Recensie door Tea van Lierop
Uitgeverij Nobelman
Uitgeverij Nobelman
'Dit is mijn waarheid'
Monoloog
van de laatste Romein
In
19 hoofdstukken, versierd met een olmenblad, vertelt het
hoofdpersonage zijn verhaal aan z'n zoon. De bijnaam Vandam ontleent hij aan een gelijknamige acteur in kickboks films.
De
korte zinnen treffen de lezer als de rake klappen van een bokser.
Vandams levenslessen worden op niet mis te verstane manier
ingehamerd. Hier is niet zomaar een boze witte man aan het woord, er
speelt meer. De roman is een zoektocht naar zijn roots, naar zijn
vader, moeder en broer, naar zijn idealen, naar de oertijd en naar de
liefde. Vandam luistert naar zijn onderbuik* vertelt hij zijn zoon,
niet naar zijn verstand.
'Luister
naar het bos'
De
oertijd wordt het decor van de vertelling. Compleet met kampvuur, grote
stenen om op te zitten, ritselend geluid van de bomen (of zijn het
Germaanse of Romeinse krijgers?) een slok warmte uit de fles, is Varnams
zoon toehoorder van zijn vaders levenslessen.
'Altijd
kan er maar eentje winnen.
Zo en niet anders steekt de wereld in mekaar, en als je probeert iemand in elkaar te tremmen, dan krijg je door hoe het fungeert, en je zal niet langer de behoefte hebben om verder te zoeken en rond te tasten. Je geeft iemand een levensles en ook jezelf.
Zo en niet anders steekt de wereld in mekaar, en als je probeert iemand in elkaar te tremmen, dan krijg je door hoe het fungeert, en je zal niet langer de behoefte hebben om verder te zoeken en rond te tasten. Je geeft iemand een levensles en ook jezelf.
Dit
is mijn waarheid
Die
is zuiver, wreed en verdomd simpel
Iedereen
kan verliezen.
Er
kan er maar eentje winnen.
Heb
je wel eens lopen matten?
Ook
niet op school?
Echt
nooit wat lopen duwen en trekken?
Ook
niet om een meissie?'
Het
bos kent vele soorten bomen, maar volgens Vandam heeft de olm
een aparte status. Onder deze boom zou geofferd worden, hij wordt ook
wel de boom van de dood genoemd. Uit de kring grote keien rondom de olm
waarop de krijgers zaten, ontbreken er twee. Vandam nam ze mee naar
huis, een voor zijn overleden moeder, en een voor zijn vader, die van
het balkon gesprongen was.
In
Tjsechië, Varnam noemt het 'het Boheemse bekken', waren vroeger
uitgestrekte bossen, nu heeft een deel daarvan plaats gemaakt voor
betonnen hoogbouw. Tegelijkertijd zorgt het gebrek aan onderhoud ervoor dat de natuur terrein terug kan winnen.
Poolster
De
kroeg waar gedronken wordt, gemopperd, uitgedaagd, geflirt en gemat,
heet de Poolster. Als onderdeel van het universum, Vandam noemt zijn
omgeving 'onze kosmos', waant Vandam zich heer en meester. Wanneer
hij iemand een lesje wil leren gedraagt hij zich als een godheid:
'Je
stuurt hem niet, hij stuurt zichzelf. Het is als een hemelse
aanraking. Een bliksem rechtstreeks in de bliksemafleider. […] Een
Big Bang, zoals de bekende astronoom Grygar op de tv zei toen ik
klein was en samen met m'n broer en pa naar 'De vensters van het
universum wijd open' keek […]
De
uitbaatster van de Poolster is Lucie. In hoofdstuk 10, dat vreemd
genoeg geen nummer heeft en precies in het midden van de 19
hoofdstukken een scharnierpunt vormt, komen Lucie en Vandam samen. Ze
hebben seks, praten wat en komen elkaars verleden tegen. Het blijkt
dat ze beiden aanwezig waren op de Nationale Laan in Praag op de dag
dat de 'Fluwelen Revolutie' begon, 17 november 1989. Vandam was bij
de politie, deelde daar volgens zijn eigen zeggen de klap uit die
leidde tot de revolutie en Lucie was toevallig getuige.
