Uitgeverij Balans
'Waarlijk, Mijnheer Van Lennep, nu
maakt gij het wat al te bont'
Zeker had ik van Jacob van
Lennep gehoord, als schrijver in ieder geval en omdat een straat hierachter
naar hem is vernoemd én ik associeerde hem met een flinke wandeltocht. Dat
klopt, maar er is zoveel meer en Marita Mathijsen legt dit allemaal uit in zijn
biografie 'Een bezielde schavuit'.
De man leefde van 1802 tot
1868 en heeft een groot stempel gedrukt op de Amsterdamse én Nederlandse samenleving
van de 19e eeuw. Hij was advocaat, politicus, romanschrijver, dichter,
toneelschrijver, historicus, editeur, taalkundige en beschermer van oudheden.
Hij stond aan de basis van het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap, de
verbetering van het Nederlands toneel, het Vondel- én het Rembrandtstandbeeld,
het behoud van de Ridderzaal, schoon drinkwater in Amsterdam, het Amstel Hotel,
het Noordzeekanaal, de uitgave van Max Havelaar én de bescherming van oudheden
in Nederland.
Zo begon het echter niet.
Van Lennep stond in zijn studententijd onder invloed van de ‘dompers’
Bilderdijk en Da Costa. Streng gelovig en ver verwijderd van de zelfbewuste man
die hij zou worden. Dat stelt de auteur ook voor een probleem;
'Ikzelf althans heb er moeite mee Van Lennep te portretteren als iemand die werkelijk punnikte aan de pre-destinatiegedachte en gebukt ging onder religieus schuldbesef. Ik zie liever de vrolijke frans, de schaterlachende verteller, de plannenmaker, de oprichter van monumenten, de editeur van Vondel, de monumentenbeschermer, de helper van mensen in nood, en ook de vrouwenjager is me lief.'
Van Lennep verloor al jong
zijn moeder en dat zou volgens de biograaf een thema in zijn leven blijven.
Vrouwenjager was hij ook en hij wordt met 20 jaar al vader van een dochter. Hij
zal haar erkennen, maar het wordt nooit bekend wie de moeder is. Hij trouwt en
zal één dochter en vijf zonen krijgen.
Dat van die wandeltocht
klopt, hij maakt met een vriend een voetreis door Nederland. Daarna gaat hij
schrijven en publiceert hij romantische gedichten en dito verhalen. Zijn vader
is hij opgevolgd als rijksadvocaat, een beroep dat hij tot zijn dood zal
uitoefenen. Hij tracht uit zijn huwelijk te breken door met ene Doortje
Ringeling naar Engeland te vluchten maar zijn vader belet hem dat. Hij keert
terug bij zijn vrouw en Doortje stierf alleen. Dat leidde overigens tot een
mooie reactie van een familielid van Doortje op het blog van de auteur.
Het boek geeft een razend
interessante inkijk in de 19e eeuw en zijn moraal. De boeken die Van Lennep
publiceert worden niet allemaal even goed ontvangen. Hij krijgt een lading
kritiek als hij de Vaderlandse geschiedenis met enige humor en illustraties
uitgeeft. De wereld was nog niet klaar voor een fragment als dit:
'De moord op graaf Floris I wordt gadegeslagen door de keukenmeid die het zonde vindt dat de moordenaar de man in bed doodsteekt door het beddengoed heen:'Och, meneer! – sprak de meid – wat een zunde veur die mooie noppiesdeken!''Hoû je stil, ouê Trijn! dat is gestopt met drie steken.'
De auteur geeft in de
epiloog aan dat het een enorme klus is geweest om research voor dit boek te
doen, juist omdat er zoveel bewaard is gebleven. Talloze brieven, zijn
Vondel-project, rechtbankverslagen, zijn complete oeuvre, vergaderverslagen uit
de Tweede kamer en al die instituten waarbij hij betrokken was. Gelukkig is dat
wel gebeurd want al die fragmenten vormen de meerwaarde van dit boek. Je bent
er zelf bij, zoals bij de verwikkelingen over de grondwetswijziging. Van Lennep
uitte kritiek op die wijzigingen met het argument dat de Amsterdamse bevolking
daar helemaal niet achter stond. Dat leverde hem de volgende schrobbering op
van het Algemeen Handelsblad:
'Waarlijk, Mijnheer Van Lennep, nu maakt gij het wat al te bont: Uw brief aan Mr. D. Donker Curtius loopt de spuigaten uit, en gelijk gij durft te veronderstellen, dat de commissie van herziening eenige artikelen der grondwet na den eten of ’s morgens heel vroeg in een uur van slaperigheid zou hebben opgesteld, komen wij tot de stellige overtuiging, dat gij in eene bui van groote opgewondenheid, welligt na een of ander souper, u aan het schrijven hebt gezet, en al schrijvende zulk een welbehagen in u zelven gekregen hebt, dat gij niet kondet uitscheiden, maar u op het laatst wel moest verbeelden, dat gij de ziel waart, zoo niet van het geheele land, dan toch van Amsterdam […]. Waart gij het verzenmaken of romanschrijven beû, gelijk u zeker de rijksbelastingzaken reeds lang de keel uithangen, welnu, goed, bemoei u dan ook eens met andere rijksbelangen dan die van de belasting; maar bemoei u dan alleen met de landstaal: daar zijt gij in uw element.'
