Groepsbespreking Hetty Benedictus, Jan Haas en Tea
van Lierop
Uitgeverij
Querido
Met slechts een continue onderliggende
dreiging
Eind vorig jaar verscheen op kettingvanmooiewoorden - de blogpost van Hetty Benedictus - deze groepsbespreking. Nu Vallen is als vliegen van Manon Uphoff genomineerd is voor de shortlist van de Libris Literatuur Prijs wordt het tijd wat extra aandacht te besteden aan dit bijzondere boek. Het betreft hier een bespreking in de ruime zin van het woord en zal hier en daar een spoiler bevatten. Eerder verscheen op onze blogspot de recensie van Roosje over dit boek.
Jan In het najaar woonde ik een lezing bij van Manon Uphoff. Haar naam
kende ik wel, maar nooit iets van haar gelezen. Het was een interessante avond,
wilde het boek beslist gaan lezen.
Hetty Zoals ik al zei was ik door dingen die ik over het boek gelezen en
gehoord had erg benieuwd geworden (alleen maar positieve dingen), want hoe ga
je over zo'n heftig en vooral persoonlijk onderwerp schrijven? Haar schrijfkwaliteit werd vooral geroemd, dus dat gaf wel aan dat
ze dit op een bijzondere manier aangepakt moest hebben. Ik wilde er graag
achter komen en zelf ontdekken waarom dit boek zo goed bevonden werd... mijn
verwachtingen over dit boek waren dan ook hoog.
Tea Mijn verwachtingen van dit boek waren best hooggespannen, het boek
wordt alom hoog gewaardeerd. Alleen vanwege het thema had ik mijn bedenkingen,
kan dit verhaal in een mooie literaire stijl beschreven worden? Tot nu toe las
ik nog niets van deze auteur, kortom, ik was benieuwd. Het begin vond ik wat moeilijk te plaatsen, wie is wie? De roman
is gebaseerd op autobiografische elementen, dat maakt het schrijven ervan extra
pijnlijk lijkt me.
Jan Eén van de dingen die me bijbleven was haar opmerking over
autobiografische boeken. Volgens haar werd dat soms wel afgedaan als een
makkelijk te schrijven genre. Voor Uphoff is het zeker niet een makkelijke
opgave geweest. Slachtoffer van misbruik door haar vader, is geen luchtig thema.
Toch heeft Uphoff een meesterwerk afgeleverd. Ik ben niet de enige die dat
vindt. Zo staat het boek o.a. ook in het rijtje beste boeken van 2019 van de
Volkskrant.
Slachtoffer
Jan Uphoff heeft een scherpe blik, zo merkte ze bijvoorbeeld op: Waarom
moet ik als slachtoffer mijn eigen (psychologische) hulp zoeken en betalen?
Ingegeven door de samenleving om mij rustig en normaal te houden. Ik moet dit
trauma maar zien te verwerken, maar zonder ruchtbaarheid, de samenleving houdt
dit onderwerp maar liever een beetje op afstand. Blijft er liever van weg.
Haar zussen zijn ook misbruikt door haar vader. De reacties, hoe
er mee omgaan, verschilden als dag en nacht. Manon Uphoff ging de strijd met de
demonen aan. Haar zus gumde zichzelf uit, leed aan anorexia, maakte zichzelf
onzichtbaar. Na jaren geen contact te hebben gehad, krijgt ze het bericht door
dat haar zus van de trap gevallen is en niet behandeld wilde worden en dood is. Het is voor Uphoff een breekpunt, een startschot voor het
schrijven van deze roman.
De hel
Tea
‘Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt.'
Dit is de laatste regel van de spreuk op de poort waardoor Dante
en Vergilius binnentraden in De goddelijke komedie. Deze regel zou zo
van toepassing kunnen zijn op deze roman. Het lijkt een hel waarin de kinderen
terecht zijn gekomen. Uphoff vertelt er zelf iets over wanneer ze een geur herkent in
het huis van Toddiewoddie (zus), een bekende geur die haar doet denken aan die
van het huis in de Damstraat, het huis waar HEHH’s (de vader) de scepter
zwaaide.
De geur brengt haar terug in de Platonische grot vertelt ze, de
grot waarbinnen niets echt is maar alles een afspiegeling is van de
werkelijkheid. Geen fijne situatie en daarbij is de stap naar de hel niet zo
groot. De tweede indirecte verwijzing naar de hel is het motief vuur.
