Recensie door Truusje
Uitgeverij Bananafish
Gevangen in een
systeem van willekeur
Het zal je maar gebeuren.
Je gaat doodgemoedereerd je bed in voor een verkwikkende nachtrust om de
volgende ochtend wakker te worden in een pikdonkere, geluidloze kamer, waar
geen spatje licht naar binnen sijpelt. Er bevindt zich niets in de troosteloze kamer,
van enig oriëntatiepunt is geen sprake en je voelt je danig ontheemd. Het is koud
en je ontdekt dat je op een oncomfortabele kale vloer ligt. Op de tast kruip je
gedesoriënteerd rond, op zoek naar iets van herkenning en de vragen die bij je
opkomen zijn: Waar ben ik hier en hoe ben ik hier in hemelsnaam beland?
Dit overkomt de naamloze
ik-figuur - tevens verteller - van dit hallucinante, filmische verhaal. De protagonist
is totaal op zichzelf teruggeworpen, de lezer valt er meteen middenin en de auteur
sleept je mee de caleidoscopische duisternis van het eerste deel in.
'Het was me wel eerder overkomen, hoewel niet vaak,
dat ik wakker werd en niet wist waar ik was; maar zodra ik de vorm van het
hoofdeinde van het bed of de kleur van een gordijn herkende, kon ik direct een
compositietekening maken en me de laatste herinnering weer voor de geest halen.
In dit geval was er echter geen enkel element dat iets ontketende, en toch zei
het ontbreken daarvan me helemaal niets.'
Mario Levrero (1940-2004) heeft hiermee een bijzondere,
niet alledaagse en indrukwekkende roman geschreven. In het uitgebreide
voorwoord van Carolina Trujillo komt
al naar voren dat de Uruguayaanse auteur in eigen land tot de 'Raren' - Los raros - wordt gerekend. Dat dit boek niet tot de conventionele
literatuur behoort, wordt al snel duidelijk, maar toch is het verrassend leesbaar,
hoewel 'bedrieglijke eenvoud'
misschien een betere kwalificatie zou zijn. De
Plaats is het eerste werk van Levrero dat in het Nederlands is vertaald en
uitgegeven door de nog vrij jonge uitgeverij Bananafish, die zich richt op 'vreemd
genoeg onvertaald werk'. Geweldig dat wij lezers nu ook kunnen kennismaken
met de parels van, voor ons, nog verborgen literair werk.
Wanneer 'ik' een deur
vindt en de moed heeft verzameld om die te openen, ziet hij opnieuw niets,
alleen duisternis en een identieke kamer. Dit herhaalt zich vele malen en hij
vraagt zich af of hij in cirkels loopt, want het blijkt niet mogelijk om op
zijn schreden terug te keren. Een deur die eenmaal achter hem is dichtgevallen,
kan niet meer geopend worden. Een 'nervous
breakdown' overvalt hem, waarna de kalmte terugkeert en hij een volgende
deur opent. Na verloop van tijd komt hij in bewoonde kamers, maar de bewoners
verstaan hem niet.
Tijdens de labyrintische tocht die
verder gaat, veranderen de kamers; er is soms een bed, elektrisch licht, later
een kachel, een schommelstoel en in de nacht wordt er iets te eten neergezet. De
ene kamer is bewoond, de ander niet en na verloop van tijd worden de kamers
armoediger, tot zelfs half ingestort, en 'bewoond' door skeletten. Het beangstigende gevoel bekruipt hem, dat hij een parallel universum is binnen
getreden en op geen enkel vlak iets kan beïnvloeden. Wat kan hij beginnen met
zijn gevoel van eenzaamheid?
Samen met een meisje -
waarvan hij vermoedt dat ze tot de hypothetische bewoners behoort - weet hij
tijdelijk uit de plaats te ontsnappen via een gat in de muur.
'In de verte was de uitgang te zien als een grote
lichtcirkel waartegen het bewegende silhouet van het meisje zich aftekende.
