Recensie door Cies
Uitgeverij Querido Salamander
Uitgeverij Querido Salamander
Hofnar en
pierrot op zwemles
Kästner is in 1899 in
Dresden geboren. Na zijn militaire dienstplicht tijdens de Eerste Wereldoorlog
gaat hij geschiedenis, filosofie en Duits studeren in Leipzig. Hij is na zijn
studie een aantal jaren leraar en in 1927 verhuist hij naar Berlijn waar hij
bij een reclamebureau aan de slag gaat. Fabian, de hoofdpersoon in het
gelijknamige boek werkt ook bij een reclamebureau eind jaren twintig/begin
jaren dertig in Berlijn. Hiermee houden de autobiografische overeenkomsten
tussen Fabian en Erich Kästner wel op.
Fabian het verhaal van een
moralist
(1931) is een satirische roman waarin Fabian voor het grootste deel van de
tijd, toeschouwer is die van alles opmerkt tijdens zijn nachtelijke escapades
door het bohème leven van Berlijn en dit van commentaar voorziet. Fabian als
‘hofnar’ die Berlijners, Duitsers en de rest van Europa een spiegel voorhoudt
voor het dreigende ineenstorten van de Duitse samenleving en daarmee ook
Europa. Kästner suggereert dat hij eerder een totale implosie van het
onmachtige Duitse economische, politieke, intellectuele en culturele
establishment verwacht dan een revolutionaire explosie van links of rechts die
de macht overneemt. Zijn poging om het lezerspubliek te waarschuwen voor het
naderend onheil heeft helaas niet het gewenste resultaat opgeleverd. De Weg
Naar De Bliksem de titel die Kästner aan het boek wilde geven, maar zijn
uitgever weigerde, bleek profetisch te zijn.
Kästners/Fabians
beschrijvingen van het Berlijnse nachtleven zijn gedateerd. In een satire mag,
moet zelfs, hetgeen belachelijk wordt gemaakt aangedikt en uitvergroot
beschreven worden. Bij Berlijners en overige Duitsers in de jaren dertig van de
vorige eeuw zullen deze satirische beschrijvingen vast zijn aangekomen. Ruim 85
jaar later komt het wat geforceerd, belegen en flauwtjes over. Hiermee is niet
de hele roman direct gedateerd. De beschrijvingen zijn dan wel gedateerd, de
opmerkingen hierover van Kästner/Fabian zijn nog steeds spitsvondig en actueel
waardoor het leesplezier blijft. De hedendaagse lezer wordt nog steeds een
spiegel voorgehouden die tot reflectie aanzet wat de bedoeling is van een
satire.
Fabian is niet alleen
‘hofnar’, maar wisselt dit af met de rol van ‘pierrot’. Deze contrasterende
rollen weet Kästner mooi in balans te houden. Dit spannende evenwicht, waar
Fabian zich bewust van is, zorgt bij Fabian meer dan eens voor een blokkade
waardoor hij te veel twijfelt en niet overgaat tot handelen. Dit tot Fabians
grote teleurstelling in zichzelf. Op die enkele momenten dat Fabian wel handelt
gaat het vaak mis. Het is ook deze twijfel en onzekerheid die de satiricus
Kästner de Duitse burgerlijke samenleving verwijt. Men staat erbij, kijkt
ernaar, vindt de ontwikkelingen zorgwekkend maar het enige wat men doet is
acceptatie, de mens is immers een gewoontedier, en/of men vlucht in decadentie
en perversiteit.
Fabian is dan wel deels
gedateerd, de boodschap van Kästner is dat zeker niet. Door dit laatste en zijn
rake oordelen van het geobserveerde is Kästners Fabian ruim 85 jaar na
publicatie nog steeds goed leesbaar.
Het boek werd onder
de titel Naar de haaien opnieuw uitgegeven in de Schwob-actie zomer 2014.
Titel: Fabian
Auteur: Erich Kästner
Uitgeverij Querido
Vertaling:Theun de Vries
ISBN: 9789021492247
Pag.: 222
Genre: fictie
Verschenen: deze editie 1973, oorspronkelijk 1931
Auteur: Erich Kästner
Uitgeverij Querido
Vertaling:Theun de Vries
ISBN: 9789021492247
Pag.: 222
Genre: fictie
Verschenen: deze editie 1973, oorspronkelijk 1931
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.