Recensie door Tea van
Lierop
Uitgeverij Goossens / Mets
‘En jij dan?’
Een schreeuw om liefde
Loutering
Niet meer en niet minder
dan het verlangen naar de moeder, zo zou deze roman samengevat kunnen worden.
Keer op keer komt dit thema terug, stevig verankerd in motieven als zee en
vaartuigen.
Het grootste deel van het
boek gaat over het niet ontvangen van die liefde, pas aan het einde komt de
absolute loutering en dit is tevens het moment dat het boek zich definitief
vestigt in het hoofd van de lezer.
Voor deze roman ontving
Yann Queffélec in 1985 ‘Le prix Goncourt’, een belangrijke prijs die jaarlijks
toegekend wordt aan het ‘verbeeldingsvolste proza’ van dat jaar.
Amerikaan
De roman opent met de
dertienjarige en mooie Nicole. Zij maakt zich op voor een afspraakje met Will,
die als militair gelegerd is op een basis in de buurt van Bordeaux. Hij heeft
haar ingepakt met mooie praatjes en een romantisch afspraakje geregeld. Dat
deze rendez-vous verre van romantisch wordt moge duidelijk zijn. In plaats van
een liefdevol treffen wordt het meisje slachtoffer van een brute
groepsverkrachting, waarbij een straalbezopen Will en twee van zijn maten haar
de hele nacht mishandelen. Van haar en haar mooie jurk blijft weinig meer
over, alles wat haar rest is een zwangerschap, een zeer ongewenste zwangerschap
waarvan de gevolgen dan nog niet te overzien zijn.
Ludo
Tot grote schande van de
familie is Nicole zwanger van een bastaard en wanneer geen enkele toverkunst
helpt om de zwangerschap af te breken, wordt het kind geboren. Aan meneer
Blanchard, de vader van Nicole, de taak zijn kleinzoon aan te geven. De naam kwam
toevallig aangevaren, een schip met de naam ‘Ludovic BDX 4377’ . De schipper legt uit
dat de naam komt van koning Ludwig, deze was een beetje getikt, net zoals
hijzelf. Nou ja, met Ludo ging het ook niet zo goed. Met liefdevolle verzorging
en aandacht zou het met hem beter zijn gegaan, maar hij was meer dan ongewenst,
vervloekt zelfs en werd aan zijn lot overgelaten.
Er was een nichtje,
Nanette die wel hart voor hem had, dat was een lichtpuntje.
Beschrijvingen
Het ‘verbeeldingsvolste
proza’ waarvoor de auteur zijn onderscheiding ontving, komt prachtig tot uiting
in de vele stukjes cursief gedrukte passages waarin Ludo’s gedachten beschreven
worden:
‘Mamma zegt dat hij
zomaar gevallen is en dat hij nu een beetje getikt is...wat kan het jouw moeder
schelen, er gebeurt heus niets...de vorige keer was hij klein, en trouwens, het
was zijn schuld niet.’(blz. 28)
Deze, ogenschijnlijk
onsamenhangende pasages, zijn stuk voor stuk pareltjes. Naarmate hij ouder
wordt veranderen ze. Omdat er vaak over hem gesproken wordt, verdedigt hij zich
in zichzelf met argumenten dat hij goed kan lezen en onthouden, zo leest
en leert hij opschriften van etiketten op potten en blikken uit zijn hoofd.
Er volgt een enorme
verandering wanneer Nicole gaat trouwen met Micha, een monteur. Van echte
liefde blijkt geen sprake te zijn, maar Micha is wel dol op Ludo en wil hem een
echt thuis geven
Zijn enige zoon Tatav is
een dikzak, plaaggeest en jaloers.
Moeder
Wat Ludo ook doet om de
liefde van zijn moeder te winnen, niets verandert aan de houding van Nicole.
