen.
Ik zou zelf
iets meer achtergrond gehad willen hebben over de motieven van mannen om
vrouwen te objectiveren en te verkrachten maar Abdulali is er duidelijk in: dat
is niet haar voornaamste bedoeling met dit boek. Zo tussen de regels door zegt
ze er toch nog een hele hoop over. Ik probeerde me voor te stellen hoe het zou
zijn om uit boosheid of wrok of macht je eigen seksuele activiteit en beleving
zó ten toon te spreiden. Daartoe ben ik niet in staat, ik kan me dat gewoon niet voorstellen.
Ongetwijfeld hebben mannen en vrouwen een heel andere seksuele beleving, bedenk
ik me dan ook.
Hoe dan, dit
boek moet je echt een keer lezen: empowerment,
een mooi woord vind ik, beleving, sisterhood
(al gebruikt Abdulali dat woord niet, dat verzin ik er weer bij), feminisme,
tranen over pijn en trauma’s, begrip, omvorming, meer gelijkheid tussen vrouwen
en mannen.
Auteur
Sohaila Abdulali werd geboren in Mumbai , India .
Ze heeft een BA van Brandeis University in Economics and Sociology en een MA
van Stanford University in Communication.
Ze heeft een
assortiment van gekke quilts geschreven en bewerkt, en gewerkt aan communicatiestrategie
en materialen met klanten zoals de First Lady van de stad New York, Oxfam, de
Wereldgezondheidsorganisatie, het ontwikkelingsprogramma van de Verenigde
Naties, Sesame Workshop International, en United We Dream. Ze schrijft en
bewerkt subsidies, jaarverslagen, webkopieën, op-eds, blogs en artikelen. Haar
januari 2013 geopend in de New York Times heeft lezersrecords gebroken.
Zodra ze
afgestudeerd was, coördineerde Sohaila het Boston Area
Rape Crisis
Center voor twee jaar. Ze werkte als journalist
in Philadelphia , Boston
en Bombay . Ze
had verschillende klussen - werken in een onafhankelijke boekhandel,
slaaponderzoek uitvoeren in een psychiatrisch ziekenhuis, ijsjes scheppen,
werken als een industriële spion, ghostwriting, uitzending, undergraduate
cursussen geven en alles wat ze maar kon vinden om de rekeningen te betalen.
In 1998 werd
haar bestsellende roman, 'The Madwoman of
Jogare', uitgegeven door HarperCollins India . In 2010 publiceerde Penguin India
haar roman, 'Year of the Tiger'.
Ze won twee
Ford Foundation-beurzen. De eerste was om drie kinderboeken over de gezondheid
van vrouwen in India
te onderzoeken, produceren en distribueren. De resultaten, de RangBibi- en
Langra-serie, werden in vier talen verkocht. De tweede subsidie was om een
boek te schrijven over inheemse mensen in West-India. Het boek heet Bye Bye
Mati: A Memoir in a Monsoon Landscape.
Sohaila heeft
veel in het openbaar gesproken en lesgegeven. In Boston sprak ze in ziekenhuizen, scholen en
vele andere instellingen over aanranding. Toen ze voor Oxfam werkte, sprak ze
in het openbaar over zaken als armoede, het milieu en vrouwenrechten. Ze is
verschenen op televisie in de VS en India en op de BBC in Engeland. Ze
was gastspreker aan de Clark University in Massachusetts ,
Northwestern University
in Chicago en de University
of North Carolina in Chapel
Hill . In 2004 en 2008 was ze adjunct-professor aan de universiteit
van New York ,
waar ze Zuid-Aziatische beschaving onderwees aan studenten.
'Waar we over spraken Wanneer we het over
verkrachting hebben', werd
wereldwijd uitgegeven. Het behandelt het probleem van verkrachting op veel
niveaus, van internationaal beleid tot slaapkamerdynamiek.
Sohaila's werk
is gepubliceerd in India , de
VS, Engeland, Zuid-Afrika en Canada .
Ze is stichtend bestuurslid van Point of View, een media-groep voor vrouwen in Mumbai , India .
Ze blijft zowel fictie als non-fictie schrijven en publiceren. Ze woont samen
met haar familie in de Lower East Side van Manhattan .
Titel: Waar we
over praten als we over verkrachting praten
Auteur: Sohaila
Abdulali
Vertaling:
Henny Corver
Pagina's: 248
ISBN:
9789045039190
Uitgeverij Atlas
Contact
Verschenen: mei
2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.