Die kon hij in zijn zak
steken. Het boek staat vol met zulke fragmenten, evenals met prachtige
illustraties over de hoofdpersonen en uitgaven van zijn werk. De genoemde
epiloog is een mooie afsluiter van dit boek, waarin Mathijsen aangeeft dat ze
drie draden heeft proberen te vervlechten tot één draad; de zoektocht naar de
moeder, het werken aan maatschappelijke vooruitgang en bekommernis om zwakken.
Daarin moest de vreemde tweespalt in zijn karakter ook een plaats krijgen, de
religieuze tobber uit zijn vroege jaren en de gedreven en maatschappelijk
betrokken burger uit zij latere jaren. Een mateloos boeiende biografie.
Auteur
Marita Theodora Catharina Mathijsen-Verkooijen (Belfeld, 18 augustus 1944) is emeritus hoogleraar
moderne Nederlandse letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam met als
specialisme de literatuur van de negentiende eeuw in Nederland.
Ze promoveerde aan de
Universiteit Utrecht op de briefwisseling tussen Jacob van Lennep en De
Schoolmeester (pseudoniem van Gerrit van de Linde). In 1999 werd ze hoogleraar
Moderne Nederlandse Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Ze was onder
meer oprichter en hoofdredacteur van het tijdschrift De Negentiende Eeuw en
medeoprichter van het tijdschrift Nederlandse Letterkunde. Ze heeft vele
edities bezorgd van negentiende-eeuwse Nederlandse klassieken. Daarnaast
schreef ze een aantal boeken over die periode en richtte ze de website
www.negentiende-eeuw.nl op.
Haar boek De gemaskerde
eeuw (Querido, Amsterdam, 2002) beschrijft aan de hand van literatuur en andere
teksten de mentaliteit van de negentiende eeuw met haar dubbele moraal en haar
obsessies. In Nederlandse literatuur in de Romantiek (Vantilt, Nijmegen, 2004)
stelt ze het belang van de negentiende-eeuwse letterkunde centraal. Marita
Mathijsen schreef een veelgebruikt wetenschappelijk handboek voor het redigeren
van historische en moderne teksten: Naar de letter (Van Gorcum, Assen, 1995).
In haar brede
cultuurhistorische studie Historiezucht. De obsessie met het verleden (Vantilt,
Nijmegen, 2013) laat ze zien hoe geschiedenis in de negentiende eeuw
toegankelijk gemaakt werd voor iedereen.
Mathijsen is specialiste
op het gebied van het oeuvre van Harry Mulisch. Ze schreef zijn bibliografie en
stelde een bundel interviews samen. In 2008 verscheen een studie over zijn werk
onder de titel Twee vrouwen en meer (De Bezige Bij, Amsterdam, 2008). Op de
website van De Bezige Bij was zij enige tijd te raadplegen als
'Mulischconsulent'. Daarmee was zij de eerste specialist die via het web een
literatuurconsulentschap instelde. Al voor het overlijden van Harry Mulisch
werd zij door hem aangesteld als literair testamentair executeur, samen met
Arnold Heumakers en Robbert Ammerlaan. Met Heumakers gaf zij de laatste
onvoltooide novelle van Mulisch uit: De tijd zelf (Amsterdam, De Bezige Bij,
2011), zijn dagboek uit de periode dat hij aan De ontdekking van de hemel
werkte: Logboek 1991-1992 (Amsterdam, De Bezige Bij, 2012) en de onvoltooide
roman De ontdekking van Moskou (Amsterdam, De Bezige Bij, 2015). Zij is
voorzitter van de 'Stichting Vrienden van het Harry Mulisch Huis'.
Titel: Jacob van Lennep.
Een bezielde schavuit
Auteur: Marita Mathijsen
Pagina's: 640
ISBN: 9789460038501
Uitgeverij Balans
Verschenen: januari 2018
Geachte mevrouw Mathijsen,
BeantwoordenVerwijderende komende tijd kom ik aan lezen toe. Uw boeken staan hoog op mijn verlanglijst.
Hoogachtend
Pim Wiersinga
https://pimwiersinga.nl/eleonora/
https://pimwiersinga.nl/pavilion/
Ik ben bang dat Marita Mathijsen dit niet gaat lezen Pim, maar ik wens je heel veel leesplezier met Jacob van Lennep.
VerwijderenToch wel, dankzij Google alerts! Dank eerst aan Koen de Jager voor zijn enthousiasmerende recensie en goede leeslust toegewenst aan Pim Wiersinga.
VerwijderenJee, de techniek staat weer voor niets! (Sorry Pim, voor mijn bemoeienissen. 🙃)
VerwijderenHartelijk dank voor je reactie Marita. Dat waarderen we zeer.
Hartelijke groet, Truusje Truffel