dinsdag 17 september 2019

Rob van Essen - De goede zoon

Bijkomen van een uitzinnig avontuur dat aanzet tot reflectie

Het gebeurt mij niet vaak. Een boek waarvan je zeker weet dat je dit verhaal nooit meer zult vergeten. 'De goede zoon' van Rob van Essen is zo'n boek. Veertig pagina's voor het einde van deze road-trip wist ik nog steeds niet hoe het zou aflopen. De zestigjarige schrijvende hoofdpersoon kan dan nog steeds alle kanten op in deze plotloze triller. Maar dan heeft de lezer al een flink avontuur achter de rug. Spannend tot het einde, hilarisch, bizar, aandoenlijk, intrigerend én een verhaal met een flinke gelaagdheid. Het verhaal wisselt tussen twee tijdsbestekken. Het eerste bestek speelt zich af aan het eind van de twintigste eeuw. Voor de 'oudere jongeren' onder ons door de voorbijkomende namen of gebeurtenissen heel herkenbaar. Van de Amerikaanse sitcom Roseanne, weekblad Libelle tot 'pump up the volume'. En daardoor verweven de lotgevallen van de hoofdpersoon in een zwaar gereformeerde familie. Deze periode wordt afgewisseld door een doelloze tijd in de toekomst waarbij iedereen een basisinkomen heeft (een grote Europese operatie) waardoor musea worden overspoeld door de middenklasse, iedereen gaat schrijven maar praktisch niemand meer leest, zelfrijdende auto's op het wegennet een vanzelfsprekendheid zijn en godzijdank grootgrutter Albert Heijn nog steeds kassières achter de lopende band heeft zitten. Het meest opmerkelijke in dit toekomstbeeld is het feit dat de robotica de mensheid inmiddels achter zich heeft gelaten en zelfs enige mate van cynisme heeft ontwikkeld tegenover de mensheid. Dat zet je wel aan het denken (zuivere gevoelens zoals cynisme zijn namelijk nooit te programmeren).

Tussen deze periodes speelt zich een geheim avontuur af dat te maken heeft met de gefabriceerde levensloop van een kroongetuige. Op zich is dat een vrij simpele (en herkenbare) rode draad. Maar er zit zoveel meer in de 380 pagina's. Rob van Essen gunt ons een blik in de toekomst.Van een mogelijke wereld die voor ons ligt tot een interessante bespiegeling op een filosofisch niveau. Eerlijk gezegd geen aantrekkelijke toekomst. Als herinneringen en ervaringen kunnen worden verkregen of worden uitgeruild tussen de mensen, wanneer zijn mensen dan zichzelf en wat is dan hun identiteit? Wat is dan nog 'eigen'? Vraagstukken die de lezer snel bezig gaan houden (zonder herkenning en referenties blijven 'overgezette' herinneringen naar mijn mening gewoon verhalen).

De 'goede' zoon bezoekt elke week trouw zijn, dementerende, moeder in het verzorgingshuis. We lezen dat zij haar gehele leven zich heeft laten terroriseren door zwaar gereformeerd extremisme in de vorm van 'hel & verdoemenis'. Door het verlies van haar bewustzijn raakt zij haar angst kwijt totdat zijn (uiteindelijk) helemaal zorgeloos gelukkig is. Het maakt voor haar allemaal niets meer uit. Ook niet dat ze haar zoon niet meer herkent. Trouwens, ook haar zoon voelt zich alleen maar thuis op de plekken waar hij geen zorgen meer heeft, waar alles voor hem wordt beslist en geregeld in deze ongewisse tijd.

De reis met de zelfrijdende auto is het hoogpunt van het boek. De interactie tussen de 'alwetende' praatzieke robot (verbonden met alle andere robots en voorzien van alle digitale kennis die beschikbaar is) en zijn passagier is werkelijk schitterende proza. Deze laatste wordt helemaal ingepakt door de robot. Ook hier wordt alles weer voor hem beslist.

Op de keper beschouwd zijn er een aantal dingen die niet kloppen of onduidelijk zijn. Zoals het bezoek van de hoofdpersoon aan zijn psychiater Colenbrander tijdens de reis terwijl deze al dertig jaar geleden door De Dienst is vermoord (betreft het hier een droom of gebeurt het echt?). Een beetje verwarrend. Of de leeftijd van de hoofdpersoon in verhouding tot de herinneringen aan zijn jeugd. De rode draad van de kroongetuige linkt naar een overbekende ontvoering. De daarbij verzonnen namen zijn echt te flauw. En sommige beschrijvingen roepen vragen op. Aan het eind van de reis (ergens in Frankrijk?) belandt de zelfrijdende auto tussen een massa pelgrims. Dat kan ik nog wel begrijpen in een doelloze maatschappij. Men is weer op zoek naar zingeving. Invulling van hun lege leven. Maar waarom willen deze pelgrims ook naar binnen in het klooster? Of de hulp die wordt gevraagd aan de oud-rechercheurs om nogmaals maquettes te maken ten behoeve van de kroongetuige terwijl ze aardig wat jaren daarvoor ook al als gepensioneerden in het archief bezig waren. Deze minimale inconsistenties vallen in het niet bij de bizarre wendingen en de humor in dit goed geschreven verhaal.

Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat Rob van Essen alles tot aan het einde heeft verteld. Een open eind, na de injectie, had de lezer nog meer bezig gehouden om er zelf een einde aan te breien.
Maar 'De goede zoon'  is duidelijk een terechte winnaar van de Librisprijs. Complimenten ook voor het omslagontwerp van Nanja Toebak met de tram 6 die na vele decennia nog steeds in het geheugen is gebrand om terug in de tijd te stappen.

Rob van Essen (Amstelveen, 25 juni 1963) is een Nederlandse schrijver, vertaler en recensent.
In 2009 werd zijn roman Visser genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs, en tien jaar later, in 2019, won hij deze prijs met zijn roman De goede zoon. Zijn tweede verhalenbundel, Hier wonen ook mensen, werd in 2015 bekroond met de J.M.A. Biesheuvelprijs.

Titel: De goede zoon
Auteur: Rob van Essen
Pagina's: 384