Recensie door Koen de Jager
Uitgeverij De Bezige Bij
Verhalen die er toe
doen
De Bourgondiërs hadden al mijn warme belangstelling. Ik had al gelezen waar ze
vandaan kwamen bij Norman Davies, ik
heb het boek 'De graven van Vlaanderen'
nog staan van Edward De Maesschalck en ik heb 'Herfsttij der Middeleeuwen' van Johan Huizinga, 'Het Woud der Verwachting' van Hella
Haasse, 'De waanzinnige veertiende eeuw' van Tuchman en de boeken van Thea
Beckman gelezen. Dit boek van Bart
Van Loo voelde dus een beetje als thuiskomen.
Dat wil niet zeggen dat
alles gesneden koek was, verre van zelfs. Van Loo begint zijn turbulente
geschiedenis ook op het eilandje Bornholm in de Oostzee, waar de Bourgondiërs
oorspronkelijk vandaan kwamen. Vervolgens reizen we door de tijd en komen we
snel aan bij Filips de Stoute en Margaretha van Male. Dat sloot voor mij
naadloos aan op 'De Graven van Vlaanderen'
dat juist eindigde met dit koppel. Hun nazaten, zoals Jan zonder Vrees, Filips de
Goede, Karel de Stoute, Maria van Bourgondië enz. ben ik ook
ooit wel tegengekomen, maar nergens is hun verhaal met zoveel verve verteld als
hier door Van Loo. Nu kan je ook iedere Wikipedia-pagina openslaan en al snel
wat wijzer worden, maar ik wil verbanden en feiten. Hoe obscuurder hoe beter en
ik word op mijn wenken bediend. De slag bij Azincourt en de Guldensporenslag
zijn redelijk bekend, maar ik wist niks van het beleg van 's Gravenbrakel. Jacoba van Beieren en Humphrey van Gloucester contra Jan van Brabant en Filips de Goede;
Margaretha van Male (1350-1405) |
'Tijdens het beleg van 's Gravenbrakel... kwam
Humphrey in allerijl aanzetten om de vijandelijke strijdkrachten te verjagen.
Zijn komst leverde een surrealistisch tafereel op. Met trompetgeschal kondigde
men een veldslag aan. De twee legers stelden zich op. Iedereen hield zijn adem
in. En bleef dat lange tijd doen. Tot het sein werd gegeven om terug te
trekken. De honderden banieren die net nog trots in de wind waren geheven
gingen neer. Even later herhaalde dit merkwaardige schouwspel zich een tweede
keer. Uiteindelijk dropen beide legers af.'
Er gebeurde dus niets,
maar ik wil het allemaal wel weten. De grotere veldslagen worden even beeldend
beschreven, geen zorg daarover. Wat ook beeldend wordt beschreven zijn de
copieuze maaltijden die af en toe geserveerd worden. Het woord Bourgondisch
moet ergens vandaan komen, nietwaar? Een gigantische pastei waarin 28
muzikanten verborgen zitten is maar één van de vele voorbeelden.
Los van de grote lijnen
der geschiedenis die de auteur haarfijn uitlegt houd ik van al die uitstapjes
die gemaakt worden. Over het grote kanon de Dulle Griet, dat ik in Gent zag,
over de oorsprong van het woord 'Holland' en het woord 'miniatuur' (een
eye-opener voor mij) of over de prachtige kunst uit die periode. Geen mooier
pleidooi dan in dit boek, om het praalgraf van Filips de Stoute in Dijon te
bezoeken, met de 'pleurants' van de Nederlandse beeldhouwer Klaas (of Claus) Sluter.
Maria van Bourgondië (1457-1482) |
Die grote lijnen dan, daar
gaat het natuurlijk ook om. Langzaam zie je de contouren van de Lage Landen en
Van Loo trekt de gebeurtenissen van vroeger door naar het heden, zoals bij de
vorming van de Staten-Generaal;
'Voortaan zou in onze contreien geen enkele vorst
meer kunnen regeren zonder de Staten-Generaal, die tussen 1464 en 1576
gemiddeld een keer per jaar bij elkaar kwamen...In het Polygoon-journaal van 9
januari 1964 konden Nederlandse bioscoopbezoekers een reportage zien van de
plechtige herdenkingsdienst inde statige Ridderzaal van Den Haag. Geflankeerd door koningin Juliana en prinses
Beatrix sprak Jan Jonkman, voorzitter van de Eerste Kamer, de volgende woorden;
'Onze Kamers hebben besloten heden de dag te herdenken dat vijfhonderd jaar
geleden in de Nederlanden een statenvergadering is gehouden die geacht kan
worden een grondslag te hebben gelegd voor onze volksvertegenwoordiging van
1964.'
Zo deed Karel de Stoute
gruwelijke dingen, vraagt u even na in Dinant en Luik, maar voerde hij ook 'Pax
et Justitia' door in de Lage Landen en stelde hij een centrale rekenkamer in;
zaken die ons nog steeds bekend voorkomen. Dat alles trekt aan het oog voorbij
in een met vaart en af en toe met humor verteld verhaal ('De strijd bleek zo goed als gestreden, toen Antoon van Brabant in
allerijl kwam aangestormd. Veel te laat, maar net op tijd om te sneuvelen'). De
stambomen, overzichtskaartjes en een chronologie zijn een welkome aanvulling,
omdat de Karels en Filipsen je om de oren vliegen.
Karel de Stoute (1433-1477) |
'Na lang zwerven bereikte Filips het hutje van een
arme drommel. Vol verwachting klopte de meest gefortuneerde vorst van het
Westen op de gammele deur in. In het Diets smeekte hij om onderdak. Zonder te
weten wie hij precies hielp, serveerde de gastheer hem enkele sneden grof brood
en wat eenvoudige abdijkaas. Zonder voorsnijder, schenker of voorproever
stortte de hertog zich op de sobere maaltijd.'
Dat zijn de verhalen die
er toe doen.
Auteur
Bart Van Loo (Herentals, 1 februari 1973) is een Vlaams auteur en conferencier. In
zijn boeken benadert hij de Franse cultuur steeds via andere sluipwegen. Met
zijn bestseller 'Chanson. Een gezongen geschiedenis van Frankrijk' raakte hij
bekend bij het grote publiek.
De auteur wordt regelmatig
in de media opgevoerd als Frankrijkkenner. In het voorjaar van 2012 was hij een
centrale gast in De Laatste Show. Later volgde een reeks chansoncolleges in De Wereld
Draait Door. Met zijn lezingen, optredens en voorstellingen doorkruist hij Vlaanderen en Nederland.
Ondertitel: Aartsvaders
van de Lage Landen
Auteur: Bart Van Loo
Pagina's: 560
ISBN: 9789403139005
Uitgeverij De Bezige Bij
Verschenen: december 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.