Recensie door Philipp van Ekeren
Uitgeverij De Bezige Bij
Een dubbel-recensie van de twee laatste boeken van Paolo Cognetti
De buitenjongen
Tegenover de roman van 'De
acht bergen', het verhaal van de Italiaanse vader en zoon met het gebergte
staat de persoonlijk vertelling 'De buitenjongen'. De terugkeer of vlucht van
de schrijver Paolo Cognetti naar de
alm. Op zoek naar rust, loutering, contemplatie en afzondering. Een gekozen
retraite, alleen tussen de woeste elementen van de natuur. Eenvoud is het
cruciale woord. Maar ook de vraag óf de schrijver alleen kán zijn. Dat
resulteert in prachtige zinnen.
'Ik heb
nooit een kameraad gevonden die zo kameraadschappelijk is als de eenzaamheid'.
Ook in deze novelle is de
natuur overweldigend. De fascinatie van de flora & fauna worden zo krachtig
beschreven dat de lezer weer ongemerkt de vertelling in worden getrokken. Dat
was ook al het geval bij 'De acht bergen' waarbij de natuur het decor én een
hoofdrol speelt. De novelle is opgedeeld in hoofdstukken per seizoen en
bestrijkt een jaar. Een prachtige beginregel van de tweede alinea in
subhoofdstuk 'In het wit' weet precies de ochtend te beschrijven:
'Vanochtend was de wereld een blanco pagina'.
Zeker in combinatie met 'De acht bergen' zijn de
natuurbeschrijvingen een overdaad. Alhoewel prachtig en beeldend beschreven
verliest de vertelling wat mij betreft aan kracht. Het verslag van de schrijver
in 'De buitenjongen' worden werken
van andere bekende internationale & Italiaanse schrijvers geciteerd naar
aanleiding van een beleefd natuurfenomeen, gebeurtenis of gevoel. Een mooie
quote bij het afscheidsdiner van zijn twee vrienden:
'Ik had drie stoelen in mijn huis,’ schreef
Thoreau, ‘een voor eenzaamheid, twee voor vriendschap, drie voor gezelschap'.
Soms naar mijn smaak net iets teveel zodat het bijna neigt naar literair koketteren. Wat er zwaar inhakt als de vader op visite komt in de berghut. Hij beschrijft het dat er in september 'iemand' langskomt. Juist het woord 'iemand', wat enkele regels later staat voor zijn vader, creeërt een enorme afstand. Er is geen interactie, geen communicatie, geen band. Je zou als lezer denken dat na zo'n tijd om na te denken, reflectie en introspectie in de bergen de opening tussen zoon en vader zal bewerkstelligen. Niet dus.
Als
ik de twee boeken naast elkaar zet gaat mijn voorkeur duidelijk uit naar 'De acht bergen'. Dat heeft meer diepte
qua personages, ontwikkeling, familierelaties en overleven in de Italiaanse
bergen. Ik beschouw deze novelle, die drie jaar voor ‘De acht bergen’ verscheen, als een voorstudie waarin de
hoofdpersoon alleen zichzelf tegenkomt. Het voegt niet zoveel toe. Sterker nog,
het doet afbreuk aan ‘De acht bergen’.
De bijfiguren zijn mannen van weinig woorden. Van vriendschap is geen sprake.
En dan de uiteindelijke onontkoombare vriendschap met de hond 'Lucky' als
finale.
Titel: De
Buitenjongen
Auteur: Paolo
Cognetti
Originele
titel : Le otto montagne
Vertaling:
Yond Boeke en Patty Krone
Categorie:
Literaire roman
Pagina's: 160
ISBN: 9789403122304
Uitgeverij
Bezige Bij
Verschenen: juni
2018
De acht bergen
Het succes van de roman ‘De acht bergen’ is waarschijnlijk
veelzeggend over dit tijdsgewricht. In een volledig geautomatiseerde en
gedigitaliseerde maatschappij ontstaat een tegenbeweging: de hang of wellicht
romantische behoefte naar de natuur, de eenvoud en de retraite. Om tot zichzelf
te komen, zichzelf te vinden of om te louteren. Deze roman voorziet in deze
behoefte.
