Recensie door Truusje
Uitgeverij Aspekt
Heelt de tijd alle
wonden?
'Ik wil gaan spreken van gedaanten
die in nieuwe werden veranderd'
Ovidius, Metamorphosen
Eindhoven 1997
Over een aantal dagen zal
de verhuiswagen voorrijden. Diederik
en Ireen Coppello hebben besloten
het huis waar ze vijftig jaar hebben gewoond, te verruilen voor een
appartement. Al die jaren is er weinig weggegooid en spullen die overbodig
waren geworden, verhuisden steevast naar de zolder, maar nu ze kleiner gaan
wonen is de tijd gekomen om drastisch op te ruimen.
Tussen alle spullen staat
ook de doos, vol met spulletjes van Heleen.
De inhoud gaat stuk voor stuk door haar handen en ze begint te lezen in het
schrift dat haar dochter heeft volgeschreven.
Dit brengt haar
tweeëndertig jaar terugin de tijd - naar begin maart 1965 - en ze belandt midden in de gedachtewereld
van een zeventienjarige. En......er is sprake van herkenning.
'Die verdomde doos. Mijn hart bonkt. Brok in mijn
keel. Steken in mijn buik. Ik moet de tranen wegdrukken. Mijn ogen gloeien van
het lezen van al die krabbels. Na decennia doodse stilte klinkt in mijn hoofd
een heldere meisjesstem. Ik huiver als ik het lees, in dikke vette rode
letters. Ze had me nodig, maar ik kon geen troost bieden. [...] Konden we maar
weer praten.'
Eindhoven 1965
Het eindexamen van het
gymnasium is al over een maand of twee en Heleen, die haar schoolwerk heel
serieus neemt, heeft een aantal vakken waar ze nog de nodige aandacht aan wil
besteden. Er is ook nog een schoolreis naar Parijs in het vooruitzicht, waar ze
niet direct op zit te wachten.
Dit maakt haar wat minder
vrolijk, maar gelukkig is daar Rob,
haar hoop in bange dagen, twintig jaar, een paar keer gedoubleerd en zodoende
haar klasgenoot. Met haar vriendin Margriet
kan ze heerlijk kletsen, maar ze weet ook dat het een kwebbelkous is die lastig
iets voor zich kan houden.
Rob kan het niet
verkroppen dat Heleen tijdens een avondje uit ten dans wordt gevraagd door de
docent Nederlands, die toevallig ook in 'De
Poort' is en broedt een nogal onhandig plannetje uit om Heleen voor zich te
winnen. Een plannetje waartegen ze zich probeert te wapenen en wat hun
vriendschap verre van goed doet.
'Jezus, het was hem menens. Ik zweeg, mijn mond
viel open, ik werd draaierig in mijn buik, mijn pols klopte razendsnel.
Keelpijn. Pure angst. Hij ging gewoon door, zijn blauwe ogen de onschuld zelf:
[...] "Rot op Rob, doe me een lol. Je
raaskalt. Ik wil met niemand naar bed. Ik wil niks met jou. Ik wil mijn
eindexamen halen. Punt. Uit. Flikker op man."
Toch heeft haar knappe
voorkomen ook aantrekkingskracht op andere mannen. Meer dan ze kan bevroeden.
Het zijn eenzame tijden
voor Heleen. Haar vader is regelmatig op zakenreis, haar moeder heeft het druk
met haar bridgeclubje en eigenlijk is er van een warme band met haar broertje
ook geen sprake. In het gezin ervaart ze weinig belangstelling over en weer, en
de gezinsleden leiden hun eigen leventje. Steeds vaker vraagt ze zich af waarom
ze een bos rood haar heeft en groene ogen, maar daarover praten lijkt steeds weggewimpeld
te worden. Van echt praten is sowieso weinig sprake - arme meid, mijn hart
breekt.
En wat de schoolreis
betreft? Die loopt uit op een deceptie en sombertjes keert ze huiswaarts. Vol
vragen waar ze het antwoord niet op weet en ook niet hoeft te verwachten.
