Recensie door Roosje
Uitgeverij Lalito
Ménage à trois
Deze korte roman van Louis Couperus verscheen als feuilleton
in twee delen en later als roman*- een weg die Couperus vaak bewandelde, want
dan kon hij twee maal cashen; van
geld had Couperus altijd te weinig - na zijn roman Eline Vere.
Een oude vriend van Frank, Bertie, komt op een avond bij Frank in zijn Londense appartement aankloppen: volkomen berooid is hij en doet
een beroep op zijn oude maat. Frank zit goed bij kas en vindt het gezelschap
van Bertie eigenlijk wel aangenaam. Hij voelt zich door de uitvreter niet
bekocht. Beiden hebben een aangeboren neiging tot melancholie en fatalisme.
Daarom verzetten zij hun zinnen en doen een reisje Noorwegen, waar Couperus ook
zelf geweest is. Daar, in de bergen
en op de fjorden, worden zij begeleid door Henriks
Ibsens Spoken**. Frank en Bertie
ontmoeten de Engelse Eve. Frank en
Eve worden verliefd en willen trouwen.
Terug in Londen rijpt bij
Bertie het besef dat hij en Frank daarom zullen moeten scheiden. Wanhoop en
berekening gaan in Berties geest een bondgenootschap aan. Met een lonkend oog
naar het noodlot is Bertie als de intrigant Jago uit Shakespeares Othello, die de hoofdpersoon allerlei
venijn en onwaarheden influistert en wel op zo’n manier dat hem geen blaam
treft. Hij suggereert meer dan dat hij boude uitspraken doet. Bertie doet dat
om de beurt naar Eve en naar Frank.
Een psychologisch spel
ontplooit zich tussen deze drie mensen, die nauw op elkaar betrokken zijn. Ook
Eve en Bertie hebben een nauwe band, waarop Frank op zijn beurt jaloers is. Bertie
is beurtelings het ‘spook’ maar wordt ook ‘bespot’. Hij twijfelt tussen Noodlot
en Toeval.
Toeval of Noodlot
Alle drie zijn zij
bevattelijk voor het concept ‘noodlot’. Dat komt enerzijds door hun
gevoeligheid en melancholie, die zij ook met elkaar delen en die zij in elkaar
ontdekken waardoor zij nog nauwer op elkaar betrokken raken, anderzijds door
wanhoop en niet weten hoe te handelen. In deze zin lijkt de roman een
naturalistische: mensen kunnen hun noodlot niet ontsnappen omdat ze niet in staat
zijn het lot in eigen hand te nemen.*** Maar anderzijds houden zij vast aan dat
noodlot om hun leven toch een richting en zingeving te verschaffen. Toeval of
noodlot, vraagt Bertie zich verscheidene malen af, alsof hij niet kan besluiten tussen die
twee. Bij ‘toeval’ zou hij zelf handelend moeten optreden; bij ‘noodlot’ kan hij het laten
gebeuren. Aanvankelijk treedt hij handelend op en lijkt zijn plannetje á la
Jago te lukken, maar later blijkt hij dan toch buiten de waard te hebben
gerekend en wordt hij door het noodlot ingehaald. En daarop laat hij gebeuren
wat er gebeurde.
Homoseksualiteit
In onze tijd zien we in
Bertie natuurlijk een homo, verliefd op Frank maar Frank niet op hem. Ik ben
daar een beetje ambigue in. Natuurlijk heeft Couperus daaraan gedacht maar of
hij dat werkelijk gesuggereerd heeft, vraag ik me af. Couperus was niet open
over zijn eigen homoseksualiteit. Deze roman is ook prima te lezen zonder
Bertie het etiket ‘homo’ op te plakken, terwijl we dat misschien toch wel in
ons achterhoofd kunnen houden. Ingewikkeld? Ja, heel ingewikkeld.
Ingewikkeld en complex is
de verhouding tussen deze drie mensen om wie het draait in Noodlot. Ze worden elkaars ‘spoken’ en voltrekken elkaars noodlot.