Maar er spelen meer
thema’s. Het gaat ook over een moeizame vader-zoon relatie. De vader is een
zwijgzaam man die alleen in de bergen rust vindt. Daarbij probeert hij de liefde
voor de bergen over te brengen door zijn zoon Pietro mee te nemen op zijn tochten. Maar de communicatie tussen
die twee is miniem. Een klein, bijna intiem moment van contact is als de vader
op een succesvolle bergtocht even zijn hand op de schouder van zijn zoon legt
en even knijpt. Na verloop van tijd zet Pietro zich puberend tegen hem af. Hij
gaat niet meer de bergen in met hem.
´Ik had hem geen grotere slag kunnen toebrengen.
Weigeren met hem mee de bergen in te gaan: het was onvermijdelijk dat het ooit
zou gebeuren, hij had het moeten zien aankomen´.
Pas op latere leeftijd
beseft hij de onmacht van zijn vader. Zeker versterkt door een dramatische
gebeurtenis van de vader als weesjongen. Pas later komt de hoofdpersoon Pietro
erachter dat zijn vriend Bruno zijn
rol in het bergbeklimmen met zijn vader heeft overgenomen door het vinden van
een routekaart met gekleurde lijntjes. Een prachtige scene in het boek is dat
Pietro refereert aan de gezellige tijd met zijn moeder op de alm. Fijntjes corrigeert
zijn moeder dit beeld door hem te zeggen dat hij zijn mond niet open deed en
zich altijd terugtrok. Precies wat hij zijn vader altijd verweet.
Een ander thema is de
tegenstelling tussen de ‘bergjongen’ en de ‘stadjongen’ en hun vriendschap van
jongs af aan. Als vader plots overlijdt brengt zijn laatste wens de beide
jongens weer bij elkaar om op een plaats hoog in de bergen een hut te bouwen.
In alle thema’s van de hoofdpersonen is de natuur, in de vorm van bergen,
bossen, bomen en de fauna in het Italiaanse hooggebergte van doorslaggevende
betekenis. Niet alleen als decor maar ook de strijd tegen de bergen tijdens de
seizoenen. De omgeving wordt uitgebreid beschreven zonder dat dit, voor mij,
storend wordt. Het intensiveert de beleving van de lezer.
Een krachtige rol is
weggelegd voor de vrouwen. Zij gaan het gevecht met de bergen niet aan maar
blijven in het dal en zorgen dat alles goed loopt. Zij zijn de stabiele factor.
Pietro’s moeder ontfermt zich over Pietro, Bruno en zijn vrouw Lara. De moeder van Bruno is een vrouw
van weinig woorden maar staat altijd klaar, weet hoe je een muildier moest
beladen, een pakzadel moest vastzetten en hoe je het dier moest aansporen als
het weigerde door te lopen. Zelfs op hoge leeftijd klimt ze zonder problemen
naar boven als het nodig is. En Lara, neemt het doortastende besluit om op tijd
met haar kind te vertrekken uit de bergen. Haar man Bruno geeft de voorkeur aan
de bergen waar hij uiteindelijk aan ten onder gaat. Geen romantisch maar een bitter
realistisch eind van deze overlevingsstrijd.
De stijl van het boek is
toegankelijk, heel af en toe een beetje lyrisch zoals:
'De herinnering is het mooiste toevluchtsoord´.
Maar het verhaal leest makkelijk en open. De
queeste naar de essentie van de bergen,
'Wie
zal meer hebben geleerd, hij die de tocht langs acht bergen heeft gemaakt of
hij die de top van de berg Sumeru heeft bereikt.'
is voor mij niet duidelijk
geworden. Maar het is en blijft een prachtig en indrukwekkend boek. Een
aanrader.
Auteur
Paolo
Cognetti (Milaan,
1978) is een Italiaanse schrijver en documentaire-maker.
'De acht
bergen' betekenden zijn definitieve doorbraak als auteur in Italië en
verschijnt in dertig landen. Het werd beloond met de Premio Strega
Giovannie en de Premio Strega 2017, de
belangrijkste literatuurprijs van Italië.
Titel: De acht
bergen
Auteur: Paolo
Cognetti
Originele
titel : Le otto montagne
Vertaling:
Yond Boeke en Patty Krone
Categorie:
Literaire roman
Pagina's: 224
ISBN:
9789023466413
Uitgeverij
Bezige Bij
Verschenen:
augustus 2017
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.