Uitgeverij Atlas Contact
Over de
liefde *
‘We hebben meestal maar één verhaal te vertellen. Ik bedoel niet dat ons maar één ding overkomt in ons leven: er doen zich heel veel gebeurtenissen voor, waar we heel veel verhalen van maken. Maar er is er maar één dat ertoe doet, maar één dat uiteindelijk de moeite van het vertellen waard is. Dit is dat van mij.’ (2018: 11)
Er valt mij nu
direct iets grappigs op. Ik type dit citaat van hoofdpersoon Paul en ik lees het
nu anders dan de eerste keer. Er staat in de laatste regel: ‘Dit is dat van mij.’ Ik las
aanvankelijk: Het is dat van mij.’
Dat is heel
logisch, dacht ik, je eigen eigen verhaal is natuurlijk altijd het
belangrijkste want het is jouw verhaal; een vorm van egocentrisme maar dan de
gezonde vorm. Het leven van een ander kan
niet meer de moeite waard zijn dan dat van jezelf. Immers, als jij er niet bent
om het verhaal te beleven, is er niets. Volgt u me nog?
Maar dat staat
er helemaal niet! Er staat gewoon dat Paul zijn verhaal gaat vertellen en niet
dat van een ander, niet dat van Susan - dit is ook heel belangrijk, houd dat in
je achterhoofd. Oef....
Het boek van
Barnes bestaat uit drie delen: de ontmoeting van Paul en Susan en hun eerste
tijd samen; deel 2 beschrijft het vervolg van hun verhouding vanaf het moment
dat ze gaan samenwonen; deel 3 gaat over Paul, die lange tijd na dato hun
relatie probeert te evalueren.
Barnes
beschrijft de drie delen heel verschillend - de stijl is opvallend anders
- omdat Paul in die perioden heel
verschillend is. In de eerste is hij naïef en weet hij eigenlijk niets, hij is
gewoon verliefd en nou ja, het is toevallig op een vrouw die zijn moeder had
kunnen zijn en die getrouwd is en twee dochters heeft, maar, nou ja, moet
kunnen toch, sort of, ook al is het
in een dorp in de UK
in de zestiger jaren. Jeugdige overmoed, de kont tegen de krib met het adagium Amor omnia vincit. Hij realiseert zich
geen moment wat dat voor Susan betekent. Daartoe is hij met zijn jeugdig elan
ook niet in staat. Dat realiseert hij zich voor een deel in deel drie.
Deel twee gaat
over de jaren dat Susan en Paul uit elkaar groeien. Ik moet voorzichtig zijn
met spoilers.... Susan heeft een groot probleem, dat ze vermoedelijk al had
toen Paul haar leerde kennen. Paul wil haar alsmaar helpen. Zijn overmoed is
nog groot genoeg om te veronderstellen dat hij dat kan . Zijn overmoed is tevens groot genoeg om
te menen dat hij daar verantwoordelijk voor is.
Hij studeert,
gaat apart wonen, en komt weer terug, heeft heel soms een meisje. Maar keert
steeds naar Susan terug, die hem wel wil en ook weer niet.
Het zijn nog
niet de jaren van seksuele revolutie en dat alles, maar overal kan en mag. Intimi weten dat Paul en Susan
een stel zijn, maar voor de buitenwereld is zij of zijn tante of zijn
adoptiemoeder of iets dergelijks.
In deel drie
probeert Paul zijn leven te overzien, probeert hij zijn verhouding met Susan te
evalueren en hij probeert zich te verzoenen met dat leven, met zijn ouders, met
Susans man Gordon, met zijn vriend Eric, met zijn eigen lafheid zo nu en dan.
Paul spreekt in
alles afstandelijk en op de een of andere wijze ook versluierend over zichzelf
en over de anderen. Het is niet zo dat hij alles probeert goed te praten of van
zich af te schuiven, maar hij is ook niet helemaal eerlijk tegen zichzelf en
tegen Susan.
Hij realiseert
zich dat deze liefde, zijn eerste liefde hem voor zijn hele leven getekend en
wellicht ook misvormd heeft. Toch kan
hij zijn eigen rol niet helemaal scherp krijgen.
Ik denk dat dat
nu juist de bedoeling is van Barnes met dit boek en dat dat de reden is waarom
hij zo ontzettend ingetogen schrijft, met zoveel psychische en emotionele
slagen om de arm. Het is erg Engels, natuurlijk, een soort van stiff upperlip, een soort van je
gevoelens met een grapje verhullen - iets waar Susan een meesteres in is -.
Maar dat is, denk ik, niet het hele ‘verhaal’.
