Recensie
door Roosje
Uitgever
Atlas Contact
Russische
toestanden
Ooit
ben ik begonnen in De Goelag Archipel (1973, 1975) van
Aleksandr Solzjenitsyn en ik weet niet meer waarom ik het niet heb
uitgelezen. Ik vermoed de gruwelijkheid van de goelagkampen in
Rusland, die ik bijzonder heftig vond, net zoals ik verslagen over
concentratiekampen in WOII ook veel te heftig en te verdrietig vond
om er veel over te lezen. Na Dostojevki’s Aantekeningen uit het
dodenhuis en Primo Lévi’s Is dit een mens, heb ik het
voornemen de boeken van Solzjenitsyn toch weer op te pakken. Het boek
van Hester den Boer, Onderdrukt door de verlosser is hiertoe
een meer dan goede voorbereiding.
Den
Boer heeft een grote interesse opgevat, misschien is het zelfs wel
liefde, voor het huidige en historische Rusland. Ze heeft een paar
langere reizen gemaakt en raakte geboeid door de massagraven en
herdenkingsplaatsen van de goelagkampen uit de tijd van Stalin en hoe
met die vondsten omgegaan wordt in het huidige Rusland, door de
mensen ter plekke en door de autoriteiten. Ze komt erachter dat het
behoorlijk naïef is te veronderstellen dat mensen door die vondsten
en ook omdat het communisme passé is de slachtoffers van de
Stalin-terreur zullen gaan herdenken; of hun identiteiten aan de
vergetelheid zullen onttrekken; of dat mensen de onvoorstelbare
periode van het opsluiten en vermoorden van miljoenen landgenoten een
plek in hun hart en in de geschiedenis zullen willen geven.
In
verschillende stukken gaat Den Boer op zoek naar resten van de
goelagkampen, executieplaatsen en massagraven op verschillende
plekken in het uitgestrekte Rusland, in onder andere Kolyma, een
onherbergzaam deel van Siberië, ‘dichterbij’ het westen want ten
noord-oosten van Sint-Petersburg in Karelië.
Den
Boer gaat nog verder, ze probeert te onderzoeken en verklaringen te
vinden voor de omstandigheid waarom overheid en veel gewone Russen er
weinig om lijken te geven: om die naamloze doden, om die gruwelijke
overblijfselen van het Stalinistische terreur en repressie. Of hoe
het kan dat sommigen die wel willen weten hoe het zat en welke
slachtoffers het betreft, regelrecht tegengewerkt worden of zelfs
gearresteerd worden. Je hoeft niet ver de diepte in te gaan of je
komt erachter dat Stalin voor de meeste Russen helemaal geen boeman
is, geen slechterik, geen crimineel. Stalin is nog steeds de Vader,
de Verlosser van zijn Russische Volk. Sterker nog, de huidige
situatie onder Poetin begint steeds meer te lijken op de tijd van
Stalin met repressie en propaganda (fake news, noem ik het
maar; wat vroeger propaganda heette. Deze term gebruikt Den Boer
overigens niet), arrestaties en afrekeningen van en moorden op
politieke tegenstanders.
Alexandr Solzjenitsyn |
Tijdens
Gorbatsjov in de jaren 80 en 90 leek Rusland vrijer te worden, de
glasnost, de vrije economie. Maar de hulp uit het westen, waarop
sommige Russen hoopten, bleef uit. De uitbreiding van de NAVO tot aan
de Russische grenzen omdat de Oost-Europese staten nu bij het vrije
westen hoorden, leek menig Rus een tegendeel van die westerse hulp
die zij nodig hadden. Poetin verschafte velen het idee dat Rusland
weer groot kon worden (waar hebben we dat meer gehoord: Make America
great again...), dat Rusland net als onder Stalin de overwinning (op
de nazi’s in WOII) gewoon weer kon opeisen. Rusland was groots en
zou altijd groots en machtig blijven. Velen keren zich weer naar
binnen en doen hun ding, proberen het economisch beter te krijgen. En
bovendien, je kunt nooit weten of Poetin toch een tweede Stalin
wordt: je kunt je maar beter indekken.
Een
overlevende, een zeer oude vrouw, vertelt Den Boer over haar zware
verleden in een kamp in Kolyma, en dat zij na haar vrijlating toen
Stalin overleden was, niet naar Odessa mocht terugkeren, waar zij
geboren was en dus maar terugreisde naar Kolyma, waar zij zich meer
thuis was gaan voelen. Zij had niet gehuild bij de dood van Stalin,
maar vele andere gevangenen deden dat wel. Zij was tamelijk kritisch
gebleven en vooral ook heel verdrietig. Anderen konden zich niet
voorstellen dat een leven zonder Stalin mogelijk zou zijn, zij
leden/lijden aan een soort stockholmsyndroom.
Onvoorstelbaar
hoeveel mensen onder Stalins terreur geleden hebben: de cijfers
presenteert Den Boer ons koudweg. Ja, wat moet je anders? Het is niet
te begrijpen hoe omvangrijk de misdaden tegen onschuldige mensen
kunnen zijn: een waan van dat de goelagkampen ook nog eens economisch
rendabel zouden moeten zijn en dat het oppakken van grote groepen
mensen: bevolking, ook vrouwen en kinderen, koelakken, partijmensen,
legertop, Stalingetrouwen, gewoon lekker preventief werkt. De wind er
flink onder houden. Is het de waanzin van de machtige die vreest dat
iedereen het tegen hem wil opnemen, dat je de macht die je hebt
voortdurend moet consolideren? Dit zijn vragen die ik me ook nog stel
bij het lezen van zulke bizarre feiten en onmenselijke
gruwelijkheden. Macht en paranoia gaan altijd fijn hand in hand.
