Recensie door Roosje
Uitgeverij De Bezige Bij
Een
donker verleden
Als op een dag
Sethe, haar dochter Denver
en Sethes vriend Paul D. terugkomen van een vrolijk dagje uit vinden zij op de stoep van Sethes huis, nr. 124 Bluestone Road ,
een jonge vrouw. De vrouw is doornat, zij kwam zomaar met een witte jurk en
zwartglanzende nieuwe schoenen aan uit het water. Verklaren kan
zij het niet, spreken kan
ze nauwelijks en doet dat zelden. Sethe en Denver zijn ervan overtuigd dat deze jonge
vrouw met een kinderlijk gezichtje Beminde is. Beminde was Sethes eerste
dochter, die net aan kruipen toe was, toen haar moeder de noodzaak voelde haar
te doden, om te voorkomen dat zij net als Sethe in slavernij zou opgroeien. We
schrijven de periode net na de Amerikaanse burgeroorlog, 19e eeuw, Cincinnati , Ohio ;
de slavernij was afgeschaft.
Hoofdpersonen
in dit verhaal zijn Sethe, de moeder van Beminde; Denver , Howard en Bugla, Sethes andere
kinderen. Sethes schoonmoeder, Baby Suggs, die het huis nr. 124 bewoonde voor
Sethe. Paul D., Sethes vriend. Halle , Sethes
man, is verdwenen, niemand weet of hij nog leeft, ook Paul D. niet, die overal
is geweest op zijn zwerftochten maar hij heeft Halle ook niet dood gezien. Sethes kinderen
zijn allemaal van Halle ;
ze was een jaar of 13, 14 toen zij met hem trouwde. Baby Suggs had allemaal
kinderen van verschillende mannen; haar kinderen werden haar al snel afgenomen;
Halle , haar
jongste, kocht haar vrij van meneer Garner van de Sweet Home Farm.
Maar ook het
huis nr. 124 Bluestone Road ,
dat eigendom is van filantroop Bodwin en zijn zus, is een personage. De drie
delen in deze roman beginnen met de situatie van nr. 124:
‘Nr. 124
wrokte.’ (2004: 9).
‘Nr. 124 was
lawaaierig.’ (ibid.: 215).
‘Nr. 124 was
stil.’ (ibid.: 303).
Het huis leeft
en heeft gevoelens ten aanzien van wat het heeft meegemaakt, en dat is nogal
wat. Bodwin en zijn zus hebben er hun vroege jeugd in doorgebracht. Baby Suggs
ging er wonen nadat Halle
haar had vrijgekocht. Navrant is dat Halle zijn hele verdere leven voor Garner
zou moeten werken om de ‘losprijs’ voor zijn moeder te kunnen betalen. Maar
ook, en dit vooral, kwam Sethe bij haar schoonmoeder in dit huis nr. 124
terecht, na haar vlucht naar vrij gebied, na een oversteek van de Ohio . Vier blanke
mannen kwamen Sethe en haar kinderen halen. De handzaag had het nekje van
Beminde reeds gebroken. Sethe was van plan haar andere kinderen ook te doden om
hen te behoeden voor het lot van de zwarte slaaf. Sethe moest de cel in. Door
toedoen van Bodwin kon zij de strop ontlopen. Het huis, nr. 124 had te veel
gezien. Sindsdien spookte het er. De bewoners zijn ervan overtuigd dat het
Beminde is die komt spoken. Baby Suggs legt het moede hoofd in de schoot en
gaat in haar bed de ‘kleuren overdenken’. De zoons Buglar en Howard ontvluchten
op jonge leeftijd het spookhuis. Andere mensen mijden het huis ook. Sethe heeft
behalve in haar werk weinig omgang met andere mensen. En toen kwam Paul D., om
te blijven en vrijwel meteen daarna kwam Beminde en joeg Paul D. weer weg.
Het levende
huis staat tegenover de door de slavernij ontmenselijkte zwarte bewoners.
Slaven waren geen mensen, ze werden behandeld als dieren of als
productiemiddelen. De wrede behandeling ontmenselijkte de zwarte mensen, ontnam
hun hun identiteit. Zij hadden geen goed gevoel over zichzelf en over hun
lichaam. Baby Suggs predikte als een
profeet een soort eigenliefde, om de vrije slaven een beetje hun
menselijkheid terug te geven.