Troosteloos
De
monoloog kent weinig hoopvolle momenten. Het is een verhaal van een
man die dondersgoed weet hoe de maatschappij is ingericht en wie de
winnaar is en wie de verliezer. Binnen zijn eigen universum is Vandam
winnaar. Zo voelt hij zich, hij schiep zijn eigen wereld en
weet hoe hij zich staande moet houden. Hiermee is het ook een
aanklacht tegen het gezag, want altijd woedt er wel ergens een oorlog
en 'Vrede is enkel een pauze tussen oorlogen'.
Conclusie
De
man in het verhaal geeft het beeld weer van iemand die opgesloten
zit in zijn eigen wereld. Deels uit frustratie door wat er van
buitenaf met hem gedaan wordt, zodat hij zich de verstotene voelt, deels ook door zijn onvermogen z'n leven op een
constructieve manier vorm te geven. De auteur heeft een personage
gecreëerd dat zowel geloofwaardig overkomt zoals in de matpartijen in
de kroeg, tijdens de discussies met z'n maten, de harde levenslessen aan zijn
zoon, zijn kijk op het nazisme als een man die ook zijn gevoelens kan
tonen op het moment dat hij samen is met Lucie en wanneer hij over
zijn ouders praat.
Het lijkt of hij zich nog steeds in het
Teutoburgerwoud bevindt. Daar vond in het jaar 9 de slag plaats tussen de Germanen en de Romeinen. De Romeinen werden in de pan gehakt, behalve Vandam, die beschermt als de allerlaatste Romein zijn territorium.
Het
boek laat je niet één, twee, drie los. De auteur heeft met zijn
krachtige, rauwe stijl een indruk gegeven van een man binnen zijn milieu zonder
daarbij een waardeoordeel te geven. Een groot verdienste.
*De
eerste natuur omvat onze aangeboren gevoelens, reacties en
voorliefdes.
De
tweede natuur onze cultuur-natuur, habitat
De
derde natuur is onze verstand-natuur.
(bron:
Het Oerboek van de mens-Carel van Schaik en Kai Michel)
De
auteur
De
Tsjechische schrijver Jaroslav Rudiš (1972) is een gevestigde
naam in zijn thuisland. Hij leeft als kunstenaar in Berlijn en Praag,
waar hij werkt als schrijver, journalist, acteur en muzikant. Hij
verkent de Tsjechische kunstwereld als geen ander. Zo speelt hij
bijvoorbeeld in de Kafka Band, een Tsjechische band die
veelvuldig in Duitsland optreedt en daar volle zalen trekt.
Rudiš
werd bekend door de publicatie van zijn eerste roman Nebe pod
Berlínem (‘De hemel onder Berlijn’) in 2002, het verhaal
van een Tsjechische leraar die stopt met zijn baan om een nieuw leven
te beginnen in Berlijn, waar hij muziek speelt in de metro, die –
samen met de geesten van ‘zelfmoordspringers’ – een soort
mystieke betekenis voor hem krijgt, en sluit zich aan bij een
indierock-groep ( een semi-autobiografisch). Het was een van de
meest succesvolle Tsjechische boeken van de periode. Rudiš ontving
voor deze roman de Jiří Orten Award, de belangrijkste
literatuurprijs in Tsjechië.
Zijn
samenwerking met tekenaar Jaromír 99 leidde tot de publicatie van
drie nauw verbonden grafische romans , die zich afspelen onder
de werknemers van de spoorwegen: Bílý potok ("Witte
beek", 2003), Hlavní nádraží ("Centraal
station", 2004) en Zlaté Hory ("Gouden bergen").
De trilogie is verfilmd tot een geanimeerde speelfilm, Alois
Nebel die werd uitgebracht in 2011.
In
2018 ontving hij de prestigieuze Duitse Preis der Literaturhäuser.
Auteur:
Jaroslav Rudiš
Uitgever:
Uitgeverij Nobelman
Vertaler:
Edgar de Bruin
ISBN:
9789491737329
Pag.:
139
Genre:
vertaalde fictie
Verschenen:
maart 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.