Mijn hart begon sneller te kloppen: de bron van dat licht kon niets anders zijn
dan de zon. Tegelijk kwam er in mijn longen, als een boodschap van vrijheid,
een nieuw soort lucht, anders dan de lucht die ik overal in dit oord had
ingeademd en vooral anders dan de schaarse lucht in de tunnel. [...] Het licht
verblindde me; maar door mijn tranen heen kon ik de zee en het strand zien, ik
voelde grenzeloze blijdschap. [...] Het gat waardoor we naar buiten waren
gekomen, zat samen met veel meer gaten in een hoge muur van steen en beton; ik
had nog nooit zo'n hoge muur gezien. Hij vormde een halve cirkel rondom het
piepkleine strand waar we stonden. '
Het moge duidelijk zijn
dat de voortdurende, claustrofobische sensatie van gevangenschap en het gevoel
zich in een nachtmerrie te bevinden, wordt bevestigd door een in een deur
gekraste boodschap: 'ER IS GEEN UITGANG.
DIT IS DE HEL.'
In het tweede deel leidt een
volgende deur hem naar een zonverlichte plaats met een bos, een tent en een
paar mannen. De perikelen die hij met de mannen meemaakt, lijken leermomenten
voor hem te zijn, ik krijg het echter niet helemaal helder wat 'ik' dan zou
moeten leren. Dit deel is heel anders opgezet dan het eerste, onderzoekende
deel. Er gebeurt heel veel, maar het gaat er iets minder spannend aan toe. Ondanks dat hij wordt opgenomen in het dagelijkse ritueel van de mannen, wordt hij nooit echt één met deze groep en blijft hij zich even eenzaam voelen.
Het derde deel is gewijd
aan het betreden - ook weer via een deur - van een - zijn eigen? - bizarre stad met bijzondere
mensen. Hier gaat de auteur met vliegende vaart helemaal los in zijn beschrijvingen van de omstandigheden.
Het hele boek ademt symboliek
en magisch-realisme. Een Kafkaiaanse raadselachtigheid, door eenzaamheid en
machteloosheid. In dit laatste, 15 pagina's tellende deel, volgt echter geen
spetterende apotheose, maar uiteindelijke rust, bezinning en vooral.............
véél vragen.
Je hoort de hoofdpersoon
haast verzuchten; wat is de zin van deze dystopische en vooral eenzame nachtmerrie?
Het is een bijzonder verhaal, dat ook de lezer met vragen achterlaat wanneer het boek is gesloten en nog lange tijd in je hoofd blijft zitten. De diverse ontwikkelingen zijn zo talrijk dat bij een tweede lezing nog meer zal opvallen. Een fantastisch boek, in de dubbele betekenis van het woord!
Het is een bijzonder verhaal, dat ook de lezer met vragen achterlaat wanneer het boek is gesloten en nog lange tijd in je hoofd blijft zitten. De diverse ontwikkelingen zijn zo talrijk dat bij een tweede lezing nog meer zal opvallen. Een fantastisch boek, in de dubbele betekenis van het woord!
Een
van de weinige interviews die deze eigenzinnige auteur heeft gegeven, is te
lezen op; https://bananafish.nl/?p=957
Auteur
Jorge Mario Varlotta Levrero (Montevideo,
23 januari 1940 - 30 augustus 2004), beter bekend als Mario Levrero, was een Uruguayaanse
auteur. Hij is bekend door zijn werk La
ciudad (1970). Tijdens zijn leven leefde Levrero in afzondering en
verleende hij slechts een paar interviews. Slechts enkele critici prezen zijn
werk en hij werd beschouwd als een 'schrijver van de schrijver'. Tegenwoordig
zijn de studies over zijn werk sterk toegenomen en wordt hij beschouwd als een van de grootste Latijns-Amerikaanse
schrijvers.
Titel: De Plaats
Oorspronkelijke titel: El
Lugar
Auteur: Mario Levrero
Vertaling: Mariolein
Sabarte Belacortu
Pagina's: 138
ISBN: 9789492254023
Uitgeverij Bananafish
Verschenen: januari 2016
Oorspronkelijke Uitgave:
1969
Mooie recensie Truusje! Ik heb het toegevoegd aan de Maand van de klassieker pagina op mijn blog :)
BeantwoordenVerwijderenLeuk Sandra, en dank voor het compliment.
BeantwoordenVerwijderen