De beschreven processen
over ‘psychologie’ en emoties zijn enerzijds een beetje ouderwets, onder andere
vanwege de grote fijngevoeligheid van elk van deze personages - je hebt toch
hier en daar de neiging om te roepen: kom op, jongens en meisje, maak er nu
eens iets van -. Maar anderzijds schrijft Couperus, net als Ibsen overigens,
het wel heel mooi, gedetailleerd en overtuigend op. Verrassingen zijn er genoeg
in dit boek, net als in Eline Vere. Vrolijk word je er niet van en ik was als
puber best ontdaan door de gebeurtenissen in Eline Vere; Noodlot las
ik pas geleden voor het eerst.
Noodlot
is een zo korte roman dat het bijna een novelle is en wat dit betreft zo
compleet tegenovergesteld aan Boeken der
kleine zielen, dat ik een tijdje geleden besproken heb.
Couperus' befaamde impressionistische
natuur- en weerbeschrijvingen ontbreken hier niet. Het Noorse landschap en de -
fatale - weersomstandigheden wordt onvergetelijk neergezet. Kleuren worden in
alle tinten purper, roze en blauw geschilderd. Heel fraai, een echt impressionistisch
tafereel. Je ziet het zo voor je.
Is deze roman met zijn
grote nadruk op impressionisme, naturalisme en fatalisme in deze tijd nog goed
te lezen? Daar kan
ik volmondig ‘ja’ op antwoorden.
Noten
** Een toneelstuk uit
1881, waarin een dode vader komt ‘spoken’ bij een zoon, die door zijn moeder is
voorgelogen; de moeder vertelt hem gedwongen door de omstandigheden de
waarheid.
Met Spoken schreef de Noorse toneelauteur Henrik Ibsen een definitieve afrekening met de burgerlijke moraal
van leugens en schone schijn. Als geen ander portretteerde Ibsen een klasse
verlamd door angst en de dwingende regels van geloof en maatschappelijke
status. Ibsen wordt beschouwd als de grondlegger van het moderne realistische
drama en schreef met stukken als Nora of
een poppenhuis, de Wilde Eend en Hedda Gabler enkele meesterwerken van
het wereldrepertoire. https://tga.nl/voorstellingen/spoken/synopsis
Er is een verschil tussen Zola’s naturalisme, dat buiten de
personen om gaat en een kracht buiten de mensen om is (mijn parafrase, rdv) en
dat het naturalisme van Couperus, die ook nog steunt op het noodlot; bij
Couperus heeft het te maken het karakter van de mensen: het melancholieke, een
soort ‘geesteszwakte’, zoals bij Eline
Vere en haar neef Vincent, ook
wel bij Constace in Boeken der kleine zielen en hier in de
personages in Noodlot.
Over de auteur
Louis Marie Anne Couperus (Den Haag, 10 juni 1863 – De Steeg, 16 juli 1923)
was een Nederlandse schrijver en een van de eerste Nederlandse
vertegenwoordigers van het literaire naturalisme.
Couperus' werk omvat
allerlei uiteenlopende literaire genres. Hij debuteerde met poëzie, maar legde
zich vervolgens al snel toe op psychologische romans, waarmee hij de meeste
bekendheid verwierf. Hij schreef daarnaast cultuursprookjes, historische romans
en veel reisverslagen en columns. In het algemeen wordt hij gezien als een van
de belangrijkste schrijvers uit de canon van de Nederlandse literatuur. De
uitgave van zijn Volledige Werken
(1987-1996) geldt als een van de eerste Nederlandse tekstedities die volgens
wetenschappelijke, tekstkritische normen tot stand zijn gekomen.
Titel: Noodlot
Auteur: Louis Couperus
Literatuur & Romans
Literaire romans
128 pagina's
ISBN: 9789491982460
Uitgever: Lalito
Serie: Lalito Klassiek
Verschenen: februari 2017
Het is nu duidelijk waarom ze zeggen wat een man kan doen, een vrouw kan het nog beter doen, omdat Priestess Masade me net heeft bewezen, ze helpt me een zeer sterke borstkanker te genezen met haar sterke wortels en kruiden en ik kreeg te horen ze kan ook verschillende ziektes genezen, dus neem contact met haar op masadeinstanthelp@gmail.com of bel / whatsapp
BeantwoordenVerwijderenhaar op +2347059225598