Recensie door Truusje
Karakter Uitgevers BV
'Deze doden zijn totaal niet
geïnteresseerd in de levenden; in hen die
hun leven hebben genomen; in getuigen
- en in ons. Waarom zouden
ze ons willen aankijken? Wat zouden
ze tegen ons moeten zeggen?'
Susan Sontag
Ze zorgen ervoor dat
hij iedereen vergeet, ook zijn naam
Ergens
- in een niet nader aangeduide plaats of land - in Oost-Afrika loopt de aan drugs verslaafde journalist Orin Perth, op zoek naar een verhaal, door geblakerde resten van een
dorpje. Na enig aandringen vertelt Christine
Lokeka hem wat er die vroege ochtend heeft plaats gevonden. Hij schrijft
een intriest verslag over de gebeurtenissen voor de redactie van de krant.
'Het begon net licht te worden. Ik was aan het werk
in mijn moestuin. Mijn man en zoon sliepen nog. Mijn man is dood. Ze hebben
mijn zoon meegenomen. Hij is twaalf. Laat me nu alsjeblieft met rust.'
Midden tussen de puinhopen
ligt een vrouw met barensweeën en een arts besluit om adhoc een keizersnede te
maken, waarbij Orin's hulp wordt ingeroepen bij het in bedwang houden van het
lichaam van de jonge vrouw. In een onbewaakt ogenblik weet hij een buisje
morfine in zijn zak te laten glijden. Christine's oplettende oog heeft het
echter geregistreerd.
De jonge moeder overleeft
de primitieve bevalling niet, maar het kindje blijft leven. De vader, Jero, legt het kindje voor de deur bij
Christine, nadat ze eerst heeft geweigerd om de zorg over te nemen uit angst om
nóg eens een kind te verliezen. Ze besluit tot een drastische daad om van het
kind af te komen.
Aan de andere kant van de
wereldbol ligt Elizabeth in het
ziekenhuis na een dubbele borstamputatie. Haar telefoon gaat over en ze ziet
het nummer van haar zoon, Orin. De verbinding wordt echter verbroken en ze kan
met geen mogelijkheid meer met hem in contact komen. Ondanks dat ze nog maar
net is geopereerd - dit is helaas wat ongeloofwaardig - reist ze af naar
Oost-Afrika om op zoek te gaan naar haar enige zoon. Ze worstelt met haar
gevoelens, omdat ze haar werk ogenschijnlijk belangrijker heeft gevonden dan
haar zoon, toen hij nog klein was.
Ook haar ex-man, Tom, gaat op zoek naar zijn stiefzoon.
Hij vindt hem, zo stoned als een garnaal, maar ziet hem ook weer vertrekken, om
op zoek te gaan naar Paul, het ontvoerde zoontje van Christine.
Haar bittere woorden
blijven spoken in Orin's hoofd;
'Ik ben niet langer zijn moeder. Ze zullen hem
veranderen. Ze zullen hem drug en leugens voeren totdat hij me is vergeten. Ze
zorgen ervoor dat hij zijn vader vergeet, en waar hij vandaan komt. Zelfs zijn
naam. Zijn hele verleden wordt uitgewist, en dan veranderen ze hem van een
jongen in een moordenaar. Als ik hem ooit nog terugzie, herkennen we elkaar
niet. Mijn zoon is dood. Hij loopt ergens rond, maar hij is dood.'
Paul is
ontvoerd door handlangers van de
generaal, een zogenaamde warlord die hem wil 'trainen' om hem te laten
opereren als kindsoldaat. Hij begaat brute wreedheden en zet intimidatie, misbruik,
vernedering en hersenspoeling in om de jongens te drillen en in zijn macht te
krijgen.
"De generaal drukte een knopje in, en het
knipperende groene lampje werd rood en bleef branden.
'Ik heet Kikker', begon hij. 'Ik heb geen moeder.
Ik heb geen vader. Ik heb alleen broers.' [...] 'We zijn soldaten. De Heer is
onze bevelhebber. Samen marcheren we door de velden en de bossen, over de
bergen. We maaien alles wat op ons pad komt neer."
De generaal, die nog
altijd hoopt op erkenning van zijn talent, maakt mooie, realistische houtskooltekeningen van de jongens, slapend
of (half-)naakt, waarna hij de jongens het laat ondertekenen met een bebloede
vingerafdruk. Vervolgens laat hij de tekeningen achter in de dorpen waar
plundert, rooft en jongens ontvoert. Hij maakt echter een zeer onoplettende
fout, waardoor Orin op het juiste spoor wordt gezet en op zoek gaat.
