Recensie door Truusje
Uitgeverij Harper Collins
'Ik heb me het paradijs altijd
voorgesteld
als een soort bibliotheek'
- Jorge Luis Borges, De Aleph
Het principe van
reizende boeken
Wat kan een bepaald boek voor
iemand betekenen? Hoe kan het ene boek wel bij iemand passen en een ander juist
niet? Welk boek kan je leven veranderen?
Deze vragen staan in de roman
centraal en Christine Féret-Fleury
heeft de term bookcrosser of doorgever verwerkt in het verhaal over Juliette.
Juliette, werkzaam op een
makelaarskantoor in Parijs, leidt een
voorspelbaar, horizontaal geprogrammeerd en niet echt spannend leven. Elke
morgen reist ze met de metro naar haar werk, om precies te zijn; lijn 6. Ze
gebruikt deze tijd graag om te lezen. Ook de
man met de groene hoed stapt dagelijks in op lijn 6 en elke keer haalt ook
hij een boek tevoorschijn, een dik insectenboek dat hij liefdevol uit
beschermend, doorzichtig papier haalt.
'Hij liet zijn hand over het gevlekte leer van het
omslag gaan, de rug versierd met gouden lijntjes, met daartussen de titel op
een rode ondergrond. Vervolgens liet hij een vinger tussen twee bladzijden
glijden die reeds waren gescheiden door een strook van hetzelfde papier. Hij
sloeg het boek open, bracht het naar zijn gezicht en snoof de geur op, zijn
ogen half gesloten.'
Zo observeert ze ook
andere reizigers. Een oude vrouw met steeds hetzelfde, dikke kookboek op haar
schoot - wat is er van de vrouw geworden? - en een meisje waarbij steevast op
bladzijde 247 - wat gebeurt er toch op die bladzijde? - de tranen over haar
wangen biggelen.
Wanneer Juliette een keer
afwijkt van de route naar haar werk, loopt ze langs een pand waarvan de deuren
worden opengehouden met een boek - voor een bibliofiel bijna net zo erg als
vloeken in de kerk - , op de deur staat vermeld; BOEKEN ZONDER GRENZEN. Ze wordt bijna onderuit
gelopen door een jong meisje, Zaïde
genaamd, die haar uitnodigt om binnen te komen. De eerste vraag die haar door de
heer des huizes -Soliman - wordt gesteld is: 'Ben je een
doorgever?', en zo belandt Juliette in een ruimte vol boeken.
'U kent het principe van reizende boeken?' vervolgde hij na een stilte van een paar seconden. 'Het was een Amerikaan, Ron
Hornbaker, die het concept in 2001 heeft verzonnen, of liever gezegd,
gesystematiseerd. Maak van de wereld een bibliotheek... een mooi idee toch? Je
legt een boek neer op een openbare plaats, een station, een bankje op het
plein, de bioscoop, iemand neemt het mee, leest het en laat het vervolgens op
zijn beurt, een paar dagen of een paar weken later, weer ergens anders achter.'
Maar bij Soliman, die er
stellig van overtuigd is dat verhalen levens kunnen veranderen, werkt het
anders. De doorgever observeert of
volgt iemand om er achter te komen wélk boek deze persoon nodig heeft.
Dan vertelt hij haar dat
hij een poosje weg moet en vraagt haar om de honneurs waar te nemen en op Zaïde
te passen. Uit onverwachte hoek krijgt ze de hulp die ze nodig heeft nu ze
tussen al die boektitels leeft.
Aldus verandert ook het
leven van Juliette, doordat ze in de wereld van de doorgeefboeken terecht komt.
De dialogen zijn op een
geloofwaardige manier neergezet. Het proza is voor een groot deel poëtisch te
noemen. Lange, meanderende zinnen en bijzinnen - soms komen ze wel ietwat
geforceerd over - die zorgvuldig gelezen moeten worden, om de betekenis
optimaal aan te voelen. Filosofische overwegingen larderen het verhaal, maar er
zijn ook vele metaforen en beeldspraak gebruikt.
'Juliette kroop in elk boek alsof het een nieuwe
huid was: een huid waarop de sporen achterbleven van zout en geuren en van de
soda die werd gebruikt om de ledematen van de Tahoser, de vrouwelijke
hoofdpersoon uit 'Roman de la momie', soepel te houden, van strelingen van een
onbekende ontmoet aan boord van een schip, van stuifmeel van bomen die aan de
andere kant van de wereld groeiden, en soms van het bloed dat uit een wond was
opgeborreld.'
En wat écht smullen is,
zijn de vele boektitels en auteurs die de revue passeren, die steeds voor
herkenning zorgen. De ruim twee pagina's met boektitels die achterin staan
vermeld is een goede zet en heel inspirerend voor de book-a-holic.
Het thema eenzaamheid,
individualisme komt heel helder naar voren. Eigenlijk worstelen alle personages
met het niet gezien of gehoord worden, een klein netwerk hebben, verloren
vrienden en verloren raken in de massa. Ze vinden hun plezier in het lezen en
beleven van de geschreven taal.
Het hoofdpersonage is
Juliette, maar tevens zijn dat ook de vele boeken en de diverse titels die
voorbij komen.
Soliman heeft gezegd dat
het belangrijk is dat de bookcrosser iemand
goed observeert en misschien zelfs volgt 'om
te weten te komen welk boek deze persoon nódig heeft.' Het zou interessant
geweest zijn wanneer dit beter uitgewerkt was. Wie observeert Juliette en welk
karakter heeft die persoon? Met welke reden geeft ze een boek aan iemand die ze
heeft geobserveerd? Hoe kiest ze uit al die titels het juiste boek?
De personages rondom
Juliette blijven wat aan de oppervlakkige kant. Alleen over Juliette zelf wordt
iets meer verteld, hoewel ze me als persoon niet echt kon raken.
Zou het misschien juist de
bedoeling kunnen zijn van de auteur, omdat hier de boeken eigenlijk de hoofdrol
spelen? Geen idee, het is een leuk verhaal, het onderwerp heeft beslist een
hoge graad van originaliteit, maar het gaat psychologisch toch iets te weinig de diepte in en
ik kon me niet gemakkelijk inleven in de personages.
Auteur
Christine Féret-Fleury, geboren in 1961, is een uitgever en een Franse
auteur, vooral van boeken voor de jeugd.
Na het bestuderen van
literatuur en een paar jaar universitair onderzoek naar tekst en muziek in
opera, startte Christine Féret-Fleury haar uitgeverscarrière bij Uitgeverij
Galimard Jeugd.
In 1996, werd haar eerste
kinderboek gepubliceerd, Le petit Tamour
(Flammarion), gevolgd in 1999 door een roman Les vagues sont douces comme des tigres (Arléa), bekroond met de Antigoneprijs .
Sinds 2001 wijdt ze zich
voornamelijk aan het schrijven en zorgt ze tegelijkertijd voor de redactionele
richting van de edities van Les 400 Coups France, een uitgeverij die werd
opgericht in 1996.
Titel: Juliette of het geluk van boeken
Auteur: Christine Fèret-Fleury
Pagina's: 176
ISBN: 9789402701524
Uitgeverij Harper Collins
Verschenen: juli 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.