Recensie door Tea
van Lierop
Uitgeverij Nobelman
Contrasten en
harmonie, geen paradox
Zowel de omslag als
de titel nodigen de lezer uit om het boek op te pakken. Net als het
fotokatern binnenin is ook de omslagfoto in zwart-wit of is het
sepia? In elk geval geeft het de sfeer weer van vroeger, van
ontdekkingsreizen, van een donkere jonge man die twee blanke dames
met hoedjes per zeilschip vervoert over het water. Het zal de Nijl
zijn, de rivier die zo’n belangrijke plaats heeft gekregen in het
boek. De verwachtingen zijn hooggespannen, wat is het verhaal van
Josee Selbach? Het voorwoord van Anton Brand is meer dan een
introductie, met vlotte pen brengt hij mij in elk geval in de juiste
sfeer om verder te lezen!
De auteur vertelt
haar levensverhaal openhartig. Van tijd tot tijd zakelijk,
realistisch, af en toe uiterst poëtisch, afhankelijk van het
onderwerp. Haar leven begint natuurlijk niet bij de ontmoeting van
haar geliefde Abdallah. Zij heeft al één en ander meegemaakt en hoe vaak komt het niet voor dat juist het verleden een mens
rijp maakt voor verandering? In het geval van Josee is die
verandering een enorme koerswending. Een verliefdheid, een liefde voor iemand met een totaal andere cultuur vergt het uiterste van de
mens om, zonder zichzelf kwijt te raken, deze liefde om te zetten
naar een schokbestendige relatie. Die volharding is duidelijk
terug te zien bij de auteur, mijn bewondering voor haar plooibaarheid is
groot.
Maar nu even terug
naar die Nubische zeiler, Abdallah, wat klinkt dit exotisch, donker,
Afrikaans!
Door het boek heen
wordt de lezer getrakteerd op stukjes informatie over het land, de
Nijl, tempels als Abu Simbel, de Aswandam... Het wordt allemaal min of meer
terzijde benoemd en nodigt uit tot even wat meer opzoeken over het
volk de Nubiërs. Duidelijk is wel dat zonder de Nijl er geen voedsel
verbouwd kan worden en dat de Nijl, doet ook denken aan de
Bijbelverhalen, als levensader van een enorm gebied beschouwd kan
worden.
Ook de geliefde van
Josee leeft ervan. Met een zeilboot kun je toeristen vervoeren en
dat zorgt voor geregelde inkomsten die vaak verder reiken dan alleen
de zeiler, de directe familie profiteert mee. En dat de familie een
belangrijke rol speelt wordt duidelijk wanneer je de verhalen leest
over het leven in Egypte.
Interessant om iets weten over de voorgeschiedenis van de schrijfster. Zij begon in de gezondheidszorg, maakte een aantal jaren later een
carrièreswitch en ging werken in het Groninger Museum. Haar liefde
voor de kunst is terug te vinden in dit boek. In hoofdstuk Egypte
beschrijft ze een reis langs de bekende toeristische trekpleisters.
Dit is een mooi en informatief stukje over farao’s, graven en
goden.
Koningen en koninginnen van Egypte lagen hier te midden van hun schatten. De graven zijn nu leeg, maar de reliëfs en schilderingen getuigen van de vroegere bewoners. Het boeiendste verhaal gaat over het graf van Toetankhamon. Howard Carter ontdekte het in 1922. Het is een nagenoeg ongeschonden graf. De voorwerpen behoren tot de grootste kunstschatten ter wereld en zijn te zien in het Egyptisch Museum in Caïro.(pag.162)
Toetanchamon * |
Opvallend is het
consequente gebruik van de tegenwoordige tijd, ook van gebeurtenissen
die zich afspelen in het verleden. Er is gekozen voor afgebakende
hoofdstukken en dat leidde in elk geval tot één passage die een
beetje onwerkelijk overkwam, dat was toen haar vader op een bepaald
moment stierf - een prachtig stuk waar ik straks graag even op
terugkom – in een later hoofdstuk zit hij in een verpleeghuis.
