Uitgeverij Balans
'Omdat ik niet kan schrijven, vertel
ik dit eenvoudig en vrij,
alsof ik spreek tegen iemand aan wie
ik mij volledig kan blootgeven
en van wie ik weet dat hij al mijn
zwakheden zal verdragen.'
-Borduurwerk, Elizabeth Parker
De kracht van
borduurwerk
'Je neemt een draad, maakt een knoop in het ene eind en steekt het andere door het oog van de naald. Je neemt een stuk stof en duwt de naald er aan de ene kant in en trekt hem door de andere kant weer omhoog. [...] Meer is het niet: draad, naald, stof en de patronen die de draad vormt. Dat is naaien.'
Op uiterst meeslepende
wijze voert Clare Hunter de lezer in dit boek mee op een reis door de geschiedenis
van naaldwerk; verschillende culturen, gezindten, politieke stromingen, arm of
rijk, jong of oud, man of vrouw, er is door de eeuwen heen door vele handen en
in verschillende omstandigheden veel geborduurd.
Als eerste besteedt ze
ruim aandacht aan Het Tapijt van Bayeux, dat
het verhaal vertelt van de Slag bij Hastings in
1066. Een meterslang verslag - achtenvijftig afbeeldingen - over de schending
van de eed van trouw aan Willem de Veroveraar
door Harold II van
Engeland. De beeldende borduurwerken zijn als een documentaire van het
middeleeuwse leven in Engeland met wollen draden geborduurd op linnen en
bevindt zich nog altijd in Musée de la
Tapisserie te Bayeux, Normandië. Van wie de handen zijn geweest die aan dit tapijt hebben gewerkt, daar kan alleen maar over gespeculeerd worden. De
voortdurende pogingen om techniek en gebruikte materialen 'uit te pluizen'
hebben onderzoekers nooit verder kunnen brengen dan aannames en speculatie.
'De smalle fries, slechts vijftig centimeter hoog, bevat gestileerde bomen die de scènes van elkaar scheiden. Geborduurde randen leveren een ontroerend en satirisch commentaar dat de betekenis en de sfeer verhoogt in een opeenvolging van symbolische motieven en cameo's van het dagelijks leven. De tekst die zich in grote steken over het oppervlak uitstrekt beschrijft personen en gebeurtenissen [...].'
Tapijt van Bayeux |
Met grote bevlogenheid
vertelt Hunter niet alleen over het borduurwerk zelf, maar ook over de
werkomstandigheden. Dagenlang kromgebogen boven een raamwerk zitten, vaak bij
slecht licht, maakte het werk zwaar. Borduurwerk was niet alleen ter versiering
bedoeld, maar was tevens het visueel maken van symbolische voorstellingen en
symbolen, Bijbelse taferelen, het 'schrijven' van geheime boodschappen of een
daad van boetedoening.
Op fascinerend wijze
beschrijft ze de geschiedenis van het borduren en de personen die zich daarmee
bezig hebben gehouden. Haar verhalende schrijfstijl, compleet met de nodige
smeuïge details en voorzien van humorvolle toetsen, is soepel, wervelend en
uiterst boeiend.
Van Frankrijk brengt de
auteur ons naar het Schotland van de zestiende eeuw en beschrijft ze de handel en
wandel van Mary Stuart,
die zich tijdens haar gevangenschap in Tutbury Castle, ter afleiding heeft
beziggehouden met borduren. 'Maria's
borduurwerk was echter meer dan een afleiding, het was haar autobiografie.'
Jasje van Agnes Richter |
Van Agnes Richter,
een Victoriaanse naaister die in een psychiatrische instelling werd opgesloten,
is een geborduurd inrichtingsjasje bewaard gebleven, door het jarenlange dragen
gevormd naar haar lichaam. Dit artefact laat onderzoekers nog altijd voor een
raadsel staan over de bedoeling van de van oorsprong zeer bedreven naaister.
Woorden en letters zijn schots en scheef - zowel aan de binnen- als aan de
buitenkant - op de stof gezet. Jammer genoeg is het borduurwerk door het dragen
zó versleten geraakt dat ontcijferen ervan nog altijd niet is gelukt.
De kernwoorden als
aanduiding voor de gestructureerde hoofdstukken - zoals onder andere macht, zwakte, protest, bescherming, identiteit, verbinding, waarde,
kunst en stem - laten zien hoe divers het borduren in de loop der tijd is gebruikt
en ingezet.
In de jaren zeventig van
de vorige eeuw werden er door de Dwaze Moeders in
Argentinië hoofddoeken geborduurd met de namen van verdwenen jongeren, waarmee
ze protesterend langs overheidsgebouwen liepen.
Bij een te vondeling gelegd
kind werd een stukje geborduurde stof op de kleding gespeld. Eenzelfde stukje
bewaarde de moeder om zich te identificeren in het geval ze later haar kind
terug wilde halen.
Dat borduren niet alleen
door vrouwenhanden werd gedaan, bewijst het ontstaan van The Disabled Soldiers' Embroidery Industry. Mannen die volledig
arbeidsongeschikt terugkeerden uit de loopgraven ten tijde van de Eerste
Wereldoorlog kregen naai - en borduurpakketten aangeboden om verveling tegen te
gaan. Het bleek dat dit therapeutisch heel goed werkte.
'Het was fysiek ontspannend en mentaal troostrijk en prikkelde ook de zintuigen met de gladheid van de stof, als welkom contrast voor de ruwe kaki en het koude staal van de wapens.'
Een van de soldaten was Ernest Thesiger die
van borduren zijn grote hobby maakte, waar hij jaren later het boek Adventures in Embroidery over heeft
geschreven. Het filmpje onder de link laat hem en zijn werk zien.
Auteur: Clare Hunter |
Clare Hunter, zelf ook
beoefenaar van vele textiele werkvormen, heeft me met haar enthousiasme en
gevoelvolle proza, gedurende heerlijke leesuren meegevoerd langs vele
verschillende vormen van naaldkunst. Ze wist me te raken met de diverse
ontroerende verhalen, deels geschiedkundig, deels haar persoonlijke verhalen.
Dat ze buiten naald en draad ook heel behendig is met haar pen bewijst ze met
dit magnifieke verslag van al die onbekende verhalen over een zeer diverse
hobby die een mens creatief kan laten zijn. Zelfs wanneer je geneigd bent om
het 'naaldje' erbij neer te gooien.
Lees, geniet en verbaas je over de verhalen, gebeurtenissen, culturen en geheimen van de naaldkunst!
Om toch nog wat te zeuren
te hebben: het boek is voorzien van verschillende kleurenfoto's van door de
auteur besproken textiel. Bijzonder mooie toevoegingen, maar wat mij betreft
hadden er nog veel meer aan toegevoegd kunnen worden. Hoewel... ik heb immer
mijn tablet bij de hand.
Titel:
Levensdraden, een wereldgeschiedenis door het oog van de naald
Oorspronkelijke titel:
Threads of life, a History of the World Through the Eye of a Needle
Auteur: Clare Hunter
Vertaling: Willemien
Werkman
Pagina's: 376
ISBN: 9789463820028
Uitgeverij Balans
Verschenen: augustus 2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.