Nr. 124 wordt
bewoond door Beminde, het vleesgeworden schuldgevoel van Sethe. Wanneer Beminde
in levende lijve voor haar staat raken Sethe en Denver in
no time in haar ban. Denver komt op een gegeven moment weer tot bezinning,
Paul D. is dan het huis al ontvlucht, en weet niet hoe ze haar moeder moet
bevrijden van dit spook met een lichaam dat alsmaar uitdijt, dat al het
eten, alle energie, alle liefde, verliefdheid en aandacht van Sethe met grote
gulzigheid naar binnen werkt.
Het nu-verhaal
is dat van de komst van Beminde. In allerlei flash backs van verschillende
mensen, niet alleen van de hoofdpersonen maar ook van bijpersonen als de vriend
van Baby Suggs, Stamp Paid - what’s in a name? -, het blanke meisje Amy, Sixo,
een maat van Paul D. op Sweet Home - evenzeer: what’s in a name? - en Beminde
zelf, al kan
ze geen enkele samenhangende zin uitbrengen en denken. Het gevolg van deze
caleidoscopische nachtmerries die onophoudelijk de mensen tergen en kastijden,
is dat het verhaal vele dimensies krijgt en dat je als lezer de weg nog al eens
kwijt bent. Deze voortdurende streams of
consciousness deed mij een beetje denken aan de boeken van Faulkner. Het
nachtmerrieachtige zit in de onvoorstelbare wreedheden die je terloops en soms
minder terloops opgediend worden; situaties en belevenissen van vooral Sethe en
Paul D., die elkaar trouwens ook al van de Sweet Home Farm kenden, waar zij slaven
waren.
Deze roman van
Morrison is in vergelijking met De hut
van oom Tom van Beecher-Stowe een geseling van gewelddadigheden en diepe
ellende. Morrison is zwart, Beecher-Stowe blank, en dat verschil zegt alles.
Heel grappig is dat Beminde blanken benoemt als mensen zonder huid. In deze roman is het normaal om zwart te zijn.
Zelfs zozeer dat ik verrast was te merken dat broeder en zuster Bodwin blank
zijn. Logisch dat ze blank zijn want zij hadden de middelen en het huis. Ik
denk dat het huis nr 124 Bluestone
Road een verwijzing is naar De (neger)hut van oom Tom. Huis versus hut; black pride versus een soort van onderworpenheid of misschien wel ‘black shame’. Sethe is misschien
behoorlijk de weg kwijt maar ze heeft haar trots, en ergens een gevoel van eigenwaarde.
Ik vermoed dat dit boek van Morrison het ‘zwarte’ antwoord is op De (neger)hut van oom Tom, al is het
maar voor een deel. Er is iets van een relatie.
Het boek zit
vol met motieven, die alsmaar weer terugkomen: de boom op Sethes rug van de enorme
afranselingen die zij had gekregen. De kristallen oorbellen die Sethe krijgt
van het meisje Amy Denver, dat hielp bij de bevalling van Denver, - en zo kwam Denver dus aan haar naam
- toen Sethe al op de vlucht was.
Vooral water, water, water: de rivier de Ohio , waaraan de
overkant de vrijheid zich uitstrekt; het vruchtwater van de bevalling, het
water van de bewustwording, het water van de vrijmaking; dat heeft misschien
ook wel met de doop te maken, bedenk ik me nu. Beminde komt uit het water als
zij op de stoep zit van nr. 124. Sethe plast direct in haar broek als zij
Beminde ziet; dat lijkt veel op een bevalling waarbij zij haar vruchtwater
verliest. Beminde heeft zo’n een dorst, letterlijk en figuurlijk. Eerst drinkt
zij water, en blijft maar drinken. Later drinkt zij alles op in het huis, bijna
tot en met het lichaam van Sethe. Slokop.
De smaak van
ijzer in de mond van Paul D. Zijn vastgeroeste tabaksdoos; er is op een gegeven
moment sprake van dat die tabaksdoos open is en overstroomt (zie vorige item water) maar ik kon er niet goed wijs uit
of dat in het verleden was in een flash back of dat het in het heden was met
betrekking tot de situatie van Beminde.