Meerdere keren wordt vuur genoemd, Henne Vuur, de vuurkorf uit het begin,
vuurwerk, een citaat met veel vuur:
'Van aarde, vuur en wind en wat er in dat vuur verdwijnt: asmensen die in ashuizen moeten wonen.'
Brand wordt ook vaak genoemd. Dat maakt het beeld van de hel
duidelijk lijkt me. Hel en/of vagevuur moet het geweest zijn voor de kinderen
en ik heb grote bewondering voor de manier waarop de auteur haar verhaal
vertelt. Flarden van herinneringen komen boven, het zijn niet alleen
gruwelijkheden en de gebeurtenissen worden zeker niet op een rauwe manier
omschreven en dat maakt het zo ongelooflijk knap.
Jeroen Bosch
Hetty Een andere verwijzing naar de hel valt te ontdekken in de
benoeming van Jeroen Bosch, tegelijk vind je een verwijzing naar vuur in
hetzelfde citaat door de kleuren van een vlam te benoemen:
'Ik voel mijn woede groeien, vormenrijk worden als een Jeroen Bosch-schilderij. Kalmeer, word meesteres over je woorden. Kijk naar je woede, het oranje en goud, het koele blauw. Dan is ze op haar heetst, kun je het ijzer erin smelten....'
Een schilderij van Jeroen Bosch, hierbij denk ik in relatie tot
dit boek onmiddellijk aan Tuin der lusten, zijn bekende drieluik. Over de
precieze bedoelingen van de schilder met dit drieluik lopen de meningen uiteen,
maar over het algemeen wordt aangenomen dat Bosch met dit schilderij de
zondigheid van de mens aan de kaak wilde stellen. Volgens de laatste
inzichten zou het hier gaan om een ‘schijnparadijs’, waarin de mensheid zich
waant in een situatie zoals die bestond voor de zondeval, zonder besef van
gevaar en zonder kennis van goed en kwaad. De tuin der lusten bestaat in feite uit vier schilderijen, de
eerste is te zien wanneer het drieluik gesloten is, de overige drie komen
tevoorschijn wanneer men het drieluik opent. En op dat moment wordt ook de hel,
waar in het boek Vallen is als vliegen zo vaak naar verwezen wordt,
zichtbaar. Op het rechterpaneel is de hel afgebeeld, waarin de
verdoemden de verschrikkelijkste straffen ondergaan.
Meer over dit bijzondere drieluik van Jeroen Bosch is hier te
lezen.
Kunst in huis
Hetty Het schilderij van Jeroen Bosch is niet het enige schilderij dat
in het boek voorkomt, er wordt meer kunst benoemd en ook die kunst is een
verwijzing naar al het slechte wat zich in het huis van het gezin afgespeeld
heeft:
De muren van ons huis waren toen al behangen met afbeeldingen en olieverfschilderijen. Voornamelijk HEHH's kopieën van werken van grote kunstenaars. Manets Olympia. Het Turkse bad van Ingres. Eugene Delacroixs De dood van Sardanapalus (naar het toneelstuk van Lord Byron).
Olympia Eduard Manet 1863 |
Olympia is een olieverfschilderij van de Franse kunstschilder Manet (1832-1883) in de realistische stijl. Het schilderij is geïnspireerd door Titiaans Venus van Urbino, dat op zijn beurt verwijst naar Giorgione's Slapende Venus.
Toen Olympia voor het eerst werd tentoongesteld, in
de Parijse salon van 1865, ontstond een heuse rel, conservatieven
noemden het werk 'immoreel' en 'vulgair'. Wat de
tijdgenoten van Manet vooral schokte was niet zozeer Olympia's naaktheid, en
ook niet de aanwezigheid van een zwarte dienstmeid, maar haar confronterende
blik en een aantal details die verraden dat ze
een courtisane is.
De orchidee in haar haar, haar armband, de paarlen oorringen en de
oosterse sjaal waarop ze ligt wijzen op weelde en sensualiteit. Het zwarte lint
rond haar nek, in sterk contrast met haar bleke huid, en haar afgeworpen
pantoffels beklemtonen de seksueel geladen sfeer. Manet verving het
hondje (symbool van trouw) in Titiaans schilderij door een zwarte kat, symbool
van prostitutie. De bloemen die worden aangeboden door de dienstmeid, zijn
waarschijnlijk een cadeau van een klant.
Meer over dit schilderij kun je hier lezen.
