Uitgeverij Van Oorschot
Jeugdjaren van
toenadering & afstand nemen
De aanwezigheid van een
Molukse gemeenschap in Nederland werd mij pas duidelijk door de treinkaping bij
De Punt en het nieuws in de krantenartikelen. Want over de nasleep van de
tweede wereldoorlog en het behoud van 'Ons Indië', waar notabene twee van mijn
ooms hebben moeten dienen, werd in de geschiedenisboeken en op school geen
aandacht aan besteed. Pas de laatste tijd wordt deze donkere bladzijde van onze
nationale historie belicht.
De kennismaking van een
gereformeerde puber Oscar de Vree met de Molukse gemeenschap uit Brevendal
(Barneveld?) is één van de onderwerpen van deze roman. Het is puur toeval dat
hij naar zijn Molukse klasgenoot wordt gestuurd om het huiswerk te brengen. Vanuit
de veilige 'gesloten' buurt komt hij terecht in een volledig andere wereld en
wordt daar tot over zijn oren verliefd op de verleidelijke zus van zijn
klasgenoot. Elke aanleiding om daar weer over de vloer te komen wordt
aangegrepen. Daarom gaat deze studiebol zich verdiepen in de Molukse
geschiedenis. Zijn drijfveer tot contact wordt niet onderkend door haar vader.
Dat loopt dat helemaal spaak.
De tweede hoofdrol is
weggelegd voor Louise, de oudere zuster van Oscar. Omdat zij is gestopt met
haar studie is zij teruggekeerd naar het ouderlijk huis in Brevendal. In de
universiteitsstad heeft ze haar draai niet gevonden. Met een afstandelijke blik
beschouwt zij haar geboortedorp. Maar ook komen er veel herinneringen
bovendrijven van het landelijke leven en de omringende natuur. De kleinburgerlijke
en benauwende sfeer van de geloofsgemeenschap valt haar nog steeds zwaar. Als
opgroeiend kind kwam zij onbevangen met elementaire vragen over het geloof.
Deze werden door de ouderen weggewimpeld of ontweken. Het geloof, gebaseerd op
angst, heeft een enorme impact op haar welbevinden. Stephan Enter weet dit
voortreffelijk neer te zetten:
'[...] hoe vreselijk ze zich als kind schaamde voor haar twijfel en afvalligheid, hoe eenzaam het was om vanaf je tiende, elfde je geloof laagje voor laagje te zien wegsmelten, [...]'.
Het wordt de lezer gelijk
duidelijk dat zij een antipathie heeft ontwikkeld tegen de strenggelovigen met
hun zogenaamde waarheid. Omdat Louise toch niets te doen heeft besluit ze,
aarzelend, om een zondagsschool voor de kleintjes te leiden. Door haar
opgekropte woede over de geloofsindoctrinatie van kinderen gaat dat helemaal
mis. Juist omdat dit haar zo heeft beschadigd als jong meisje. Zelfs als
atheïst lopen de rillingen over je rug als je dit leest.
Stephan Enter zet de
gergemmers (gereformeerden) nog extra aan in de persoon van ouderling Westeneng
die regelmatig langskomt voor haar moeder om zijn indrukwekkende kennis over de
geschiedenis van de reformatie te etaleren.
'Van tijd tot tijd kantelde hij als een tuimelaar naar voren, strekte een beringde hand naar een glazen schotel met Droste-flikken op het lage tafeltje voor hem en bracht er een naar zijn al bij voorbaat smakkende lippen.'
Je ziet het gewoon voor
je. Je hoort het smakken van deze zelfingenomen ouderling. Zo beeldend
geschreven dat het wel een filmscript lijkt.
De ouders in deze roman
zijn een geval apart. De moeder komt redelijk uit de verf. Een lieve moeder die
zich volledig inzet voor haar geloof en zich helemaal afsluit van de afvallige
wereld. De vader heeft zich helemaal heeft teruggetrokken uit het leven en komt
marginaal aan bod. Hij zoekt zijn heil in muziek en boeken. Wat tot deze
omstandigheid van de vader heeft geleid wordt niet duidelijk (maar wekt wel
mijn nieuwsgierigheid).
Het mooie van deze roman is
dat Stephan Enter de lezer heel dicht meeneemt in het denken en handelen van
deze twee hoofdpersonen. Juist in hun vooroordelen, onwetendheid, twijfels en
communicatie met anderen. Je voelt het gewoon.
De natuur rondom Brevendal
en het ouderlijk huis worden beeldend beschreven. Door de hele roman wordt
vooral gespeeld met licht om het verhaal tot leven te wekken. Dit levert
prachtige zinnen op.
'Heel diep opeens lag daar het dorp, een teer web van licht over een geplooide duisternis.'
Al met al een schitterend
boek over thuiskomen, geloof, jeugd en de eerste keer verliefde worden. Een
aanrader voor elke literatuurliefhebber. Een mooi geschreven adolescentie-roman
over het landelijke leven, ontsnappen aan radicaal geloof én het kennismaken
met een anderen buiten je eigen kring.
Als ik toch één opmerking
moet maken dan gaat het over de uitgekozen omslagafbeelding. Qua sfeer goed
gekozen maar deze tuinornamenten vind ik niet echt passen bij de haveloze staat
van het familiehuis de Vree. Maar dat kan er ook mee te maken hebben dat ik
vormgever ben. Beroepsdeformatie.
Titel: Pastorale
Auteur: Stephan Enter
Pagina's: 288
ISBN: 9789028293304
Uitgeverij Van Oorschot
Verschenen: december 2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.