Recensie door Tea
van Lierop
HarperCollins
Een
heel bijzondere coming of age
Kom binnen, ga
zitten en verplaats je in de wereld van Jasmijn Vink, ze is vier en
wordt geconfronteerd met een wereld die niet strookt met de hare. Wat
dit voor haar en voor de directe omgeving betekent is te ervaren in dit
aangrijpende boek. Wisselende emoties zorgen voor een spanning die je
als lezer doet huiveren, glimlachen, verbazen of verwonderen.
In deze
autobiografische roman vertelt Judith Visser hoe moeilijk het is op
te groeien met een autistische stoornis. Het is zeker niet alleen
kommer en kwel, de roman wordt zo goed leesbaar door ook de
lichtpuntjes te beschrijven. Op de eerste plaats is er de hond Senta,
waarmee ze heel hechte band heeft en ook de rol van vooral de moeder
is van cruciaal belang.
Het meisje heeft een grote drang naar vrijheid, op de cover is een plaatje te zien met een aantal vogelkooitjes met gekleurde vogeltjes erin, het geheel oogt licht, maar de tragiek achter die vrijheidsdrang is enorm. Wanneer ze voor het eerst naar de kleuterschool gaat is Leiden in last, ze wil helemaal niet gescheiden worden van haar moeder en erger nog, van haar hond!
Ook op de lagere
school wil het niet echt wennen:
‘Ik had een
tafel achterin, bij het raam. Er zat alleen maar wat glas tussen mij
en de vrijheid van buiten. Wat zouden de vogels in de boom op het
schoolplein denken als ze naar binnen keken en mij hier zagen zitten?
Zouden ze denken dat een klaslokaal een kooitje was en dat ik –
‘Jasmijn!’ De
stem van juffrouw Meurs klonk scherper nu. ‘Moet ik soms spijt
krijgen van het feit dat ik jou een plek bij het raam heb gegeven?’
Alles
wat kinderen doen alsof het vanzelfsprekend is stuit bij Jasmijn op
problemen. Neem bijvoorbeeld uitgenodigd worden voor een
verjaardagspartijtje, een feestelijke gebeurtenis zou je zeggen. Niet
voor Jasmijn, de overweldigende hoeveelheid prikkels van geluid
(herrie) kleuren, uitbundige kinderen, onbekende volwassenen en
vooral het eten zorgen voor een giftige cocktail die haar letterlijk
doodziek maken. Haar hoofd kan al die prikkels absoluut niet aan, ze
komen ongefilterd en op volle sterkte binnen zodat ze letterlijk
belaagd wordt en op geen enkele manier kan ontsnappen. Een heftige
migraineaanval volgt en ze gooit alles eruit, je kunt je de gevolgen
makkelijk voorstellen: de zure braaklucht, de schaamte weer gefaald
te hebben en de kater, want zo’n aanval is niet zomaar voorbij.
Maar…
wat heeft Jasmijn geluk met haar ouders en opa en oma! Zij geven haar
de ruimte om haar leven zoveel mogelijk in te richten zoals ze zelf
wil. Niet altijd natuurlijk, er zijn regels. Aan die regels wordt wel
regelmatig getornd. De keer dat de zevenjarige Jasmijn met Senta met
metro en bus naar Rockanje gaat is voor haar een avontuur, maar voor
haar ouders een nachtmerrie. Het invoelen in andermans gevoelens is
voor Jasmijn geen automatisme, dit zal nog jaren duren voordat ze dat
beseft.
Bron: Judith Visser |
Winkelen is ook zo’n situatie die volledig uit de hand kan lopen, de signalen kondigen het rampscenario aan:
'We liepen de
winkel uit. Dingdong!
Het tasje in mijn
moeders hand zwaaide heen en weer. Het had een felgele kleur, met
blauwe letters, en bij elke zwier sprongen de letters met gestrekte
klauwen van het tasje af en krabden in mijn ogen. In mijn hoofd klonk
nog steeds de deurbel van de Zeeman. Het gerinkel van de kassa. Ik
probeerde aan het broodje te denken, maar ik kon er niet meer bij in
mijn hoofd. De herrie van de Zeeman zat in de weg. De klikklakkende
hakken. De stemmen, altijd overal stemmen. Altijd overal ménsen.
Zo ongelooflijk
veel mensen.