Jean Auguste Dominique Ingres Het Turkse Bad 1862 |
Het Turkse bad is een oriëntalistisch werk van de schilder Ingres dat hij op 82 jarige leeftijd schilderde, het stelt een menigte vrouwen voor in een harem.
Meer over dit schilderij is hier te lezen.
La mort de Sardanapalus Delacroix 1827 |
Tenslotte De dood van Sardanapalus van Delacroix.
Delacroix baseerde het onderwerp van het schilderij op een
poëtisch drama van de Britse romanticus Lord Byron (1788-1824),
dat onder de titel Sardanapalus uitkwam in 1821. Dit
toneelstuk handelde over de Assyrische koning Sardanapalus, een koning die echt
bestaan heeft, die zeer decadent leefde en nauwelijks bereidheid toonde om zijn
land te besturen. Daarmee lokte hij uiteraard rebellie uit. Deze toneelversie
van Byron wordt ook wel geïnterpreteerd als een verkapt commentaar op de
Britse monarchie van zijn tijd, maar dat terzijde.
Als het zover komt dat de rebellen het paleis van Sardanapalus in
handen krijgen, geeft de wrede koning het bevel zijn hofhouding, harem, paarden
en honden te doden en zijn paleis te verbranden. Niemand mocht hem overleven,
daarna pleegt hij zelfmoord. Op het schilderij zien we het moment, dat de
bedienden zijn sadistische bevel aan het uitvoeren zijn. Hijzelf ligt op bed en
kijkt toe.
Het schilderij viel slecht bij het publiek, het werd ook
wel een 'Satanisch schilderij' genoemd. Het was teveel van het slechte.
Het beeld wemelt van de verwrongen naakte lichamen, in een decor van intense
kleuren en duistere schaduwen. Met zijn chaotische mensenbrij en grote aantal
gedetailleerde barbaarse wreedheden was Delacroix duidelijk te ver
gegaan.
Meer over dit schilderij is hier te lezen.
Intertekstualiteit
Tea Motieven en intertekstualiteit maken het boek tot een literaire
lezing.
Natuurlijk is de verwijzing naar Lolita duidelijk, verder
komt Sméagol, een personage uit De Hobbit en In de Ban van de Ring
van Tolkien, voor en een aantal figuren uit de mythologie, met als
belangrijkste de Minotaurus als de allesoverheersende vader.
'....En dat onder deze diffuse, angstaanjagende havikmensen ('leg je bril daar maar neer') HEHH de best opgeleide, meest verfijnde Humbert Humbertiaanse was.'
Vergelijking met andere schrijvers
Jan Op wilskracht. Krachtig en strijdbaar, zo is ook de schrijfstijl
van haar. Het is moeilijk met iets anders te vergelijken. Misschien nog het
meest met Beminde van Tony Morrison. Dat komt omdat er een
continue ondertoon van een gruwelijke dreiging in het verhaal zit, dat maar een
enkele keer expliciet wordt. Net als Morrison speelt ook hier de locatie een
rol. Het duistere contrast tussen de (bijna) niet beschreven gebeurtenissen in
het huis en de beschrijving van de speelgoedzaak aan de overkant van de straat
tegenover hun huis.
Tea Het boek deed me erg denken aan de Australische klassieker De
man die van kinderen hield van Christina Stead. Hij staat in de
lijst van 100 beste Engelstalige romans van de twintigste eeuw. Het gaat over
een disfunctionele familie bestaande uit vader, moeder en 6 kinderen. Ook deze
roman is gebaseerd op eigen jeugdervaringen.
De waardering
Jan Het is geen dik boek, maar het laat een enorme indruk achter. Het
is knap om zoiets over je eigen leven op papier te durven zetten. Taalkundig is
het van een buitengewoon niveau. IJzersterk. 5 sterren.
Tea Mijn waardering is niet uit te drukken in termen van ‘genieten’,
het is een schokkende ervaring om een slachtoffer zo een verhaal te zien doen.
Met de nodige afstand, zelfreflectie en zelfs humor. Ik geef het boek 4
sterren.
Hetty Juist doordat Uphoff in het boek het gebeurde vaak niet
expliciet benoemd (gelukkig niet) maar slechts een continue onderliggende
dreiging laat voelen is het boek zo sterk, helemaal wanneer je bedenkt dat het
autobiografisch is. Ik ben onder de indruk, vier sterren.
Titel: Vallen is als vliegen
Auteur: Manon Uphoff
Uitgeveij Querido
ISBN: 9789021408026
Genre: fictie
Pag.: 192
Verschenen: maart 2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.