Recensie door Tea van Lierop
Uitgeverij Karmijn
Verbeeldingskracht in optima forma
De vrouw die de prachtige
cover siert lijkt inderdaad op het hoofdpersonage. Een krachtige vrouw, die
recht op haar doel afgaat en zich door niemand de les laat lezen, hoewel…. Laat
dat dan de verrassing zijn die de lezer zelf mag ontdekken. Op de cover staat
een spetterend citaat van Hilary Mantel:
‘Elisabeth Taylor is
een schrijfster van onberispelijke smaak, Angel is de koningin van de pulp’
Deze aanbeveling maakte me meer
dan nieuwsgierig naar deze roman, geschreven door één van de vier ‘Britse
Grandes Dames’, onlangs vermeld in een artikel in het NRC.*
Bij het horen van de naam
Elizabeth Taylor denk je niet in de eerste plaats aan een auteur, maar aan de
beroemde actrice. Door het dragen van deze naam werd auteur Elizabeth Taylor
altijd beschouwd als ‘de andere’.
Het boek gaat over een
vrouw die schrijfster wil worden. Nu is het zaak om de auteur en het
hoofdpersonage niet met elkaar te verwarren. Niets wat Angel meemaakt lijkt op
het rustige leven dat de auteur leidde. Zij schept Angel helemaal uit haar
verbeelding. Dit personage deed in de jaren ‘50 van de vorige eeuw menig
wenkbrauw fronsen vanwege de nogal onverbloemde stijl. Angel laat zich niet
makkelijk ompraten, wat ze op papier heeft staan blijft zoals het is. Dit is
zowel een zegen als een straf, want aan de ene kant wordt er heimelijk gesmuld
van haar romans, maar er is ook forse kritiek op haar ‘verdorven’ romans.
Angel blinkt uit in
verbeelding, dat blijkt direct uit het begin wanneer ze een opstel inlevert op
school waarin de zin ’...in de onmetelijke openheid van het empyreum’
voorkomt. Deze zin - tevens de openingszin van het boek - wekt de
argwaan van de onderwijzeres, maar ze vindt nergens een bewijs van plagiaat.
Angel woont met haar
moeder boven de kruidenierswinkel, waar haar moeder zich een slag in de rondte
werkt om haar dochter naar een school voor middenstanders te kunnen sturen.
Angel steekt thuis nooit de handen uit de mouwen, het zegt haar allemaal niets,
ook haar tante Lottie kan haar gestolen worden. Deze tante werkt in het
Paradise House en hoewel Angel dit landgoed nog nooit heeft gezien, wordt dit
de plek die ze gebruikt voor haar verhalen. Elk detail dat ze opvangt over het
leven in dat huis gebruikt ze om haar karakters vorm te geven. In haar hoofd is
ze al schrijfster. Wanneer ze vijftien is simuleert ze een ziekte en schrijft
in bed haar eerste roman.'
‘Laks en lethargisch
zat ze op haar solitaire avonden te dromen. Ze sloot haar ogen om de duisternis
te creëren waarin Paradise House gestalte kon krijgen, dat dag in, dag uit
mooier en groter werd – met zuilengalerijen en koepelgewelven, poorten en
trappen – meer dan haar tante ooit voor de geest had geroepen. Hebzuchtig
voegde ze het ene detail na het andere toe, dat ze uit foto’s en tekeningen uit
geschiedenisboeken haalde.' (blz.
18)
De tegenstelling is enorm.
Angel leest nooit, maar schept vanuit haar verbeelding een
wereld die mijlenver van haar werkelijke omgeving afstaat. Haar moeder moet
sappelen, zelfs tante Lottie draagt bij aan de kosten voor Angel’s school, hun
huis ontbeert alle comfort.
Ze beseft heel goed dat ze
eigenlijk in haar eigen droomwereld leeft. Af en toe wordt ze wreed wakker
geschud.
Angel stevent recht op
haar doel af en gaat door met schrijven ondanks afwijzingen van uitgevers.