Ik liet me op de
grond vallen.’
En
dan is de redding nabij! Oma pakt haar bij de hand en begint die
mooie bijbelse liederen te zingen over Jozef in de put….
Die
passages zijn echt heel mooi beschreven, er is niets te bespeuren van
valse sentimenten, maar raken precies de gevoelige snaar bij de lezer. Deze liefdevolle oma weet precies hoe ze haar kleindochter weer
rustig kan krijgen!
Het
afscheid van de lagere school dreigt een fiasco te worden omdat
Jasmijn de danspasjes van de musical niet kan aanleren.Het lukt haar
eenvoudig niet de arm en het been tegelijk aan te
sturen, wat nu? Alweer is de redding nabij, de lerares geeft haar de
rol als presentatrice, dat kan ze wel, want ze zit daar ook niet
zelf, het is de andere Jasmijn. Zo wordt dat opgelost, Jasmijn
bestaat gewoon uit twee personen, eentje die ze is en eentje die ze
wil zijn, de normale Jasmijn.
Doordat de vaart in het verhaal blijft tot het eind en de beschrijvingen blijven boeien, kwam er geen verzadigingsmoment.
De ontwikkeling gaat door en langzamerhand lijkt het of haar beste
vriendin Kirstin een sleutelrol krijgt in de kentering. Deze
geduldige en trouwe vriendin geeft niet op en laat zich niet afwijzen
door de aparte houding van Jasmijn. Ze laat Jasmijn zien hoe kleding, make-up een vorm
kunnen zijn van jezelf anders presenteren dan je bent, een maskerade kan zijn,
maar daardoor kan het ook helpen je zelfvertrouwen op te krikken.
Wanneer
ze een baantje krijgt op een chic kantoor is er een grote stap gezet naar de
sociaal acceptabele wereld:
‘De verbetering
bleek een verbeterde versie van mezelf. En hoe. Ik speelde de rol van
receptioniste alsof ik hem zelf geschreven had. De dikke eikenhouten
vesting van de receptiebalie gaf me mijn eigen ruimte, afgeschermd
van de rest van het kantoor. Twee glazen deuren lieten me zien of er
bezoekers arriveerden, waarna ik met een knop op mijn bureau de
toegang kon ontgrendelen. Met gemiddeld één bezoeker per uur,
hoofdzakelijk postjongens en koeriers, was het niet superdruk bij
Mancini, en deze vluchtige ontmoetingen boden me de perfecte kans om
eindelijk de kunst van het groeten rustig te kunnen oefenen.
En het werkte.’
Deze
roman is een aanrader voor veel ‘types’ lezers. Het is geen
boek waar je allerlei lagen hoeft te ontdekken. Dit verhaal
appelleert rechtstreeks aan het begrip van de lezer om mee te
kunnen kijken in het complexe leven van iemand die wel wil, maar niet
weet hoe! Lees hoe gedetailleerd haar herinneringen zijn opgeslagen,
hoe moeilijk ze haar weg vindt op school en in de liefde.
Een
‘dikke merci’ aan de auteur die haar verhaal zo naturel heeft
opgeschreven en daarmee vele ogen opent!
Tot
slot wil ik niet onvermeld laten dat Jasmijn heeft geleerd troost en
nog veel meer waardevols te vinden in….boeken!
De
auteur
Judith
Visser (1978) kwam er op volwassen leeftijd achter dat ze het
syndroom van Asperger heeft. Dat verklaarde veel, bijvoorbeeld waarom
ze wel op haar derde al kon lezen en schrijven, maar niet kon praten,
waarom ze zich bij dieren meer op haar gemak voelt dan bij mensen en
waarom zij letterlijk ziek werd van verjaardagsfeestjes. Door haar
ervaringen weet ze de zintuiglijke waarnemingen van een jong meisje
met Asperger op grandioze wijze in tekst te vangen. In Zondagskind
blikt zij terug op haar jeugd.
(https://www.harpercollins.nl/auteur/cr-144/judith-visser/)
(https://www.harpercollins.nl/auteur/cr-144/judith-visser/)
Titel:
Zondagskind
Auteur:
Judith Visser
Uitgever:
HarperCollins
ISBN:
9789402701173
Pag.:
480
Genre:
roman
Verschenen:
april 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.