Het beroemde de
feestje van Bay Suggs, naar aanleiding van de twee emmers bramen die Stamp Paid
geplukt had op een verborgen plek waar vrijwel niemand kwam.
Er zijn er nog
veel meer.
Lees dit
verhaal ook niet als een whodunit of
een thriller. Niet met rationele ogen, want dan kom je van een koude kermis
thuis. Brokken magie, caleidoscopische fragmenten van wreedheden, moord,
lynching, verkrachting, uitbuiting. Spoken en andere bovennatuurlijke
verschijnselen. Waarheid, leugens, verzinsels, bonte kleding, soort exotisch
voedsel - voor mij dan, voedsel van de zwarte mensen uit het zuiden met veel mais,
okra, dat soort dingen. Niet alles word je duidelijk, zaken lijken elkaar ook
tegen te spreken, niet helemaal te kloppen. Ik denk bijvoorbeeld aan de
verhalen over Sethes kinderen. Ik kwam er niet helemaal uit.
Ook qua
vertelstijl vertegenwoordigt deze roman de mensen over wie het verhaal gaat. -
Ik zou er de roman in de oorspronkelijke taal wel eens op na willen slaan. Ik
vermoed hier en daar wel ‘slang’, maar dan die van de 19e eeuw.
Een vreemd en
wreed verhaal met een soort van open einde, dat je eigenlijk niet verwacht na
zo veel onheil, rampspoed en onmenselijkheid. Een van de grote thema’s is de
ontmenselijking van de slaven door hun meesters. De daad van Sethe wordt breed
uitgemeten als iets onmenselijks, hoe kan
een moeder haar kinderen iets aandoen? Terwijl Sethe in tegenstelling tot Baby
Suggs haar kinderen van één vader had en ze zelf mocht opvoeden. Baby Suggs had
alleen haar jongste kind nog maar. Niet alleen is de daad van Sethe een
wanhoopsdaad en zelfs een daad van liefde, zij wilde haar kinderen het
slavenleven niet deelachtig laten worden. En toch wordt zij verteerd door spijt
en schuldgevoel. Daarin blijkt zij juist helemaal niet onmenselijk. Niets
menselijks is haar vreemd, maar misschien heeft ze dat zelf niet helemaal door.
Deze roman uit
1987 is helaas nog steeds actueel in een samenleving waarin mensen met een
donkere huid in Amerika nog steeds geconfronteerd worden van dat
slavernij-verleden: Black lifes matter!
Over de auteur
Toni Morrison
(Lorain (Ohio), 18 februari 1931) is een (Afro-Amerikaanse, rdv) Amerikaanse
schrijfster.
In 1993 ontving
ze de Nobelprijs voor Literatuur voor haar oeuvre. In 2012 ontving zij de
hoogste civiele Amerikaanse onderscheiding: de Presidential Medal of Freedom.
Een aantal van haar boeken wordt gezien als klassiekers van de Amerikaanse
literatuur, waaronder The Bluest Eye,
Beloved (waarmee zij een
Pulitzerprijs won), en Song of Solomon. Haar stijl is bijzonder door thema's
van epische proporties, levendige dialogen en tot in detail uitgewerkte
Afro-Amerikaanse karakters.
Auteur: Toni
Morrison
Titel: Beminde;
Oorspronkelijke
titel: Beloved
Vertaling:
Nettie Vink
Categorieën: Literaire
roman
Pagina's: 350
ISBN:
9789023473558
Uitgeverij De
Bezige Bij
Oorspronkelijke
verschijning: 1987; mijn ex. 1992
Het is een boek waarin je als het ware verdrinkt. En weer boven komt. Zo mooi geschreven en naar mijn idee niet te ontleden. Je moet het gewoon ondergaan. Weer en weer en nog eens.
BeantwoordenVerwijderenEén van de mooiste boeken die ik heb gelezen en verdient een herlezing om het nog beter te vatten, nog sterker aan te voelen en nog dieper te beleven.
BeantwoordenVerwijderen