Recensie door Truusje
Uitgeverij Meulenhoff
Herinneringen aan
een veelbewogen leven
Bogotá, Colombia
De kleuter Emma Reyes woont, met haar oudere
zusje Helena, een jongentje die ze Luizenbol noemen en haar harteloze
moeder - die ze steevast mevrouw Maria
noemen - in een kleine kamer zonder iets; geen ramen, elektrisch licht, water
of toilet. Er is alleen een deur die uitkomt op de straat.
's Morgens is haar meest
gehate taak om de po - tot de rand toe gevuld - te legen op de vuilnisbelt. Daar
ontmoet ze haar vriendjes, gaan ze op zoek naar 'schatten' en maken ze van klei
een pop die de naam generaal Rebollo krijgt. Hun mascotte en inspiratiebron
voor allerlei spelletjes.
Opsluiting, verwaarlozing en
verlating
'Zo gingen de dagen voorbij, ook de zondagen, voor
mij de ergste dag van de week. Elke zondag, van twaalf uur 's middags tot 's
avonds laat, werd ik in mijn eentje in de kamer opgesloten. Alleen door de
kieren van de deur en het grote sleutelgat kwam een beetje licht naar binnen.
Uren zat ik met mijn oog tegen het sleutelgat gedrukt om te zien wat er op
straat gebeurde en om mijn angst in bedwang te houden. Tegen de tijd dat de
vrouw met het lange haar met Helena en Luizenbol thuiskwam, was ik meestal
tegen de deur in slaap gevallen, uitgeput van het turen door het sleutelgat
[...]'
Dagenlang worden de
meisjes opgesloten, wanneer Maria Luizenbol naar zijn vader brengt. Ze zien hem
nooit meer terug en Emma komt tot de ontdekking dat ze eigenlijk niet weet wat
een vader en een moeder zijn.
Werk van Emma Reyes |
Van Bogotá verhuizen ze naar Guateque,
waar meer luxe is en inkomsten zijn. Wanneer Maria 'ziek' wordt, worden de zusjes
in het berghok opgesloten - gelukkig met een raampje - en blijkt later dat er een
baby bijgekomen is. Buiten komt het kind echter nooit.
Doelbewuste verlating door
haar moeder leidt ertoe dat ze met haar zusje in een deprimerend nonnenklooster
belandt, waar de klassenverschillen groot zijn en het leven bitterhard is.
Geen van de zusjes heeft
daarna ooit nog iets gezegd over Maria of hun leven voor ze in het klooster
kwamen.
Angst, wereldvreemdheid en
naïviteit beheersen Emma, en haar hart kan ze alleen uitstorten bij de Maagd
Maria. Wreed en hardhandig zijn de straffen en de vijand is de duivel waarmee gedreigd
wordt.
De meeste meisjes kunnen
niet lezen en schrijven, maar hun nieuwsgierigheid naar wat zich buiten in 'de
wereld' afspeelt is groot. Haar talent voor borduren brengt haar de gelukkigste
tijd in het klooster. Totdat ze op haar negentiende het klooster weet te
ontvluchten.
Hoe het tot een boek kwam
Emma Reyes vertelt over
haar leven door tientallen jaren brieven te schrijven aan historicus en criticus
Germán Arciniegas. Hij raadde haar
om haar leven te gaan beschrijven, maar Reyes zei stellig geen ster te zijn in
het ordenen van haar gedachten, waarop Arciniegas voorstelde om brieven te
schrijven en die aan hem te sturen. Hieruit is deze brievenroman ontstaan.
Er zijn vijfduizend
brieven geschreven door Arciniegas bekend, dus kunnen we hieruit concluderen
dat er ook een dergelijk aantal brieven vanuit Reyes moet zijn geschreven.
Dit boek bevat maar drieëntwintig
brieven, maar ze geven toch een compleet beeld van het leven van Emma Reyes.
