Recensie van Roosje
Uitgever Lebowski
... doe
het dan voor mij....
‘Doorzettingsvermogen is ook liefde - de weigering
om op te geven, de weerzin om te verliezen, om te sterven, allemaal vormen van
liefde.’
Om de liefde draait het vooral in dit boek, de liefde van
een zoon voor zijn oude moeder, de liefde van een oude moeder voor haar zoon
maar zij kan hem dat niet zeggen; de liefde van een vader voor zijn kind, in
wie die vader op zijn beurt zijn vader ziet en het kind accepteert dat als normaal;
maar ook de liefde van een psychiater voor zijn vak en voor zijn patiënten; en
toch ook de verterende liefde van een man voor een vrouw die de zijne niet kan
zijn.
Moeder
De zoon Oskar Kadoke - Otto eigenlijk, vernoemd
naar de vader van Anne Frank - kan zijn oude moeder niet overgeven aan de dood.
Hij doet er alles aan om haar in leven te houden. Zonder zijn moeder zal hij
alleen zijn. Hij kan haar niet loslaten en zij kan hem niet loslaten. Zij is
bijna het toonbeeld van een Jiddische mama, maar dan eentje met een
kampsyndroom, en die zijn nog erger.
Joods
Het is ook een boek over een naoorlogs joods gezin, van een
moeder die Auschwitz overleefd heeft, van een zoon die het voor haar en haar
man allemaal moest goedmaken, zoals zo vele joodse kinderen van na WOII. De
kinderen van overlevenden zijn de opgestoken middelvinger van de
getraumatiseerde KZ-overlevenden tegen de nazi’s.
Al is het gezin redelijk geseculariseerd, de moeder stelt er
wel prijs op dat de rabbijn op Rosj Hasjana de ramshoorn komt
blazen. De rabbijn komt niet. Dan moet de
automutilerende vrouw, Michette, de plaats van de ramshoorn maar
innemen.
Liefdeswaan
Gruwelijk de fout in gaat Kadoke wanneer hij de
Nepalese Rose overmeestert in een vlaag van liefdeswaan. Rose is een van de
illegale Nepalese verzorgers van moeder. Daarna wordt Oscar door haar vriend in
elkaar geslagen, terwijl hij geen enkele weerstand biedt. Op de een of andere
wijze moest ik bij deze scène sterk denken aan de geweldsscène in Coetzee’s In
ongenade.
Als psychiater in de crisisopvang komt hij aan huis bij de
psychiatrisch patiënte Michette. Hij ziet geen andere mogelijkheid dan
haar op te nemen in zijn moeders huis en haar op moeder te laten passen. Dat
lijkt op plat winstbejag, want Kadoke zat nogal omhoog met de
verzorging van zijn moeder. Toch is dat maar één kant van de zaak. Het is wel
degelijk zo dat hij het goed met haar voor heeft. Zijn
‘grensoverschrijdende therapie’ lijkt inderdaad op haar te werken.
Bizar
Op het eind van het boek lijken moeder, Michette en Kadoke in
een vreemd soort driehoeksverhouding aangekomen, met tamelijk bizarre details,
zoals een Michette die Kadoke aantreft op de schoot van
moeder terwijl Michette haar vol op de mond
zoent. Michette wil eigenlijk Oscar maar die laat zich niet door haar
verleiden. Misschien heeft hij zijn lesje geleerd bij Rose, misschien heeft hij
zijn gedrag gesublimeerd, misschien is hij een impotente oude man
geworden.
‘Je keurt het af, Priklopil. Je doet wel alsof je zo
open en ruimdenkend bent, maar dat is een pose. Als je echt van iemand houdt
zou je hem dan niet helemaal voor jezelf willen hebben?’ (Michette praat
tegen Kadoke, rdv).
Hij schudt nadenkend zij hoofd. ‘Jij geeft aan last te
hebben van je gedrag. Afkeuring is per definitie lastig, vrijwel niemand
verdraagt permanente afkeuring. Daarom zie ik assimilatie aan algemeen
geaccepteerde normen vooral als een poging minder last te hebben van de
maatschappij, je vrijer, zorgelozer door die maatschappij te kunnen bewegen.
Met mijn vermeende afkeuring heeft dat allemaal niets te maken. Als je het me
eerlijk vraagt weet ik niet eens of ik zelfmoord afkeur. Ik probeer die te
voorkomen, dat is iets anders.’
Puinhoop
Dat is wat Kadoke doet: hij probeert mensen van
zelfmoord af te houden; dat is zijn werk. Hij wil mensen redden die
niet gered willen worden, of misschien ook weer wel maar dan op een andere
manier dan hij.
Door het hele verhaal heen probeert Kadoke te
onderzoeken wat zijn vak, de psychiatrie nog voor hem betekent en of hij met die
resultaten kan leven.
Feitelijk is zijn leven een puinhoop geworden: een oude
moeder, geen verzorging voor haar, een zwaar beroep, arts-assistenten die van
alles van hem willen, heftig verslaafd aan de sigaretten, wat zijn moeder niet
mag weten en gelukkig ruikt zij nog maar weinig. Twee, drie
sigaretten tegelijk rookt hij en aan stoppen denkt hij niet, want in
de psychiatrie overleef je het anders niet. Iedereen rookt daar, artsen en
patiënten.