Conclusie
Het boek is op twee niveaus te lezen; genieten van een mooie tijdloze roman, maar zeer zeker ook als een realistische bildungsroman.
Hetverhaal is opgebouwd in twee lagen, waarbij het perspectief regelmatig wisselt van Heleen naar Ireen, van 1965 naar 1997, van dochter naar moeder.
Hetverhaal is opgebouwd in twee lagen, waarbij het perspectief regelmatig wisselt van Heleen naar Ireen, van 1965 naar 1997, van dochter naar moeder.
De plot wordt vloeiend
opgebouwd en, beetje bij beetje, worden er antwoorden gegeven in de cursieve stukjes waarin
de moeder van Heleen aan het woord is. Bladzijde voor bladzijde word je
meegesleept in de gebeurtenissen in het leventje van de hoofdpersoon.
Moeder en dochter kunnen elkaar niet bereiken, ze snakken naar communicatie, maar beiden draaien ze in een emotionele cirkel rond, waarbij het onvermogen en vastgewortelde verdriet van moeder een flinke blokkade opwerpt. Ze dragen beiden een geheim met zich mee, maar ze kunnen het niet delen.
Hierbij is de tijdgeest en de toen geldende mores van invloed op de intermenselijke contacten.
Moeder en dochter kunnen elkaar niet bereiken, ze snakken naar communicatie, maar beiden draaien ze in een emotionele cirkel rond, waarbij het onvermogen en vastgewortelde verdriet van moeder een flinke blokkade opwerpt. Ze dragen beiden een geheim met zich mee, maar ze kunnen het niet delen.
Hierbij is de tijdgeest en de toen geldende mores van invloed op de intermenselijke contacten.
Verrassend is het om te
ervaren dat een mannelijke en oudere (sorry, René) auteur zó geloofwaardig in
de huid weet te kruipen van een bijna achttienjarig meisje en eigenlijk heb ik
hem er niet op kunnen betrappen dat hij op enig moment uit zijn rol is
gevallen.
De zestiger jaren zijn
door de auteur weliswaar bewust meegemaakt, maar hij heeft de tijdgeest op een
heel consequente manier doorgevoerd in het verhaal.
Er is sprake van veel, heel veel intertekstualiteit, wat het verhaal zijn diepgang geeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de vele klassieke werken waar een gymnasiast mee geconfronteerd wordt tijdens de studie en de muziek uit de zestiger jaren.
Voor de lezer die de roaring sixties zelf heeft meegemaakt is er veel herkenning, maar de jongere lezers zullen zeker ook getroffen worden door het wel en wee van Heleen.
Voor de lezer die de roaring sixties zelf heeft meegemaakt is er veel herkenning, maar de jongere lezers zullen zeker ook getroffen worden door het wel en wee van Heleen.
Een heel fijn geschreven
verhaal van een auteur die, qua stijl, met dit boek een andere weg in is geslagen.
De cover is oogstrelend
mooi. Door Herman Tjepkema is dit schilderij - 'Portret van Nora Kim' - in
olieverf geschilderd op een doek van 150 cm bij 100 cm .
Op YouTube is een indrukwekkende
boektrailer te vinden:
https://www.youtube.com/watch?v=lLNpgYOzkD8
Woensdag 18 april 2018 praat Michel Oskam in het boekenprogramma 'Boeken met Michel' bij Omroep NOOS van 19.00 uur tot 20.00 uur met Rene van Rooij over 'Het korte leven van Heleen'.
Luister live op www.omroepnoos.nl
Luister live op www.omroepnoos.nl
Eerder schreef hij:
- 'Pa, ik heb een
patatkraam gekocht', biografie over Ad Scheepbouwer.
- 'De overname'
- 'De benoeming'
- 'De handshake'
Het korte leven van Heleen
Auteur: René van Rooij
Uitvoering: Hardcover,
genaaid
Pagina's: 214
ISBN: 9789463383868
Uitgeverij Aspekt BV
Verschenen: 12 april 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.