Zojuist
heb ik ook het boek over Napoleon van Bart van Loo gelezen. Daarin
worden natuurlijk ook miljoenen mensen over de kling gejaagd, eerst
in de Franse Revolutie en de Terreur en diens uitwassen, later door
Napoleon in zijn magnifieke oorlogszuchtigheid.
Poeh,
deze twee boeken confronteren je wel met de harde, wrede kant van het
bestaan. Maar het is van belang de geschiedenis te ‘kennen’. Wij
kunnen de geschiedenis natuurlijk niet werkelijk kennen (rdv), altijd
zullen wij haar interpreteren volgens de lijnen van onze huidige
situatie. Nog verder doorgevoerd betekent het dat de wijze van ons
geschiedenisonderzoek meer zegt over onze huidige samenleving dan
over de situatie in het verleden. Den Boer citeert de filosoof George
Santayana: ‘Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd haar te
herhalen.’ (2019: 258). Dat geldt volgens mij maar ten dele want in
de geschiedenis is elke periode anders ondanks de overeenkomsten
(rdv: dat is nog eens een paradox ;-)). Toch is het belangrijk te
weten, hoe incompleet je kennis dan ook is, hoe de dingen in het
verleden zijn gegaan. De Franse Revolutie heeft met al zijn
gruwelijkheden aan de wieg gestaan van de westerse democratie. De
Russische Revolutie heeft hoe dan ook gezorgd voor de ‘emancipatie’
van de gewone Rus, al vind ik die opvatting steeds moeilijker vol te
houden (maar dat zegt dus ook iets over mij, rdv).
Er
zijn ook Russen die zich wel verzetten tegen de huidige situatie van
repressie en onvrijheid. Veelal kunstenaars en schrijvers uit de
metropool Moskou. In een grote stad vallen ‘dissidenten’ iets
minder op dat op het platteland, gewoon omdat er meer van zijn.
Natuurlijk vrezen ook zij voor hun vrijheid en misschien wel voor hun
leven. Met films, theaterstukken en discussies willen zij ook een
andere stem laten horen: de kritische, dat er alternatieven zijn
(rdv: denk ook aan Pussy Riot).
Eind jaren ’90 bezocht ik met een vriendin Rusland. We logeerden bij een kennis van haar, een ex-wielrenster uit Sint-Petersburg. Het was een culture shock. Ik sprak geen Russisch en kon ook de letters niet lezen, ik voelde me functioneel analfabeet. Toen ik terug was ben ik meteen Russische les gaan volgen, hetgeen niet geresulteerd heeft in het vloeiend spreken van die taal. Bijna niemand in het gezin sprak Engels, behalve een dochter, die een relatie met een Zweed had. De Russische gastvrouw sprak met mijn vriendin Italiaans, op het niveau van de ‘steenkolen’. Het was een voortdurende babylonische en culturele spraakverwarring. De kerken waren ook net open en de laatste tsaar was net met zijn familie herbegraven. Iedereen spoedde zich naar de kerk om te bidden. Nergens zag ik zo’n devotie als toen en daar. Maar geld was er niet, de inflatie was giga. Alles werd berekend in dollars. Geld wisselen deed de Zweed voor ons. Dat was veel te gevaarlijk. Goederen waren er ook niet; winkels waren compleet leeg. Spullen moest je dus hebben. Een vriendin van de familie deed in cd-spelers en dat soort dingen. Overal was chaos. Flatbewoners hadden hun appartement gewoon geconfiskeerd. De telefoon- en elektriciteitsrekening betaalde je niet, tot je werd afgesloten. Politiek leek hen niet te interesseren. We aten blini’s met kaviaar en we dronken wodka en bier en thee. Ze waren zeer gastvrij. En dan was er nog het avontuur dat we op het politiebureau kwamen vast te zitten en we ons niet verstaanbaar konden maken, maar dat is een prachtig verhaal voor een volgende keer. Wij wilden wel praten over hun vrijheid van het communisme en hoe dat nu was maar zij niet. Trots op hun land waren ze wel, en dat vond ik helemaal niet gek. Sint-Petersburg is als stad in no time uit het moeras van de Neva-delta gestampt door Peter de Grote. Ook dat staaltje van politiek en architectonisch machtsvertoon heeft veel mensenlevens gekost. Wat een pracht en praal... Het Winterpaleis... De kunstverzameling... Het goud...
Bijzonder
onder de indruk ben ik van dit historische en sociaal-economische èn
persoonlijke onderzoek van Den Boer en de wijze waarop zij het te
boek gesteld heeft. Het is wellicht geen bundel om achter elkaar door
te lezen. Omdat de verschillende stukken niet direct op elkaar
volgen, kun je dat prima doen.
De
auteur
‘Hester
den Boer (1981) is onderzoeksjournalist en fotograaf. Vanaf 2009
maakte ze regelmatig lange journalistieke reizen naar Rusland en
publiceert hierover onder andere in De Groene Amsterdammer. Ze
startte het platform Moeder Rusland, kleine verhalen uit een
grootmacht en in 2015 werd ze genomineerd voor de prestigieuze
European Press Prize.’ (achterflap)
Titel:
Onderdrukt door de verlosser
Auteur:
Hester den Boer
Uitgever:
Atlas Contact
ISBN:
9789045033457
Pag.:
271
Genre:
non-fictie
Verschenen:
januari 2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.