Uitgeverij Polis
‘Goden wonen niet in tempels. Mensen bouwen tempels op plekken waar ze God vermoeden, waar ze denken Hem een keer te hebben gezien. Maar Hij woont daar niet. Dus nee, God is niet in de tempel. Maar als God er niet is, wat is er dan wel? (2019-61)
Belle epoque met een
vrouwelijk tintje
Alles in deze roman
draait om een vrouw, ondanks het feit dat er ook mannen een rol
spelen en dat de auteur een man is. Als vrouw voelde ik
me meteen verbonden met Anna die tegen
de stroom in roeit terwijl de wereld nog geregeerd wordt
door mannen. Ook arbeiders vechten in deze roman
voor hun rechten, het verschil met werkgevers is enorm.
Dit zijn een paar thema’s die aan de orde komen in de roman, maar
de hoofdrol is toch weggelegd voor de liefde, de kunst en de
combinatie van die twee. Hun verwevenheid loopt als een rode draad
door alle hoofdstukken en leiden de lezer door het Antwerpen zoals de
stad er in het begin van de twintigste eeuw voor stond. De
architectuur, de stadsvernieuwing en de vooruitgang komen aan bod en maken duidelijk dat deze periode opwindend was,
maar mensen ook konden verwarren. Het opgeven van zekerheden kan niet iedereen, zo ontstaat een
tweedeling in de bevolking: zij die meegaan en zij die behoudend zijn
en de tijd willen nemen. Hierover beschreef Philipp Blom in 'De duizelingwekkende jaren', het verschijnsel 'neurasthenie' en past perfect bij de sfeer in Morgenster
'Levenskracht, energie, vrolijke verbazing: in een tijd van gespannen zenuwen klonken die woorden als toverformules. De mannelijke identiteit was door elkaar geschud en subtiel ondermijnd door vrouwen die hun eigen rol opeisten, door aanhoudende berichten over dalende geboortecijfers, degeneratie, mechanisering en angst. Elektrische baden werden algemeen voorgeschreven voor een hele reeks kwalen, waaronder problemen met de spijsvertering, hoofdpijn, menstruatiepijn, impotentie en neurasthenie (zenuwzwakte).' (Philipp Blom-De duizelingwekkende jaren-hoofdstuk 1903)
Het feit dat er voor
de (mijn) inleiding al zoveel woorden nodig zijn, zegt iets over
de roman. Hoewel de roman slechts 240 pagina’s telt, bevat hij een aantal belangrijke thema’s . De vraagstukken komen allemaal aan de
orde en de auteur heeft gekozen ze vrij compact aan te stippen en
waar nodig uit te leggen. Zo was er aan het begin een beschrijving
van het kantoor van architect Jos Bascourt en ik dacht er meteen een
eclectische stijl in te herkennen, die term werd op de volgende
pagina vermeld en ik word als lezer op zo’n moment wel eens
teleurgesteld omdat ik het al gezien had.
Waar gaat het boek
over? Een architect krijgt de opdracht een huis te bouwen voor Anna,
de maîtresse van Heinz. Dat is in een paar woorden de strekking.
Maar Anna heeft een verleden als courtisane, een prachtig woord
overigens. Juist toen ze dacht zich eraan ontworsteld te hebben –
ze rolde in de functie van gouvernante, maar ook daar zag men haar
als lustobject – komt het lot haar een handje helpen en ontmoet ze
de Duitse reder Heinz. Hij is getrouwd en pendelt tussen Hamburg en
Antwerpen. Heinz wil een tempel bouwen voor
zijn Anna, alleen voor Anna, hijzelf zal er niet wonen.