Het is het
onvermogen van mensen - Paul is hierin (een) Everyman**, (een) Elckerlyck - om zichzelf rücksichtlos onder ogen te zien. Paul wijt dat hier en daar aan een
haperend geheugen - even meende ik dat het falend geheugen, het leugenachtige
geheugen een thema is in dit boek. Het liegbeest van het geheugen is inderdaad
een motief, maar is een uiting van het onvermogen eerlijk te zijn tegenover
zichzelf, en dus ook tegenover anderen. Het falend geheugen is een symbool voor
het ‘opportunistische’ leven. Opportunisme
bedoel ik weer niet in morele zin, maar in evolutioneel opzicht. De survivors zijn vaak de opportunisten: je
overleeft door de prooien, de kansen te pakken op de momenten waarop die zich voordoen. - Oké, misschien bedoel ik het toch
ook een beetje in morele zin. -
Ik hoorde in
het tv-programma Koffietijd Loretta
Schrijver zeggen: ‘Van Susan kom je niet veel te weten’. Dat klopt en dat is
met een reden, want het boek gaat niet over Susan, het gaat over Paul. Paul
staat centraal in deze roman. Susan leren we alleen door zijn ogen kennen. Wat
Susan zelf vindt, doet er niet toe, niet in de context van dit boek. Natuurlijk
doet het er juist wel toe, maar Paul ziet dan niet, wil dat niet zien en denkt
dat hij het ‘gelijk’ aan zijn kant heeft.
Paul is
bovendien de ‘onbetrouwbare’ verteller in dit boek. Natuurlijk zijn we als
lezer geneigd hem te geloven en hem een aai over de bol te geven: je bent geen
slechte jongen, je hebt je verantwoordelijkheid genomen. Maar het tegendeel is
het geval. Paul heeft juist géén verantwoordelijkheid genomen. De lezer zal ook
geneigd zijn Susan de schuld te geven van haar niet zo goed gelukte leven. En
natuurlijk zit daar ook iets in, want Susan is evenmin als Paul in staat haar
leven de ‘juiste’ richting op te sturen. Dat bedoel ik niet in morele zin, maar
in de zin van haar eigen geluk na te jagen. Dat concept - dat je je eigen geluk
vorm kunt geven - is natuurlijk in zekere zin een eigentijds ding.
Hoe verhouden het
concept ‘opportunisme’ en het concept ‘je geluk in eigen hand nemen’ tot
elkaar? Dat is een moeilijke; dat is in zeker zin een spagaat.
Het is een boek
waarin je tussen de regels door moet lezen. Paul geeft je daar met al zijn
overwegingen achteraf ook alle mogelijkheid toe; en ook geeft hij je daar
alsmaar aanwijzingen voor. Het is niet zomaar een eendimensionaal boek. Deze
roman heeft een goede verstaander nodig. Vriendin Joan probeert op haar manier
vingerwijzingen te geven.
Het is mijn
eerste roman van Barnes. Vreemd is het hoe het soms loopt. Je zit je hele leven
lang met de neus in de boeken en dan nog piepen er allerlei auteurs tussendoor
van wie je je op een gegeven moment realiseert: waarom heb ik haar of hem nooit
eerder gelezen?
‘Ik keek naar haar profiel en dacht terug aan een paar momenten uit mijn eigen privébioscoop. Susan in haar groengebiesde (sic!) tennisjurkje, die haar racket in de hoes stopte, Susan glimlachend op een verlaten strand, Susan die de versnellingsbak van de Austin vervaarlijk deed knarsen en lachte. Maar na een paar minuten begonnen mijn gedachten af te dwalen. Ik kon ze niet bij liefde en verlies houden, bij plezier en verdriet. Ik vroeg me af hoeveel benzine er nog in de auto zat en hoe snel ik een pomp zou moeten opzoeken, [...]’ (ibid.: 280)
* Denk je hierbij
aan het boek van Doeschka Meijsing... dan is mijn dag weer goed.
** Titel van
een boek van Philip Roth
Over de auteur
Julian Patrick
Barnes (Leicester, 19 januari 1946) is een Engels schrijver. Zijn boeken zijn
in meer dan dertig talen vertaald; zijn bekendste werk is Flaubert's Parrot uit
1984. Naast zijn eigen naam gebruikt Barnes ook verschillende pseudoniemen
zoals Dan Kavanagh, Edward Pygge en Basil Seal.
Zijn opleiding
genoot hij aan gerenommeerde onderwijsinstellingen zoals de City of London
School en het Magdalen College in Oxford .
Na zijn opleiding werkte hij als lexicograaf en later als journalist. Hij
schreef onder meer recensies voor The Observer en The Sunday Times. Pas later
ging hij zich voltijds toeleggen op het schrijven.
Julian Barnes
is een broer van de filosoof Jonathan Barnes. Hij was gehuwd met de literaire
agent Pat Kavanagh, die in 2008 overleed en over wie hij schreef in Levels of
Life (Hoogteverschillen) en aan wie hij ook zijn boek The Sense of an Ending
(Alsof het voorbij is) opdroeg.
In 2011 won hij
met zijn roman The Sense of an Ending
de prestigieuze Man Booker Prize voor fictie. In Frankrijk werd hij
onderscheiden met de Prix Médicis voor Flaubert's Parrot en met de Prix Femina
voor Talking it Over. Ook ontving hij
de Grote Oostenrijkse Staatsprijs voor Europese literatuur, 2004, en in 2011
kreeg hij de David Cohen Prize voor de literatuur.
Auteur: Julian
Barnes
Titel: Het
enige verhaal
Categorieën: Literaire
roman
Vertaald door
Ronald Vlek
Pagina's: 280
ISBN: 9789025452087
Uitgever: Atlas
Contact
Verschijningsdatum:
februari 2018
Ja, dat denk ik ook, dat we het eens zijn ��
BeantwoordenVerwijderen