Omkering
Ik probeer een beetje een samenvatting te geven van het
verhaal en wat thema’s aan te geven maar dat is bijna onbegonnen werk. Tegelijk
zit er minstens een onvoorstelbare omkering in, die ik niet wil verraden. Toen
ik het las, een beetje tussen de regels, een beetje tussen neus en lippen door,
was ik zo verrast dat ik het hier niet wil verklappen, terwijl dat feit een
grote betekenis heeft voor het boek. Vooral waar het de liefde van een ouder
voor een kind betreft.
Conclusie
Aan de ene kant is dit boek een ‘echte Grunberg’ vol bizarre
zaken en vertellingen, maar toch ook weer niet zo bizar als in
bijvoorbeeld De Joodse Messias of Tirza. Hier en
daar las ik dat mensen teleurgesteld zijn in dit boek omdat het een beetje
‘gewoon’ is, niet Grunberg waardig. Ik ben het daar niet mee eens. Ik vind het een
prachtig boek. Je moet dit boek echt ondergáán. Dat is trouwens
meestal de beste wijze om Grunbergs boeken te lezen. Laat je meevoeren, de
fantastische wereld van Arnon Grunberg in. Hier gaat het over de liefde van een
zoon voor zijn moeder en van die moeder voor haar zoon.
En ja, die moedervlekken uit de titel, die spelen ook een
belangrijke rol.
'Waar ging ik ook weer heen? Ik vergeet het omdat het me
bang maakt.’
‘Naar Zeeland. Naar een zorghotel.’
‘En wat ging ik daar ook alweer doen?’ Ze (moeder, rdv) pakt
haar agenda, opent die, alsof ze daarin het antwoord op haar vraag zal vinden.
‘Leven. Michette zal voor je zorgen. Het zal
jullie allebei goed doen.’
Moeder kijkt hem wantrouwend aan.
‘En jij?’ vraagt ze. ‘Wie zorgt er voor jou?’.
‘Ik blijf hier op je wachten. Voor mij hoeft niemand te
zorgen.’
‘Dus ik kom hier weer terug?’
‘Je komt hier weer terug.’
(Citaat uit het een na laatste hoofdstuk)
Auteur
Arnon Grunberg (officieel:
Arnon Yasha Yves Grünberg, Amsterdam, 22 februari 1971) is een
Nederlandse schrijver van joodse komaf. Hij schrijft meestal onder de naam
Arnon Grunberg, maar maakte ook enige tijd gebruik van het heteroniem Marek van
der Jagt.
Grunberg is afkomstig uit een gezin dat zwaar
getraumatiseerd is door de Tweede Wereldoorlog. Zijn
moeder
Hannelore Grünberg-Klein (1927-2015) overleefde Auschwitz, waar ze naar
eigen zeggen goed behandeld is. Zijn vader zat op talrijke adressen
ondergedoken. Arnon Grunberg heeft één oudere zus. In 1982 emigreerde zijn zus
naar Israël, waar zij inmiddels met haar gezin in een nederzetting nabij
Ramallah een strikt orthodoxe levensstijl volgt. Grunberg zelf zwoer aan het
eind van zijn puberteit elke vorm van religie af. Grunberg volgde het
Amsterdamse Vossius Gymnasium, maar werd in 1988 van school
verwijderd nadat hij voor de tweede keer was blijven zitten. Daarna werkte hij
onder meer als jongste bediende bij een apotheek en als bordenwasser.
De jonge Grunberg wilde acteur worden. In 1989 speelde hij
de hoofdrol in een film van de Nederlandse filmer Cyrus Frisch. Voordat
hij in 1994 doorbrak als schrijver, had hij een kleine
uitgeverij, Kasimir.
Op 23-jarige leeftijd debuteerde Grunberg bij Nijgh &
Van Ditmar met Blauwe maandagen, een sterk
autobiografische roman, waarin onder andere de oorlogservaringen van zijn
ouders aan bod komen. Het boek werd een internationaal succes: in
Nederland werd het bekroond met de Anton Wachterprijs voor het beste
debuut en het Gouden Ezelsoor voor het bestverkochte debuut. Het werd
vertaald naar het Engels, Duits, Deens, Italiaans, Frans, Spaans, Tsjechisch,
Zweeds en Japans. Met zijn tweede roman, Figuranten (1997),
bevestigde hij zijn talent, alhoewel de ontvangst van deze roman minder
enthousiast was dan bij Blauwe Maandagen.(Wikipedia)
Prijzen, onder andere: 2007 - Libris literatuurprijs
voor Tirza; 2009 - Constantijn Huygensprijs voor zijn oeuvre; 2010
- Frans Kellendonkprijs voor zijn oeuvre.
Auteur: Arnon Grunberg
Categorieën: Literaire romans
Pagina's: 400
ISBN: 9789048838936
Uitgever: Lebowski
Verschenen:september 2017
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.