Recensie door Tea
van Lierop
Uitgeverij
Agathon Weesp (Meulenhoff)
'Wat mij, bij
mijn terugkeer in Parijs in september 1929 het meest van al verrukte
en naar mijn hoofd steeg was mijn vrijheid. Daar had ik, sinds mijn
kinderjaren, van gedroomd als ik met mijn zus 'grote mensje'
speelde.' (openingszin blz. 11)
'Zo dreef ieder
boek me weer naar een nieuw boek, omdat de wereld zich aan mij
geopenbaard had in zo'n volheid, dat ik nooit al mijn gevoelens en
ervaringen onder woorden zou kunnen worden.' (slotzin:
blz 603)
Woorden
schieten tekort….
Ontwikkeling
Wanneer je een boek,
waarvan een aantal bladzijden loszitten en dat vol plakbriefjes zit,
voor de derde keer leest, moet het simpel zijn er iets over te
vertellen. Toch is het niet eenvoudig, gewoon omdat er op elke pagina
zoveel geschreven staat. Alles schreeuwt om aandacht! Maar goed, dit
wordt mijn persoonlijke bespreking van een autobiografisch boek van
een bewonderenswaardige vrouw die leefde in een bijzondere tijd.
Dit
deel is het tweede boek uit de vierdelige autobiografie. De andere drie delen zijn ook echt de moeite
waard, maar deze verdient extra aandacht vanwege de tijd en de
ontwikkeling die Simone de Beauvoir doormaakte. Zij doet hierin
verslag van de periode 1930 tot 1944, ze is dan 21 tot 35
jaar. De Beauvoir beschrijft de nauwe banden die ze had met
haar vrienden. In het bijzonder Jean-Paul Sartre, haar werk als
onderwijzeres, auteur en filosoof en haar ontwikkeling van een
individualistisch mens naar een mens dat zich solidair verklaart met
het verzet.
De aanloop naar WOII en de oorlog zelf hebben, net als voor iedereen, een grote rol gespeeld in haar leven, de bijzonderheden daarover krijgen een prominente plaats in het boek.
De aanloop naar WOII en de oorlog zelf hebben, net als voor iedereen, een grote rol gespeeld in haar leven, de bijzonderheden daarover krijgen een prominente plaats in het boek.
Deel een, Een
welopgevoed meisje, gaat helemaal over haar jeugd waarin ze zich
probeert te ontworstelen aan een drukkend katholiek milieu.
Contract
Waarom spreekt deze
vrouw zo tot de verbeelding? De autobiografie bevat natuurlijk alleen
datgene wat de auteur gedrukt wil hebben. De intiemere details van
haar leven heeft ze er bewust uitgelaten, ze was daar eerlijk in en
eigenlijk zit een lezer daar ook niet op te wachten. Maar dat ze een
turbulent leven had wordt zonder die details ook wel duidelijk. De
gesprekken die ze voerde met Jean-Paul Sartre over welke vorm hun relatie zou moeten krijgen laten zien dat hun
voorlopig 2-jarig 'contract' veel meer was dan een liefdesrelatie
tussen twee mensen. Sartre noemde het 'een noodzakelijke liefde',
waarbij ook 'toevallige liefdesverhoudingen' konden bestaan.
Een aanvulling op het contract was dat ze elkaar beloofden niet tegen
elkaar te liegen en niets te verzwijgen. En wie denkt dat
dit contract, dat uiteindelijk een levenslange verbintenis werd,
zonder problemen nageleefd werd heeft het mis, want er was wel
degelijk jaloezie, maar hun liefde hield stand tot de dood van
Sartre.
Filosofie
Simone de Beauvoir als Jean-Paul Sartre waren beiden filosoof en
auteur. De een kon niet zonder de ander, ze inspireerden elkaar en
door alles te bespreken en kritisch te beoordelen kwamen ze elk tot een eigen inzicht en schreven, schrapten, herschreven ze hun oeuvre.
Sartre leerde de Beauvoir de ogen te openen voor de vele
heerlijkheden van het leven en ze moest er over schrijven om die
mooie beelden vast te houden.
‘Ook al formuleerden wij het dan niet in dergelijke termen, we
benaderden daarbij een vorm van kantiaans optimisme waarbij ‘je
moet’ betekent ‘je kunt’. En hoe zou inderdaad iemands besluit
kunnen wankelen op het ogenblik zelf van keuze en aanvaarding? Op dat
punt vallen wil en geloof samen.’
(blz 15)
De optimistische toon blijft het
hele boek klinken, ook in moeilijker tijden waarin er geen geld is
voor eten of er helemaal geen eten te krijgen is, toch is er iedere
keer een oplossing.