Friedrich Nietzche |
Deze Heinz is
een man van weinig woorden, een beetje raadselachtig, daar komt aan
het einde van het boek meer duidelijkheid over en ik vind dat een heel
mooie aanvulling op het verhaal. De filosofisch ingestelde Heinz leest graag over Nietzsche - hoewel hij meer begrijpt van de persoon
Nietzsche dan van zijn werk. Heinz voelt zich net zo rusteloos als de
Duitse filosoof. Dat rusteloze karakter komt goed tot uitdrukking in
het boek, sommigen kunnen prima meekomen in de haastige wereld,
ze voelen zich meteen thuis in een nieuwe wereld. Heinz niet, hij
heeft tijd nodig om het kleine te koesteren en langzaam uit te laten
groeien. Hij verstaat de kunst te genieten, maar dan wel op zijn
manier. Anna past bij hem. Zijn echtgenote ook, vroeger.
bron |
De tempel wordt
ontworpen door Jos Bascourt, een architect met een eigenzinnig
karakter, een ruige verschijning en fervent liefhebber van zijn
Minerva, de motorfiets. Anna en Jos kunnen het ook goed vinden. Het
geval wil dat Heinz het ontwerp alleen met Jos wil bepreken, hierbij
wordt Anna uitgesloten. Tweemanschappen, driemanschappen,
verschuivende driehoeken, tijdens de roman is er spanning tussen de
bestaande constellaties en kunnen niet anders dan verschuiven.
‘’Het huis heet Morgenster. Mooie naam, nee? Ik haal de map voor je.’Anna dacht aan Heinz, die nu waarschijnlijk in een Hamburgs theater zat. Of in een restaurant. Of misschien zat hij in zijn bibliotheek te lezen of brieven te schrijven, alleen. Morgenster dus. ‘ (2019-95)
Eerder noemde ik al
de hoeveelheid thema’s, daar is vakbondsleider Leon er een van.
Deze Leon was een prille jeugdliefde van Anna. Nu ze beiden volwassen
zijn en hun gedeelde verleden met zich meedragen is het mooi te zien
wat ze elkaar nog te bieden hebben. Al lezende komen er
details over hun verleden naar buiten, verrassend en tragisch. Ze
bevestigen het beeld dat de roman vooral over Anna gaat, de vrouw die zo
graag wil emanciperen, maar zich beknot voelt door haar omgeving.
Voor lezers die
Antwerpen kennen zal dit boek absoluut een feest van herkenning zijn, het lijkt
me geweldig wanneer je de plekken kent waar de auteur over schrijft.
Ik ben niet verder gekomen dan afbeeldingen te zoeken van Cogels-Osylei
en het interview met de auteur te beluisteren op Klara, Pompidou 13
maart. De Morgenster staat in het boek prachtig afgebeeld en is een
geweldige toevoeging op het verhaal.(De afbeelding hieronder is een trap in Hotel Tassel in Brussel, een sprekend voorbeeld van Art Nouveau, Jugendstil)
Brussel |
Het boek is na het
dichtslaan niet echt uit. Al denkende aan Anna en haar strijd en
Heinz met zijn geheimen zou ik het niet erg gevonden hebben wanneer
de auteur zijn roman twee keer zo lang had gemaakt en de aangestipte
thema’s verder had uitgewerkt. Niet om het uitleggen, maar om
Nietzsches filosofie een plek te geven in het leven van Heinz en over
Anna en haar rol als vrouw. Kortom, een mooi debuut met
autobiografische elementen en voldoende open eindjes om zelf in vullen.
bron afbeelding |
De auteur
Dirk Van Boxem
(1966) was en is IT manager, consultant, programmadirecteur, change
manager en coach. Hij publiceerde verhalen in De Brakke Hond,
gedichten in Het Gezeefde Gedicht, en houdt met Bijgekleurd een blog
bij. Morgenster is zijn debuut.
(https://www.polis.be/morgenster.html)
Titel: Morgenster
Auteur: Dirk Van
Boxem
Uitgever: Polis
ISBN: 9789463104159
Pag.: 240
Genre: fictie
Verschenen: februari
2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.