Recensie door Truusje
Uitgeverij Lebowski
'Mevrouw, hij zal
nooit zo kunnen spelen als anderen'
Toneelstuk
Leo Landrauff is een beroemd toneelregisseur. Nogal opportunistisch, zelfingenomen,
overheersend en de mensen om hem heen heeft hij niet direct in het respectvolle
vaandel staan. De dingen die voor hem belangrijk zijn gaan op zíjn
manier.
Ook op seksueel gebied gaat hij voornamelijk uit van zijn eigen gewin en zijn volgzame partner Bob lijkt zich hier gedwee aan te onderwerpen.
Ook op seksueel gebied gaat hij voornamelijk uit van zijn eigen gewin en zijn volgzame partner Bob lijkt zich hier gedwee aan te onderwerpen.
In New York ontmoet Leo Victor
Marbre - een toepasselijke naam voor iemand die behalve schilder ook
beeldhouwer is - en deze geeft Leo de opdracht om een stuk te maken over zijn leven.
Zijn zoon Ros heeft het script al
geschreven en de wens van Victor is dat iemand met dezelfde roots het stuk zal
neerzetten. Omdat er voor Leo een prettige bijkomstigheid aan verbonden is,
gaat hij á la minute overstag.
'Hij had het contract ondertekend. De voorstelling
over Victors leven. Het was allemaal heel helder. Ros zal van begin tot eind
aanwezig zijn. Mocht praten wanneer hij wilde. Zijn naam zou bij iedere vorm
van pr genoemd worden. Leo moest in alle interviews Ros prijzen. Victor zou op
een afstand meekijken. Ros en Victor waren één. De ogen en oren, zo werd Ros
letterlijk in het contract genoemd. Na de acht weken repetitie zou Leo het huis
in ontvangst nemen. De sleutels werden hem opgestuurd, het appartement werd op
zijn naam gezet.'
Met autoritaire hand
regisseert Leo, maar de invloed die Ros heeft op het geheel en de crew, werkt
hem duidelijk op zijn zenuwen. Tot zijn grote ergernis palmt Ros ook Elly in, de actrice die hij zelf heeft
gevormd.
Jeugd
Een tweede verhaallijn
volgt de flashbacks uit de jeugd van Leo, geboren met een afwijking, namelijk
een grote fontanel die nooit is dichtgegroeid. Altijd moet hier rekening mee gehouden worden. Niet in de zon, geen fysieke spelletjes etcetera. Dit heeft
tot gevolg dat hij op school letterlijk langs de zijlijn staat wanneer de
kinderen op een zomerdag door de meester nat worden gespoten met de brandslang.
Leo mag later de brandslang overnemen, wat resulteert in ruw en sadistisch
mikken op zijn medeleerlingen.
Zijn moeder heeft zo haar buien en leidt geheel haar eigen leven.
Mannenbezoek komt met de regelmaat van de klok. Leo krijgt de opdracht om op zijn
kamer te blijven en wordt zoet gehouden met een pan tapiocapap. (Hij krijgt het
dus met de paplepel ingegoten)
'Toen de buien van zijn moeder steeds ondraaglijker
werden, had hij het zelf voorgesteld om naar 'De Vatenberg' te gaan. Hij had
zijn moeder vaak genietend horen vertellen dat haar zus Berend bijna niet meer
zag, omdat hij sinds zijn achttiende op een jongensinternaat werkte waar hij
geloofde dichter bij de Heer te zijn. [...] Het was daar verschrikkelijk, zei
Leo's moeder. Geen plezier, geen enkele kans op avontuur [...] giebelde ze
hijgend en ze sloeg een hand voor haar mond.'
Omdat hij ook daar niet
mee mag doen met lichamelijke activiteiten, stort Leo zich op het lezen van
literatuur en toneelstukken. Zijn interesse voor toneel wordt gewekt. Hij stelt
zich voor dat hij veel invloed kan uitoefenen. Van de directeur krijgt hij toestemming om een stuk op te voeren. Zijn keuze is gevallen op een stuk over Caligula, met Berend in de hoofdrol.