Zij verstoot hem en beschouwt haar zoon als de vleesgeworden verkrachters,
dat beeld verdwijnt niet van haar netvlies en uit haar geheugen. Micha doet
zijn uiterste best om een gezin te maken van deze vier zo verschillende personen. Maar
Nicole saboteert de boel. Wanneer Ludo 12 is wordt hij naar een inrichting
gebracht, het Sint-Pauluscentrum. Een familielid van Micha werkt daar en Ludo
zou het er goed krijgen. In deze zeer katholieke instelling zijn alle
bewoners kinderen, is geen klok, worden alle kinderen gedrogeerd en krijgen
alle kinderen bezoek. Nou ja, niet alle, want Ludo’s moeder presteert het om
niet één keer te komen in al die maanden dat hij in de inrichting zit. Hoe vaak
had hij niet geschreven en mooie fantasievolle verhalen opgehangen over zijn
aanbeden moeder.
Lammetje
"In
het pakje vond Ludo, goed beschermd met oude lappen, een beeldje van wol en
papiermaché, net zo’n schaap als in de kerststal, een schaapje ter grootte van
een rat. Zijn voornaam was in gotische letters in het houten voetstukje gegrift.
'Wat is dat?' vroeg hij
wantrouwend?
'De kinderen zijn de
bewakers van de zuiverheid,' murmelde ze. 'Het lam is het symbool van die
zuiverheid, dat is alles...Maar dat begrijp je vanavond wel. Vergeet niet je
lammetje voor het eten mee te nemen… En tenslotte nog iets: je raam kan niet
open" (blz. 130)
Een permanente kerststal
met voor elk kind een schaapje laat zien welke plek de kinderen innemen in de
gemeenschap. Iedere dag wordt beoordeeld welk schaap een andere plaats krijgt
op grond van gedrag. De rivaliteit die dit veroorzaakt wordt haarscherp
beschreven, net als de escapades van de leiding. Ludo ontwikkelt zich tot een
sterke jongeman, krijgt oog voor vrouwen en leert van zich af te bijten. Hij had
de gewoonte om volwassenen te verrassen door op vragen ‘En jij dan?’ te
antwoorden, dat sloeg in als een bom, want wat wist hij over hen? Meestal was
het maar een losse flodder, maar het schept wel ineens een totaal andere
situatie, de machtsverhoudingen wankelen eventjes.
De zee, de zee
Het laatste gedeelte van
het boek laat een totaal verwaarloosde, wanhopige Ludo zien die blijft zoeken
naar de liefde van zijn moeder. Weggelopen uit de inrichting vindt hij zijn
thuis aan zee, op een afgedankt roestig schip. Tevens het allermooiste gedeelte
waarbij alle elementen samenkomen in een geweldige, krachtige apotheose die na
blijft denderen, de lezer alleen achterlatend…
Dit boek was voor mij een
herlezing na 25 jaar en ik vond hem zo mogelijk nog intenser dan de eerste
lezing.
De auteur
Yann Queffélec wordt in 1949 in Parijs geboren. Om
indruk te maken op zijn moeder begint Queffélec op zevenjarige leeftijd te
schrijven. Deze moeilijk kunst leert hij door in het geheim de manuscripten van
de schrijver Henry Queffélec, zijn vader, te lezen. In 1978 besluit hij zich
geheel aan het schrijven te wijden na een ontmoeting met de redactrice
Françoise Verny. Zijn roman "De brute bruiloft" wordt in 1985
bekroond met de Prix Goncourt. Sindsdien publiceert deze Breton regelmatig.
(Bron: Evene.fr)
Titel: De brute bruiloft
Titel oorspronkelijk : Les
Noces Barbares
Auteur: Yann Quéffelec
Vertaler: Ernst van Altena
Uitgever: Goossens / Mets
ISBN: 9789052264578
NUGI: 301
Pag.: 253
Genre: literaire fictie
Verschenen: Deze editie
1986
Verschenen
oorspronkelijk: 1985
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.