Wanneer er dan toch iemand is die in haar schrijven gelooft, breekt er een tijd
aan van euforie, als een femme fatale slaat ze alle goede raad
in de wind en gaat volledig haar eigen gang.
Met één facet gaat het
minder vlekkeloos, de liefde.
Hoe ze dit denkt op te
lossen strookt helemaal met haar eigengereide karakter. Natuurlijk loopt ze
iemand tegen het lijf, maar…, ja er is een maar en daar kan in de recensie niet
zoveel over verteld worden.
Om de ‘koningin van de
pulp’ te kunnen begrijpen is niet eenvoudig, ook niet wanneer het
boek uitgelezen is. Dit komt door haar dwarse karakter. Wat rest is een beeld van een zeer
excentrieke, ondoorgrondelijke vrouw die zich omringt met even excentrieke
vrienden, die zich allemaal staande proberen te houden in een wereld
waarin roem en afgrond elkaar afwisselen, afgunst en onbegrip aan de orde van
de dag zijn en er en passant ook nog twee wereldoorlogen voorkomen. Helemaal in
de stijl van Angel mag er over leed niet gesproken worden, de oorlog wordt
doodgezwegen.
Eerlijk gezegd kon ik me
totaal niet identificeren met Angel, ik vind haar een anti-held. Maar juist
daarom is dit verhaal zo bijzonder. De manier waarop er iedere keer weer
een truc uit haar hoge hoed getoverd wordt om een situatie naar haar hand te
zetten is zowel tragisch als verwonderlijk, soms zelfs zelf humoristisch. Ook
Esmé en Nora, broer en zus, zorgen voor voldoende stof tot nadenken. Wat willen
zij van haar en hoe pareert Angel haar zwakheden? Deze ménage à trois wordt
geweldig goed uitgewerkt, met alle ingrediënten die nodig zijn voor een
‘pulproman’.
Liefde, jaloezie,
homoseksualiteit met een vraagteken, bedrog, loyaliteit en drama.
Geniet van dit
ogenschijnlijk oppervlakkig verhaal, het venijn zit in het prachtige
taalgebruik en de manier waarop de lezer keer op keer op het verkeerde been
gezet wordt. Een prachtig gespiegeld portret van een 'grande dame.'
Elizabeth Taylor (1912 UK
– 1975 UK)
Ze ontkwam er haar hele
leven niet aan, steeds maar weer was ze ‘de andere Elizabeth Taylor’. Elizabeth
Taylor, de Britse romanschrijfster, stond haar leven lang in de schaduw van de
actrice met dezelfde naam.
Maar misschien kwam het
niet alleen door hun identieke naam, maar ook door haar persoonlijkheid dat
deze Elizabeth altijd wat ondergewaardeerd bleef. Elizabeth de romanschrijfster
leidde een rustig bestaan op het Engelse platteland met man en twee kinderen en
publiceerde eens in de zoveel jaar een nieuwe roman, maar ze hield zich verre
van het society-leven.
Ze werd geboren in een
modaal gezin en werkte als bibliothecaresse en gouvernante, voordat ze trouwde.
Tijdens haar leven schreef ze twaalf romans, vier verhalenbundels en een
kinderboek. Vlak voor haar dood in 1975 vernietigde ze bijna al haar
persoonlijke correspondentie, maar desondanks verscheen in 2009 een uitmuntende
biografie over haar leven, The other Elizabeth Taylor.
Ze was volgens Antonia Fraser,
Kingsley Amis, Hilary Mantel, Sarah Waters en vele anderen een van de meest
ondergewaardeerde schrijfsters van de 20ste eeuw.
Titel: Angel
Auteur:
Elizabeth Taylor
Vertaling:
Mieke Prins
Uitgever:
Uitgeverij Karmijn
ISBN:
9789492168085
Pag.: 320
Genre:
literaire roman
Verschenen:
juni 2016
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.