In de brievenstroom zit echter
een hiaat van ruim twintig jaar, doordat ze zeer verbolgen was dat Arciniegas
haar vertrouwen had beschaamd door in zijn enthousiasme de brieven te laten
lezen aan Gabriel García Márquez. In de jaren negentig is ze
toch haar correspondentie weer opgestart.
Voor zijn dood heeft Arciniegas alle brieven nog laten uittypen, maar in Bogotá bleek het manuscript niet aan de man te brengen. Pas in 2012 is het in boekvorm uitgegeven.
Voor zijn dood heeft Arciniegas alle brieven nog laten uittypen, maar in Bogotá bleek het manuscript niet aan de man te brengen. Pas in 2012 is het in boekvorm uitgegeven.
Reyes is via omzwervingen
in Parijs beland, waar ze zich als kunstenaar heeft ontplooid en vriendschap onderhield
met mensen als Diego Rivera, Elsa Morante en Jean Paul Sartre.
Veertien kisten met
brieven liet Reyes na, toen ze in 2003 overleed. Een kleine uitgeverij durfde
het aan om een bescheiden oplage te laten drukken en, wat niemand ooit
verwachtte, het boek werd een doorslaand succes.
Met steun van Schwob en het Nederlands Letterenfonds heeft Uitgeverij
Meulenhoff dit boek kunnen vertalen en is het nu ook voor de Nederlandse
lezer bereikbaar.
Schrijfstijl
Beeldend en poëtisch weet
Reyes de lezer mee te nemen in haar leven. Ze schrijft ook in beelden, zoals; 'ruwe stof met de kleur van verdriet' of
'mijn hele lichaam voelde als een klos
strak opgerold garen'.
Minutieus weet ze een
brand in het dorp te beschrijven, waarbij het lijkt of geen detail aan haar
voorbij gaat. Door de jaren heen vertelt Emma het verhaal vanuit het
perspectief van een meisje, een meisje dat ouder wordt en een ontwikkeling
doormaakt.
Door haar gebruik van korte
zinnen weet ze duidelijk weer te geven wat de gebeurtenissen met haar hebben gedaan
en ook haar kinderlijke naïviteit weet ze prachtig te verweven in haar brieven.
Haar schrijfstijl is lichtvoetig en fijntjes, slechts zelden veroordeelt ze en
haar brieven zijn verstoken van zelfmedelijden. Het is zoals het is. Emma lijkt te denken dat dit is wat het leven haar heeft te bieden.
Ze verbaast zich over
veel dingen, is onderzoekend en nieuwsgierig, en ondanks de diverse traumatische
ervaringen weet ze zich sterk te houden en zich in het leven te handhaven.
Angst, voortdurend onder
druk staan, gebrek aan liefde en waardering laten haar vluchten in haar eigen
magische wereld. Heel invoelbaar is het dat Emma steeds op zoek blijft naar iemand
die van haar houdt, maar is dat niet iets wat bij elk kind aan de basis van behoeften
staat?
Is echt alles zo gegaan
als Emma beschrijft? Hoe objectief en zuiver zijn haar herinneringen? Ze schrijft hier immers alleen vanuit zichzelf.
Het doet er niet toe. Dit
is wat Emma aan herinneringen had en dit is wat ze heeft willen beschrijven.
Ondanks dat Reyes het idee
had dat ze haar gedachten moeilijk op het papier zou kunnen krijgen en pas op
latere leeftijd heeft leren lezen en schrijven, zijn deze tot een boek
gebundelde brieven wel degelijk van literaire kwaliteit. Ze heeft prachtige,
maar ook rauwe verhalen achtergelaten over een bewogen en geïsoleerde jeugd.
Zeer terecht dat Schwob
dit boek in de lijst opgenomen heeft.
Lees dit boek!
Oorspronkelijke titel:
Memoria por correspondencia
Auteur: Emma Reyes
Vertaling: Irene van de
Mheen
Pagina's: 216
ISBN: 9789029092395
Uitgeverij J.M. Meulenhoff
Verschenen: februari 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.