Recensie door Roosje
Uitgeverij Atlas Contact
De levens
van vrouwen
Geen spoilers!
Vier
vrouwenlevens volgen wij, of eigenlijk zijn het er vijf. De vier leven in een
plaatsje aan de westkust, aan zee, in Oregon - het fictieve Newville, een paar
honderd kilometer van de hoofdstad Salem, dat niet verward moet worden - maar
ergens toch ook weer wel - met Salem, Massachusetts, waar in 1692 gruwelijke
heksenprocessen plaatsvonden, die we nog in zo’n beetje de helft van de horror-
en heksenfilms genoemd zien worden. Dit is het Salem
in Oregon .
Het is ergens
in de 21e eeuw, hoewel in het huis van de Echtgenote nog een pick up gebruikt
wordt om muziek te luisteren en de Biografe nog een telefoon heeft die niet met
internet verbonden is en de Genezeres haar energie uit batterijen haalt. De
vrouwen leven zichtbaar hun vrouwenleven, dat heel anders is dan het leven van
de mannen. Meteen vermoeden we Margaret Atwood om de hoek te zien aankomen met haar The
Handmaid’s Tale. De andere twee vrouwen zijn de Dochter en de Genezeres.
Het is
opvallend dat we in de eerste helft van het boek - zo ongeveer dan - de vrouwen
alleen aangeduid zien met hun functie, niet met hun eigennaam. In het begin
weten we nog niet veel van hen en blijft veel verhuld en/of in de lucht hangen.
Maar Zumas schrijft heel lucide. Opmerkzame lezers kunnen zelf het plaatje gaan
inkleuren. Geloof me, dat ga je vanzelf doen en het klopt.
Daarom kan ik van het verhaal
eigenlijk weinig vertellen; dit moet je zelf gewoon doen. Het belangrijkste
personage is de Biografe, die een biografie schrijft over de negentiende-eeuwe
Faröerse vrouw en ijswetenschapper Eivør Mínervudottír, die niet de weg van
vrouwen volgde en die haar wetenschappelijk werk niet onder haar eigennaam
gepubliceerd kreeg. Ze stierf op het ijs en kreeg een zeemansgraf:
‘Ze liet geen
geld of bezittingen of een boek of een kind na, maar haar lijk heeft dieren in
leven gehouden, die op hun beurt weer andere dieren in leven hebben gehouden.’
(2018: 408).
Het is het
leven van gewone vrouwen. Zij leven onder de dreiging van de nieuwe
paternalisering van mannen, in het bijzonder de nieuwe wetgeving die van kracht
gaat worden, die abortus en ivf verbiedt. Side effect is dat kinderen twee
ouders horen te hebben, dus dat ongetrouwde vrouwen, Bom-moeders (eigenlijk met
een ‘m’, b(ewust)o(ngehuwde)-moeder) geen kind meer mogen hebben. Het is
allemaal niet zo verschrikkelijk als in Atwoods dystopische roman, maar de
dreiging is overal tastbaar.
Er is grote
aandacht voor wat vrouwen bezighoudt met veel nadruk op het lichamelijke:
gewenste en ongewenste zwangerschap; menstruatie; een tikkende biologische klok
(ziedaar de titel, klok wordt ook gebruikt voor baarmoeder); ivf; het
moederschap, hoezeer gewenst, is zwaar; het lichaam dat veranderd door hormonen
en zwangerschap; schaamlipcorrecties; schaamhaar; huwelijk; single blijven, gewenst en
ongewenst; overspel; ovulatie; gynecologen; abortussen, legaal en illegaal;
gezondheid; huishouden; gezond eten en snoepzucht; seks; lesbianisme; adoptie.
Het boek brengt je bijna terug naar de jaren 70 met allerlei actiegroepen en
nadrukkelijke eis voor vrouwenrechten en emancipatie. Misschien dat dat mensen
afschrikt.
Zumas schrijft
heel helder en heel zorgvuldig. Langzaam borduurt zij het plaatje helemaal vol.
Misschien zijn er mensen die die stijl een beetje saai zullen vinden. Dat is
het niet. Levens van vrouwen zijn nooit saai, ook niet de levens van vrouwen in
het verleden. Dat vrouwen nog steeds geen gelijke rechten hebben, niet in het
Westen en ook niet in ontwikkelingslanden - ik zocht even naar de politiek-correcte
term, maar ontwikkelingsland mag, als ik het goed begrijp -.
Niet schuilt
het ‘kwaad’ van Zumas’ boek in de fictieve dystopie als bij Atwood, maar
feitelijk in de gewone wereld van nu. De Amerikanen in Zumas boek hebben de
pech dat zij een president kregen, die niet iedereen wilde, de Biografe zegt:
een president waarop ik niet gestemd heb. Dat is natuurlijk een steek onder
water.
De natuur, de
zee, het land, de aarde, dieren, bescherming van dieren spelen een zeer grote
rol. De Genezeres staat daar symbool voor.
Het is lastig
veel van het verhaal prijs te geven, dus dat doe ik niet. De roman is uitermate goed geschreven en
boeit tot op de laatste van dit lijvige werk. Het is een echt vrouwenboek, dus
ik weet eigenlijk niet wat mannen ervan zullen vinden. Daar ben ik wel heel
benieuwd naar. Als je er zin in hebt, laat me dat dan weten.
Auteur
Leni Zumas is een Amerikaanse schrijver en woont in Portland , Oregon
. Zij is de auteur van twee romans ( Red
Clocks and The Listeners ) en een verhalenverzameling (Farewell Navigator). Haar korte fictie en essays zijn verschenen in
Granta , The Cut, The Sunday Times Style (VK), Tin House, Lenny Letter, The
Collagist , Quarterly West en elders. Ze geeft leiding aan de MFA- en BFA-
programma's aan de Portland
State University
.
Zumas groeide
op in Washington , DC ,
waar ze de Sidwell Friends School
volgde. Ze studeerde af aan de Brown University en het Amherst
MFA-programma van de Universiteit van Massachusetts . Voor
Portland State doceerde ze aan Columbia
University , Hunter College , Eugene
Lang College, het Great Smokies
Writing Program aan de UNC Asheville
en het Juniper Summer Writing Institute.
Het eerste boek
van Zumas, Farewell Navigator:
Stories, werd in 2008 door Open City
uitgegeven. Miranda juli zei over de verzameling: "Als de duisternis ooit
je vriend is geweest, is jouw verhaal hier." "Het is een zeldzame
schrijver die ons dichter bij mensen kan
brengen die we misschien de straat oversteken om te vermijden", schreef
een recensent in LA Weekly. Zumas was geprofileerd in de Debut Fiction-uitgave van het tijdschrift Poets & Writers en stond in de documentaire 60 Writers / 60 Places (2010) van Michael Kimball en Luca Dipierro.
Auteur: Leni
Zumas
Titel: Rode
klok - Red Clocks
Vertaling:
Linda Broeder
Pagina's: 416
ISBN:
9789025453282
Uitgeverij Atlas
Contact
Verschenen:
november 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.