Recensie door Tea
van Lierop
Uitgeverij Xander
Uitgeverij Xander
‘In het weekend
had ik vrij en verkende ik de theeplantage. Hele gedeelten van Majuba
waren nog door rimboe bedekt. De bomen, honderden, duizenden jaren
oud, gingen geleidelijk over in het regenwoud waarmee Malaya is
bedekt.’
(blz. 317)
(blz. 317)
Een
verslavende reis de diepte in….
Zelden las ik een
roman die me met al zijn tentakels beetnam en meevoerde naar
gebieden waarvan je het vermoeden niet had dat ze bestonden. De
krachtige, spicy mix van het verhaal en de stijl laten je één
worden met de mystiek van het Verre Oosten, de Japanse tradities en
de wrok van Zuid-Afrikaanse boeren. Wat die drie met elkaar te maken
hebben wordt woord voor woord duidelijk. Lees, ruik, proef, hoor en
mediteer mee en laat het boek een onvergetelijke indruk achterlaten.
Centraal in het boek
staat Yun Ling, zij vertelt haar geschiedenis aan de hand van
gebeurtenissen die haarzelf, haar familie, haar land en grote delen
van de wereld veranderden. Het is zeker geen doorsnee verhaal, zij overleefde als enige één van de vele Jappenkampen en deze nachtmerrie is nog maar een fractie van alles wat er nog komen gaat. Behalve Yun Ling
werd ook haar zusje gevangen gehouden in het kamp. Het gegeven dat zij niet levend uit het kamp kwam, brengt Yun Ling terug
naar Yugiri, de plek in de bergen waar dierbare en afschrikwekkende
herinneringen liggen. Zij wil als eerbetoon aan haar zus een tuin
aanleggen.
Om die herinneringen
niet te vergeten moet alles opgeschreven worden, hoewel niet alles
terug hoeft te komen in het geheugen, want waarom is er - naast
Mnemosyne de god van de Herinnering - geen godin van het Vergeten?
Dit vraagt Richard Holmes zich ook af in A
Meander Through Memory and Forgetting.*
Haast is geboden, want Yun Ling lijdt aan een neurologische
aandoening die haar taalvermogen geleidelijk zal aantasten. Het boek
is niet chronologisch opgebouwd, het begint waar Yun Ling net afscheid
genomen heeft van haar baan als rechter in Kuala Lumpur. Als onderzoekster bij het
oorlogstribunaal maakt ze niet alleen vrienden. In een dicht weefwerk van
families die elkaar kennen uit de zakenwereld of gemeenschappelijke
roots hebben en in een tijd waarin het broeit in Zuid-Oost Azië na
WOII, ontspinnen zich meerdere intriges.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mnemosine.JPG
|
Tweede hoofdpersonage is de Japanse Aritomo, hij was ooit de hovenier van de keizer, maar woont nu in Malaya** op een berg in de wolken. Deze kunstzinnige, raadselachtige man zorgt voor een belangrijk deel voor spanning in het verhaal. Lees waarom deze kluizenaar zoveel belangstelling krijgt van 'onverlaten', wat zijn rol was tijdens WOII en wat Yun Ling bij hem te zoeken heeft.
‘Hij keek me aan, draaide zich om en liep weg, waarmee hij de ruimte tussen ons vulde met een pijnlijke stilte. De arbeiders, die de duidelijke spanning in de lucht voelden, keken een andere kant op. Toen ik naar Aritomo’s weglopende gestalte keek, besefte ik dat als ik van hem wilde leren, ik mijn vooroordelen opzij moest schuiven, hoe moeilijk het ook was.Ik begon te hollen en haalde hem in. ‘Op de rotsblokken die u heeft gevonden staan allemaal vreemde tekens,’ zei ik.’ (blz. 270)
De link tussen de twee hoofdpersonages is ‘De tuin’. Als hovenier
van de keizer werd Aritomo als waar kunstenaar alom gerespecteerd.
Zijn tuinen waren helemaal doordacht, niets werd aan het toeval
overgelaten. Hij speelde met zichtlijnen, met de wolken, met het
water, de stenen en de lucht. Een kleine opening in een heg geeft een
totaal ander perspectief op de achterliggende bergen dan wanneer je
de heg weg zou laten. Die tuin wordt bijna een verhaallijn op zich
met verbanden die zowel betoveren als doen afgrijzen.
Zuid-Afrika wordt vertegenwoordigd in de persoon van Magnus, eigenaar van de Majuba-theeplantage. Hij houdt de sfeer er goed in met
zijn braai die hij regelmatig organiseert voor vrienden en bekenden.
Hoe hij terechtgekomen is in Malaya is een van de smaakmakers van
het boek. Tan Kwan Eng kijkt niet op een lesje geschiedenis meer of
minder en weet genuanceerd verslag te doen.
Langzamerhand wordt het verhaal zowel uitgerafeld als een organisch
geheel. Het weldadige trage tempo waarmee de lezer de diepte
ingetrokken wordt, zorgt voor een intense leeservaring, je wilt
doorlezen, maar ook absorberen. Dus een advies zou kunnen zijn: lees
deze benevelende roman in kleine porties, het is een absolute
aanrader!
*'We
kennen een godin van de herinnering, Mnemosyne, maar geen godin van
het Vergeten. Die zou er wel moeten zijn, want het zijn
tweelingzussen, tweelingkrachten, die aan weerszijden van ons lopen
en twisten om de heerschappij over ons en wie we zijn, ons leven lang
tot aan de dood.
Richard Holmes, A
Meander Through Memory and Forgetting' (openingscitaat)
**Malaya was een
Britse kolonie op het schiereiland Malakka. Tegenwoordig behoort dit
gebied tot Maleisië.
(https://nl.wikipedia.org/wiki/Malaya_(Britse_Rijk)
De auteur
Tan Twan Eng (1972)
is geboren in Penang, Maleisië. Zijn eerste roman The Gift of Rain
werd voor de Booker Prize genomineerd, evenals zijn tweede roman De
tuin van de avondnevel. Eng woont in Kaapstad in Zuid Afrika.
(https://www.xanderuitgevers.nl/boeken/tuin-avondnevel-tan-twan-eng/)
(https://www.xanderuitgevers.nl/boeken/tuin-avondnevel-tan-twan-eng/)
Titel: De tuin van
de avondnevel
Titel
oorspronkelijk: The Garden of Evening Mists
Auteur: Tan Kwan Eng
Vertaling: Reintje
Goos en Jan Pieter van der Sterre
Uitgever: Xander
ISBN: 9789401600439
Pag. 1020 (ebook), paperback: 374
Genre: historische
roman
Verschenen: 2013
Verschenen
oorspronkelijk: 2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.