'Leo wist dat als hij verder moest, hij vanaf nu
moest proberen te leven door de dingen naar zijn hand te zetten. Door ze waar
te maken. Niet waar in de ogen van de domme, naar verrotting ruikende wereld,
maar door helemaal alleen te bepalen waar het allemaal heenging.'
Hij raakte de plek op zijn
hoofd aan.
'Het was een zwart, perfect gat waarin alles wat
hem niet beviel vanaf nu zou verdwijnen.'
En Leo volgt, niets of niemand ontziend, zijn weg, want de dokter had het immers gezegd........
Autistme
In het boek wordt vluchtig
geopperd dat Leo wellicht autistisch zou zijn. Hij heeft ook wel de nodige
trekjes die daar op zouden kunnen wijzen. Zo vermijdt hij de voegen tussen de
tegels te raken. Snijdt zijn boterham in stukjes, eet het met de wijzers van de
klok mee op en heeft de gewoonte om iets of iemand met één, hooguit twee
vingers aan te raken. Hij heeft aardig wat obsessies en ergernissen. Iets
psychotisch komt ook even om de hoek kijken.
Toch strookt dit niet met
de sadistische uitingen, zijn haat voor vele mensen, zijn geobsedeerde
gedachten over het 'gat' en zijn hang naar macht. Hij lijkt zich boven alles
verheven te voelen.
Schrijfstijl
Met het wisselen van de
hoofdstukken wisselt ook de schrijfstijl, die zich aanpast aan het onderwerp in
bijvoorbeeld een puntige schrijfstijl, met korte zinnen of alleen kernwoorden.
Ook de dialogen, de verhalende passages, gedachten van de protagonist hebben allemaal
een eigen schrijfstijl. Heel verrassend en als lezer moet je steeds even
schakelen.
Conclusie
Dit is geen vrolijk boek.
Er is bijna niemand aardig tegen de ander. Identificeren met een van de
personages is lastig. Is het een voorwaarde voor een boek om je te kunnen inleven
in een personage? Nee, zeker niet belangrijk, maar het verhaal heeft me hierdoor
niet helemaal kunnen overtuigen. Misschien kan ik voor Leo heel soms wat
sympathie voelen, omdat hij een verknipte jeugd heeft gehad, maar zijn gedrag
is ronduit onprettig te noemen.
Het gehele verhaal is
beschreven vanuit de beleving van Leo - in het perspectief van de derde persoon
enkelvoud - zo ook in de flashbacks. Behalve Leo worden de personages niet echt uitgediept, ze hebben hun
karaktertrekken en verder is er geen tornen aan. Bij Leo echter is er wél meer
verdieping en krijgt de lezer, langzaam maar zeker, de kans om in zijn hoofd te
kruipen. De dingen waar hij mee worstelt en een moeder die niet echt overliep
van genegenheid, hebben hem gevormd.
Toch geloof ik in deze
auteur, de constructie van dit debuut is kunstig te noemen. De proloog sluit
aan bij de flashbacks, waarin Leo's jeugd duidelijk wordt. Ik ben dan ook heel benieuwd
naar een volgend werk van Sarah Sluimer.
Sarah Sluimer (1985)
studeerde theaterwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en Performance
Studies aan de Universiteit Utrecht. De afgelopen jaren maakte ze programma's
voor De Balie en publiceerde als journalist en opiniemaker voor onder meer de
Volkskrant, Opzij en NRC Handelsblad. 'Keizer' is haar eerste roman.
Titel: Keizer
Auteur: Sarah Sluimer
Categorie: Literaire roman
Pagina's: 224
ISBN: 9789048841769
Uitgeverij Lebowski
Verschenen: juni 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.