Naast Christine woont een
oude, bedlegerige dame met haar zoon Daniel.
Een boom van een kerel, vriendelijk en zachtaardig, maar zegt geen woord. Elke
morgen gaat hij naar de rivier om, met de hand, vissen te vangen en ziet daar
Christine in haar wanhoop handelen. Hij confronteert haar met wat hij zag
gebeuren, maar vergezelt haar toch tijdens de zoektocht naar haar zoon. Ook zijn
moeder heeft hem zijn hulp gevraagd. Een bijzonder moeilijk dilemma voor Daniel.
Heeft hij de moed om te doen wat hem wordt opgedragen?
Terwijl er door Liz en
Christine naar Orin en Paul gezocht wordt, vindt Orin de verblijfplaats van
Paul, maar ook hij wordt daarbij overmeesterd door de militie. Het is Paul die
uiteindelijk weet te handelen..............
Structuur
Het boek is opgebouwd uit
vijf delen, waarvan de titels symbool staan voor de fase waar Orin zich in
bevindt.
Het perspectief wisselt
continu en verklapt niet meteen vanuit welk personage er is geschreven. Het
komt voor dat het ene deel teruggrijpt naar een gebeurtenis uit het vorige deel
en zodoende een stukje terug gaat in de tijd. Hierdoor zou het misschien soms
lijken of een verhaallijn ineens wordt afgebroken, dat er stukjes missen of
niet chronologische zijn neergezet, maar de duidelijkheid is echter snel weer
terug. Het geeft juist weer dat de auteur weet waar hij mee bezig is.
Alle verhaallijnen lopen
vakkundig door elkaar en dat geeft niet het gevoel dat je hier met een
debuutroman te maken hebt.
Conclusie
Wat een indringend en
onthutsend verhaal!!!
We weten uit de media wat
de praktijken van dergelijke warlords zijn, maar het lezen van dit boek is
confronterend en grijpt je bij de lurven. Toch weet de auteur de
sentimentaliteit in te perken en de beschrijvingen van de gruwelen goed te
doseren, zodat emotie niet de boventoon voert en het basisverhaal mooi rechtop
blijft staan, door heel subtiel gebruik te maken van show, don't tell.
De schrijfstijl is prettig
leesbaar, met mooi gecomponeerde, samengestelde zinnen waar de sfeer van het
verhaal dat toelaat.
De personages zijn
psychologisch duidelijk neergezet, ook hun rauwe kanten, waardoor het een
verhaal en de dialogen zeer geloofwaardig en realistisch blijven. Heel mooi om
te ervaren hoe de personages zich ontwikkelen in de omstandigheden waar ze zich
in bevinden.
De jonge Paul
transformeert, naarmate het verhaal en de ontwikkelingen vorderen, door alle verschrikkingen.
Het kan niet anders dan dat zo'n kind blijvende schade oploopt.
Christine lijkt een kille
vrouw, zoals ze zich over haar zoon uitlaat na de plundering, ze neemt hierdoor
echter zichzelf in bescherming om nóg meer verdriet gedaan te worden. Een
getraumatiseerde vrouw.
Het verhaal beschrijft
allerlei emoties, zoals angst, boosheid, doodsangst, onderwerping,
onderdrukking.
Er is hier duidelijk
sprake van een roman, met af en toe een passage die de adrenalineaanmaak
stimuleert. Degene die dit boek als een thriller wil lezen, kan misschien van
een koude kermis thuiskomen.
Sprake van een tranentrekkend
en overdreven emotioneel einde is er evenmin. De kracht van het verhaal zijn de
emoties die het oproept bij de passages van het ontvoeren, intimideren,
mishandelen en vernederen van de kinderen die tot kindsoldaat gemaakt worden en
het gewetenloze handelen van dergelijke warlords.
De apotheose is al ruim
voor het einde, wat het laatste gedeelte misschien wat teleurstellend kan maken
voor de lezer die het liever wat duidelijker ingekaderd zou willen zien. Het
verhaal wordt heel rustig afgerond, met toch wat losse eindjes, maar geeft veel
stof om tot nadenken,.
Het is desalniettemin een
aangrijpend verhaal dat beklijft en zeer de moeite van het lezen waard.
Jesse Loncraine (1985)
studeerde Engels en heeft als journalist gewerkt in Londen en Kenia, waarna hij
verhuisde naar New York en houdt zich daar bezig met het maken van
documentaires over genociden en oorlogsmisdaden.
In het veld
Auteur: Jesse Loncraine
Vertaling: Ineke van
Bronswijk
Pagina's: 256
ISBN: 9789045213859
Karakter Uitgevers BV
Verschenen: oktober 2017
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.