Wereldbeeld
Zo goed als ze hun eigen zaakjes in orde
hadden en dachten te begrijpen, zo weinig beseften ze
aanvankelijk wat
er in de wereld gebeurde. De Beauvoir las geen kranten, was enorm met
zichzelf bezig en had niet in de gaten dat er een ramp afstevende op
Europa. Dat verwijt maakte ze zichzelf later, het getuigde van
zelfinzicht dat de eigen vrijheid en alles wat daarbij hoorde, vooral
op cultureel en relationeel gebied, voorrang kreeg op veranderende
politieke situaties.
Toen ze een rondreis maakten door
Duitsland in de zomer van 1934, vroegen ze zich af:
'In de rustige straten van Lübeck met zijn prachtige, bakstenen
kerken en in Stalsond met zijn frisse zeewind zagen we hele kolonnes
bruinhemden in hun onverzoenlijke pas marcheren. Toch zagen onder het
gewelfde plafond van de 'Ratkeller' de mensen er vredelievend uit.
Mannetje aan mannetje zittend dronken ze bier en zongen. Kon je zó
verlangen naar menselijke warmte en toch dromen van massamoord? Die
beide dingen leken mij onverenigbaar.’ (blz.
194)
Cultuur
en wetenschap
Het boek is behalve een persoonlijk
verslag ook een document geworden waarin een cultureel tijdsbeeld
gevangen wordt. Aandacht is
er voor auteurs
zoals Faulkner en Hemingway, voor Amerika en zijn films en muziek
(blues, negro-spirituals en de arbeidsliederen) en voor filosofen
zoals Hegel (‘Elk bewustzijn streeft naar de dood van
een ander’) Nietzsche en
Kierkegaard.
Natuur
Het optimisme waarmee deze memoires
zijn geschreven komt helemaal tot zijn recht wanneer de Beauvoir haar
vele reizen beschrijft. Vaak is ze alleen. Dit citaat komt uit een
passage waarin ze een reis maakt ergens in Frankrijk en mag
overnachten in een zeer eenvoudig huisje:
‘Met gesloten ogen liet ik me tussen slapen en waken in
wegdrijven, gevangen tussen de herinnering aan voorbije morgens en
het licht dat nu achter mijn jaloezieën geboren werd. Ik deed mijn
deur open en zag het groene gras en de bloeiende bomen.’ (blz.192)
Wat
vind ik ervan
Zoals
gezegd, ik las het boek 3 keer
en vind het nog steeds een prachtig boek over een intelligente vrouw
met karakter, die haar leven in vrijheid leeft zonder daarbij de
ander te vergeten. Het tijdsbeeld met de beschrijvingen van
historische en sociale ontwikkelingen geven een enorme meerwaarde aan
dit boek. De filosofische beschouwingen worden geïntegreerd in het
verhaal, ze zijn goed te volgen.
En niet te vergeten: het feminisme!
En niet te vergeten: het feminisme!
‘Je bent niet als vrouw geboren, je wordt er een.’
("Origineel: On ne naît pas
femme: on le devient."
Bron: Le deuxième sexe 1949)
De auteur
Simone-Lucie-Ernestine-Marie
Bertrand (Simone) de Beauvoir (Parijs, 9 januari 1908 – Parijs, 14
april 1986) was een Frans filosofe, schrijfster en feministe.
In 1983 ontving ze de Deense
Sonningprijs.
Haar omvangrijk oeuvre bestaat uit:
romans waaronder:
1943 L'Invitée; (Ned. vert.: 1964;
Uitgenodigd; door: Greetje van den Bergh)
1946 Tous les hommes sont mortels (tweemaal vertaald, nieuwste in 1982; Alle mensen zijn
sterfelijk; door: Greetje
van den Bergh)
essays onder andere:
1949 Le Deuxième Sexe; (Ned. vert.:
1982; De tweede sekse; door: Jan Hardenberg)
en memoires, toneel en brieven.
Titel oorspronkelijk: La Force de l'âge (1960)
Titel vertaald: De bloei van het leven
Auteur: Simone de Beauvoir
Vertaler: Jan Hardenberg
Uitgever: Agathon Weesp
ISBN: 9789026957024
Pag.: 603
Genre: Autobiografie
Verschenen: deze editie 1984
Mooie bespreking. Vroeg me wel af of de foto van sartre en de beauvoir wel klopt. Ik ben er vrijwel zeker van dat zij het niet zijn. Hartelijks, Ingrid van der graaf
BeantwoordenVerwijderenDank je wel voor het compliment. Ze zijn het wel, maar nog erg jong! Dat vond ik juist leuk omdat ze in het boek ook jong zijn.
BeantwoordenVerwijderenDeze foto komt uit de film Les amants du Flore (2006)https://www.imdb.com/title/tt0778611/
BeantwoordenVerwijderen