Dit is waarschijnlijk zo gekomen door de onderwerpen af te bakenen,dat
is helemaal niet zo erg, maar je leeft mee en de vader was toch al
dood?
Ziekte en dood zijn
motieven in dit boek, Abdallah kampt met levercirrose en krijgt
daardoor maagbloedingen. Stel je maar eens voor hoe dat moet zijn
wanneer je in niet westers ziekenhuis terecht komt. Door de medische
achtergrond van Josee krijgt de lezer een mooi inkijkje in de
medische gang van zaken daar en de verhalen die zij optekent gun je
niemand. En toch is dat wel de werkelijkheid, wanneer je geld hebt
kun je naar een privékliniek en word je goed behandeld, daar is je
overlevingskans groter.
Dat is één kant
van de zaak, de andere kant is dat de betrokkenheid van de familie in
Egypte veel groter is dan bijvoorbeeld bij ons in Nederland. Dit is
echt een enorm cultuurverschil.
Een van de passages
die mij raakte staat in hoofdstuk Kunst, leven en dood. Hierin wordt
verteld dat de gezondheid van Josee’s vader sterk achteruit gaat,
maar niet zo kritiek dat ze direct moet komen. En dan droomt ze
[...]van het beroemde schilderij The Lady of Shallot van Waterhouse, met daarbij de zwaaiende hand van mijn vader. Het kunstwerk vertelt het verhaal van Shallot op weg naar het hiernamaals. Bij het wakker worden realiseer ik me dat mijn vader moet zijn overleden en bel direct het verpleeghuis. […] (pag.147)
Kijkend naar het
schilderij valt me het verband op tussen de boot en het water zoals
afgebeeld en de zeilboot op de Nijl van Abdallah. Zo mooi, water
waarop je je kunt verplaatsen per boot, maar ook als symbool van
alles wat stroomt.
John William
Waterhouse's The Lady of Shalott, 1888 (Tate Britain, London)
|
Concluderend is dit
een boek om in één keer uit te lezen en daarna nog eens terug te
gaan langs de hoofdstukken.
Duidelijk is geworden dat het echt niet allemaal van een leien dakje
gegaan is, ook de nadelen worden expliciet genoemd. Communicatie
is er één van, want internet was nog niet vanzelfsprekend voor
iedereen. Afstand is een probleem, ik (tvl) dacht ook nog even aan de
actuele discussie over de vervuiling van het vliegen. Bureaucratie en
willekeur bedreigen Abdalla’s mooie bebouwing op het idyllische
eiland. Deze, de al genoemde ziekte en niet te vergeten de Islam zijn maar
enkele voorbeelden van obstakels. Maar daartegenover staat de
liefde, de intens mooie sterrenhemel waaronder je kunt dromen, het
heerlijke eten en het rijke gevoel dat je mag en kunt genieten van
twee culturen.
De auteur
Josee Selbach begon
haar loopbaan als verpleegkundige. Na de scheiding van haar eerste
man bleef ze in Groningen wonen. Ze werd hoofd communicatie, public
relations en marketing van het nieuwe Groninger Museum. Na haar
carrière bij het museum ging ze in Egypte wonen bij haar man,
Abdallah. Daar woont ze op ‘hun eigen’ eiland in de Nijl. In haar
boek Mijn eiland in de Nijl vertelt ze enthousiast over de grote
tentoonstellingen die ze begeleidde en over haar ontmoetingen met
wereldsterren als Bono en Joan Collins en wereldleiders als Michail
Gorbatsjov, én natuurlijk over het heel andere leven dat ze nu leidt
in het zuiden van Egypte.
Titel: Mijn eiland
in de Nijl
Auteur: Josee
Selbach
Uitgever: Uitgeverij
Nobelman
ISBN: 9789491737381
Genre: literaire
non-fictie
Pag.: 176
Verschenen: november
2018
*Door Jon Bodsworth - http://www.egyptarchive.co.uk/html/cairo_museum_54.html, Copyrighted free use, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1843275
Toetanchamon of Toetankhamon, ik heb de spelling gebruikt zoals in het boek staat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.