Recensie door Truusje
Uitgeverij Ambo Anthos
El ritmo propio*
De in Colombia geboren Marita Coppes is verhalenverteller en
dat talent heeft ze ten volle gebruikt in haar debuutroman 'De laatste verhalenweefster'.
Het boek opent met een
tekening van een heupweefgetouw. Een systeem van weven dat een grote en
belangrijke plaats in dit verhaal heeft gekregen.
Kate Baker,
topadvocaat en dochter van één van de directeuren van T-Petrol - een oliemaatschappij in Guatemala - , komt in gewetenswroeging wanneer ze na de dood van haar vader
ontdekt dat hij medeverantwoordelijk is geweest voor de genocide op de inwoners
van het fictieve Maya-dorp El Sede de
Ixchel.
Bij T-Petrol werd hier het eufemisme 'Het klaarmaken van de grond' voor gebruikt. Er was olie gevonden en voor financieel gewin moest letterlijk álles wijken.
Bij T-Petrol werd hier het eufemisme 'Het klaarmaken van de grond' voor gebruikt. Er was olie gevonden en voor financieel gewin moest letterlijk álles wijken.
Het dorp werd overvallen, de
inwoners vermoord, de lemen huizen verbrand en het dorp verdween gewoonweg letterlijk
van de kaart.
Kate's zeer geliefde nanny
Calixta - die altijd antwoorden had op de vragen van Kate - en haar dochter Lupe zijn de enige overlevenden van het drama dat zich afspeelde op
1 mei 1985 - 'El dia de la violencia'.
Zij vonden niet terug wat ze die ochtend hadden achtergelaten.
'De paramilitairen spaarden zelfs de kinderen niet;
ze werden in hun spel verrast en ik heb ze al honderden malen zien neervallen.
Hun moeders blijven in mijn hoofd onmachtig gillen. Zelfs baby's heb ik
gevonden in het hart van ons dorp, onder de ceiba. [...] Niemand heb ik kunnen
begraven. Niemand. In mijn dromen roepen mijn verwanten mij terug omdat ze hun
rust niet kunnen vinden, en ze niets meer herkennen van het land waar ze zijn
geboren.'
Heupweefgetouw
|
Coppes heeft op een heel
eigen wijze voor het voetlicht gezet hoe kwetsbaar een inheemse bevolkingsgroep kan zijn wanneer het belang van het grote geld om de hoek komt kijken.
De draden van de familie
van Kate en de familie van Calixta en Lupe zijn op velerlei manieren met elkaar
verweven, waar Ixchel - de godin van
de Maya's - een grote rol in speelt.
In de weefsels van de
verhalenweefsters worden de verhalen van personen gelezen en dit is het magisch realistische element dat in dit
verhaal is verweven. De weefsters lezen veel uit de kleuren die gebruikt worden
en wanneer er een weeffout is gemaakt, kan er sprake zijn van een maldición familiair**. Verhalenweefsters
hadden zo'n grote reputatie, dat ze zelfs door mensen van buiten de grenzen werden
geraadpleegd bij familievraagstukken. Lupe ziet ook dingen gebeuren in het
leven van haar zoon Ashil.
Omdat Lupe, na Calixta's
dood, de enig overgebleven verhalenweefster is die deze traditie kan doorgeven
- verdrietig genoeg is de dochter van Lupe ook omgekomen - ziet ze in Kate een
goede opvolger en leidt haar op om in 'el
ritmo propio' te komen.
Maya-godin Ixchel
|
'Dat al mijn voormoeders tegelijkertijd weefden is
lang geleden. Meestal begint een verhaal bij Maya, bij de eerste
verhalenweefster, waar de familievloek is ontstaan, en dan weven wij de
herhalingen van die vloek in de generaties die volgen. Meestal weet ik wanneer
een familiegeschiedenis geweven moet worden. Ik krijg als enige nog levende
verhalenweefster vragen over problemen in families, en dan zorg ik ervoor dat
mijn voormoeders daar met mij voor gaan zitten. Het verbaast me dat mijn
voormoeders nu zonder mij zijn begonnen en ik heb dan ook geen idee met welke
familiegeschiedenis ze bezig zijn. [...] Aan de kleuren en patronen zie ik dat
het onze familiegeschiedenis is die ze aan het weven zijn.'
De wezenlijke gelaagdheid
van het verhaal wordt direct zichtbaar in de aanduiding van de hoofdstukken. De
verhalen van Kate en Lupe zijn ronde karakters en wisselen elkaar af, waarbij Chris, de broer van Kate, als antagonist, af en toe 'inbreekt'. Ook een aantal andere personages worden geïntroduceerd
en beschreven.
Dit bijzonder originele verhaal
is van een bedrieglijk eenvoud, maar wanneer je het aandachtig leest, zie je de
meerdere lagen die het verhaal zijn diepgang geven.
Ixchel-motieven
|
De uitwerking van de
personages is mooi, de plot misschien hier en daar wat voorspelbaar, maar dat is het gevolg van
de samensmelting van de twee families en doet aan het verhalenweefsters-verhaal
an sich niets af.
Een heerlijk boek dat buiten
dat het spannend is, ook nog iets te vertellen heeft.
* 'el ritmo
propio' betekent 'het juiste ritme'
** 'maldición familiair' betekent 'familievloek'
Auteur
Marita Coppes (1974) is geboren in Cali,
de hoofdstad van het departement Valle
del Cauca in het zuiden van Colombia,
waar ze tot haar vijfde heeft gewoond.
Ze zegt over zichzelf dat
ze schildert, maar in al haar bezigheden verhalenverteller is. Nadat ze als
creatief therapeut is afgestudeerd gaat ze op reis door Zuid-Amerika, waar ze met eigen ogen ziet wat de resultaten zijn
van de oliewinningen in de jungle. Dit heeft haar geïnspireerd tot het
schrijven van dit debuut.
Titel: De laatste
verhalenweefster
Auteur: Marita Coppes
Pagina's: 248
ISBN: 9789026341359
Uitgeverij Ambo Anthos
Verschenen: juni 2018
Dit boek stond al hoop op wensenlijstje nu nog hoger:)
BeantwoordenVerwijderenDat is heel verstandig, Fany. Het is een heel mooi boek.
VerwijderenDank je wel voor je reactie. 🌼🌺🌹