Recensie door Tea
van Lierop
Uitgeverij Polis
Taalkunstenaar
Elsschot verveelt nooit
Wie heeft er nog
nooit gehoord van Lijmen/Het Been? De kans is klein dat wie dit leest
bevestigend zal antwoorden.
Wanneer je alleen al
kijkt naar het aantal verschillende edities van dit boek en dat het
veel gelezen werd of wordt voor 'de lijst' kun je spreken van een
klassieker.
Uitgeverij Polis brengt alle romans van Elsschot opnieuw uit, dit is de zesde uit de reeks, ze hebben allemaal een nieuwe, frisse omslag en een sprankelend nawoord, elke keer door een andere auteur.
Uitgeverij Polis brengt alle romans van Elsschot opnieuw uit, dit is de zesde uit de reeks, ze hebben allemaal een nieuwe, frisse omslag en een sprankelend nawoord, elke keer door een andere auteur.
Voor deze uitgave
schreef Vrouwkje Tuinman het nawoord. Hierbij putte zij uit haar
eigen verleden als scholier en eindexamenkandidaat en alleen dit
nawoord al is hilarisch en past goed bij de stijl van Elsschot!
Wanneer je een
willekeurige roman van Elsschot leest, lees je eigenlijk een variant
op het leven van Alfons de Ridder.
Als reclameman
maakte hij een en ander mee. Deze gebeurtenissen verwerkte hij als
Willem Elsschot in een aantal romans met klinkende namen als
Pensioen, Kaas en Dwaallicht. Niet alleen zijn werk, maar ook
personages werden gemodelleerd naar bestaande personen, dit konden
familieleden zijn, maar ook collega's. Thema’s en motieven uit
eerder werk zijn ook in deze dubbelroman te herkennen.
Tussen het schrijven
van Lijmen en Het Been zit een periode van 14 jaar. Lijmen werd voor
het eerst gepubliceerd in 1924 en Het Been in 1938. In de
tussenliggende periode verschenen drie andere werken.
De twee boeken horen echt
bij elkaar, zonder Lijmen kun je Het Been niet begrijpen, andersom is
wel mogelijk. Het zijn beide 'raamvertellingen', er is een
'ik-figuur' die het verhaal vertelt over Laarmans en Boorman.
Als reclameman
probeer je de zaken mooier voor te stellen dan ze zijn. Boorman, een
van de twee hoofdpersonages, doet er nog een schepje bovenop en
verkoopt 'gebakken lucht' aan mensen die hij paait met vleierijen
over hun uitstekende bedrijf. Aan Laarmans, zijn net aangestelde
werknemer, legt hij uit hoe het eraan toe gaat bij het
Wereldtijdschrift voor Financiën, Handel, Kunsten en Wetenschappen:
‘”Het
Wereldtijdschrift,” verklaarde hij, “is een ingenaaide circulaire
met een mooie titel, waarin gezegd wordt dat een bepaalde firma enig
is in haar soort, een bepaalde naaimachine beter dan enige andere, of
dat een kostschool boven alle andere kostscholen uitblinkt door
directie, licht, lucht en hygiëne. “’
De techniek die
Laarmans hiervoor moet aanleren is ‘lijmen’. Dat is
nog niet eens zo makkelijk en de humor zit hem onder andere in de
ironie van de uitleg, waarbij het bedrog er zo dik bovenop ligt, dat
je wel moet glimlachen. Maar ook de foutjes die Laarmans maakt als
leerling zijn geweldig beschreven. De mores zit er niet meteen goed
in, zodat er een aantal penibele situaties ontstaan.
Voor het vinden van
potentiële klanten moet je vindingrijk zijn, soms komen ze
letterlijk op je pad. Dat gebeurde door een meesterlijke zet van
Boorman, die ontdekte dat een bedrijf met één en dezelfde wagen een
zieke vervoert maar ook een stoffelijk overschot. Gewoon een kwestie
van een andere nummerplaat op de auto plaatsen. De ontmaskering van
deze bedrijfsleider leverde een flinke bestelling op voor Boorman.
Vaak is de klant ook ijdel en wordt graag geprezen om zijn
'uitmuntend' geleid bedrijf, hierbij wordt flink overdreven en de
foto's moeten de rest doen.
'Meester
Lauwereyssen had postgevat in ’t midden van de werkplaats, met een
moker op de schouder, en omringd door zijn hele personeel, zijnde
negen knechts en de halfwas. Als pauwen zo trots stonden zij daar
roerloos, het hoofd in de nek, de handen op de heupen en star in de
richting van Piepers kijkend, die onder zijn doek zat, en van wie
alleen de magere benen nog zichtbaar waren'
Het verhaal is
bekend. Mw Lauwereyssen heeft een slecht been, zij heeft zich een
groot aantal exemplaren van ‘Het Wereldtijdschrift’ aan laten
smeren. Wanneer ze kort na het tekenen af wil van het contract kan
dat natuurlijk niet. In 'Het Been' wordt uitgewerkt waarom
Boorman zich schuldig begint te voelen en haar met alle geweld terug
wil betalen. Deze dubbelroman staat weer vol ijzersterke zinnen, waar
de humor en de ironie vanaf spatten.
'“U spreekt met
Boorman uit Brussel, mijnheer. Ik ben u ten zeerste verplicht voor de
bijstand die u mijn vrouw wel hebt willen verlenen, indien ik
tenminste de eer heb met de heer Korthals te spreken,” aaide
Boorman met een stem, waarin al de tonen van een orgel zongen.'
Soms zijn de
messcherpe observaties echt op het randje, ze zijn vilein en
snoeihard, maar duikelen nooit de afgrond in. Hier is de absolute
woordkunstenaar aan het woord, iemand die de grenzen opzoekt en weet
tot hoever hij kan gaan.
Het verhaal is
onderhoudend, de stijl virtuoos. Bij het herlezen van
bepaalde passages gaan de mondhoeken regelmatig omhoog.
De personages maken
beiden een tragedie mee en hun reactie daarop is wederom een staaltje
van weten wat een mens kan bewegen en hoe hij zich vervolgens in
allerlei bochten wringt om zijn geweten te zuiveren.
De auteur
Willem Elsschot
(pseudoniem van Alphonsus Josephus de Ridder) (Antwerpen, 7 mei 1882
– aldaar, 31 mei 1960) was een Vlaamse romanschrijver en dichter.
Hij schreef poëzie en 750 pagina's proza, met als bekendste titels
Lijmen/Het been (roman, 1923 en 1938) en Kaas (roman, 1933). Zijn
beroep was reclameman. (Wikipedia)
Titel: Lijmen/Het
Been
Auteur: Willem
Elsschot
Uitgever: Polis
ISBN: 9789463102544
Pag.: 313
Genre: literaire
fictie
Verschenen: deze
editie 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.