Recensie door Truusje
Uitgeverij Podium
'De visuele aspecten van het leven
zijn voor mij altijd
belangrijker geweest dan de inhoud.'
Joseph Brodsky
Hoe doet ze het?
In deze roman, bestaande
uit elf verhalen, verweeft María Gainza,
op een natuurlijke, volstrekt originele en uiterst boeiende wijze, kunst en het
verhaal van de kunstenaar met de ervaringen uit het leven van de ik-figuur,
haar familieleden en vrienden. Ze schakelt hierbij regelmatig, maar krijgt het
voor elkaar om het op elkaar aan te laten sluiten en vloeiend weer terug te
schakelen naar de gebeurtenissen anno nu of in een recent verleden.
De liefde van de ik-figuur voor de kunst komt tot uiting, wanneer ze schrijft: ‘Mijn overlevingsinstinct leidt me altijd naar musea, zoals mensen in de oorlog schuilkelders in vluchten.’
Wanneer ze een afspraak
heeft voor een ontmoeting met haar broer die ze jarenlang niet heeft gezien,
blijkt dat ze niet al teveel gespreksstof hebben, waarop ze besluiten om de
stad in te gaan. Totdat ze voorbij een museum lopen; 'Ik ging alleen naar binnen, opgelucht, maar zodra ik de zaal betrad,
wist ik weer dat naar El Greco
kijken een gevecht is met jezelf. '[...] Zijn dogmatisme stoort ons, maar zijn
sensualiteit irriteert ons net zo goed. Of we vinden het moeilijk om die twee
op één schilderij met elkaar te rijmen omdat we hebben geleerd dat het
elementen zijn die niet samengaan: het vlees en de geest.'
La mer orageuse - Gustave Courbet
|
De meeste schrijvers
hebben wel een zin aan de zee besteed, maar de schilder Gustave Corbet, die de basis legde voor het realisme, zorgde al voor fascinatie toen ze nog jong was. Vol passie beschrijft ze zijn La mer orageuse; een olieverfschilderij
uit 1869, met een zee die buldert en nog lange tijd in haar gedachten blijft rond zoemen,
waarbij de rollende medeklinkers van de titel het bulderen van de golven
benaderen.
Wanneer je dit leest en het schilderij ook daadwerkelijk aanschouwt, is het fascinerend om te ervaren dat ze zo volkomen helder kan overbrengen, wat deze afbeelding bij haar oproept.
Wanneer je dit leest en het schilderij ook daadwerkelijk aanschouwt, is het fascinerend om te ervaren dat ze zo volkomen helder kan overbrengen, wat deze afbeelding bij haar oproept.
Alfred de Dreux - Hert
|
Tijdens een ziekenhuisbezoek,
met zeer onzekere gevoelens, valt haar oog op een klassiek, abstract schilderij
van Rothko, waarvan ze zegt dat het
niet via je ogen binnenkomt, maar dat je hem voelt branden in je maag. Zeer treffend hoe ze haar gevoel bij dit, in bijzonder felle kleuren geschilderd tafereel weet te beschrijven.
Rothko |
Een rauw talent dat
lichtgevende bossen schildert, maar ook zijn fascinatie voor luchtballonnen,
zeppelins en vliegmachines vastlegt.
De lichtgevende bossen van Henri Rousseau |
Een opsomming van alle
kunstenaars, vormen van kunst, auteurs en literatuur laat ik achterwege. Zorg
er gewoon ook voor het boek in handen te krijgen en geniet van de kritische, maar zeer heldere kijk van
Gainza, de kunst om allerlei enthousiasmerende draadjes te ontrollen en er
toch geen warboel van te maken.
Tijdens het lezen is het niet
onverstandig om een tablet bij de hand te houden om de schilderijen die ze
beschrijft ook zelf op te zoeken. Haar manier van schrijven over de
schilderkunst is beeldend en maakt absoluut nieuwsgierig.
Kijk ook eens op https://www.youtube.com/watch?v=lVr1j8bPb_A
voor een vijftien minuten durende video van alle schilderijen die in het boek
de revue passeren.
María Gainza (1975) is een
Argentijns journalist en kunstcriticus. Van The
New York Times is ze correspondent geweest. Oogzenuw is haar romandebuut.
Titel: Oogzenuw
Auteur: María Gainza
Oorspronkelijke titel: El
nérvio optico
Vertaling: Trijne Vermunt
Pagina's: 191
ISBN: 9789057598906
Uitgeverij Podium
Verschenen: januari 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.