Uitgeverij Van
Maaskant Haun
‘Want niets stemt
zo triest als iets wat echt gruwelijk lelijk is’ *
Een filmische
ervaring, zo is dit boek te beschouwen. In 27 hoofdstukken vertoont
Nathanael West het ware gezicht van Hollywood op een enorm scherm en
van alle kanten belicht. Reusachtige decors, acteurs als personages,
schitterende dialogen en messcherpe observaties zetten de toon en
laten de toeschouwer een wereld zien die de spelers maakt tot alles
behalve redelijk denkende mensen. Een wereld waarin ruimte is voor
maniakaal gedrag, waarin kunst een uiting is van dwanggedachtes en
waarin vernietiging het antwoord is op alles wat niet oprecht is. Het
verhaal speelt zich af in 1930, net na de beurskrach van 1929.
Het boek zit enorm
knap in elkaar, je wordt als lezer direct het verhaal ingetrokken.
Het zijn de wonderlijke beschrijvingen van de personages die
kleurrijk en met hun eigen bizarre rol ten tonele verschijnen die het
zo filmisch maken. De afbeelding van de omslag spreekt ook al tot de
verbeelding, het is allemaal illusie en toch word je het beeld
ingezogen en wil je weten wat zich er allemaal afspeelt. Net als in
een film zijn er spelers en toeschouwers, twee groepen, de een kan
niet zonder de ander. Met dit thema speelt West een prachtig, riskant
spel waarvan de afloop zich laat raden, maar het hele spel moet
gespeeld worden om aan het eind de aanwijzingen uit het begin ten
volle te genieten, hoe wreed die afloop ook is. De titel ‘De dag
van de sprinkhaan’ doet meteen denken aan één van de plagen die
Egypte troffen toen de farao weigerde het volk Israël vrij te laten.
‘Toen gingen Mozes en Aäron weer naar de farao. Ze zeiden tegen hem: "Dit zegt de Heer, de God van de Hebreeën: hoelang zult u blijven weigeren om Mij te gehoorzamen? Laat mijn volk vertrekken, zodat ze Mij kunnen aanbidden. Als u mijn volk niet laat gaan, zal Ik morgen sprinkhanen in uw land laten komen. Ze zullen het hele land bedekken. Zelfs de grond zal niet meer te zien zijn. Ze zullen alles opeten wat er na de hagelbuien nog is overgebleven van de oogst en de bomen. En alle huizen in Egypte zullen vol met sprinkhanen zitten. Nog nooit eerder is zoiets gebeurd in de geschiedenis van Egypte." Toen draaide Mozes zich om en vertrok.’(bron)
Met zo’n
vooruitzicht is alle hoop bij voorbaat al vervlogen en dat merk je al
lezend; zoals gezegd is in het eerste hoofdstuk de aankondiging al
gedaan en het gaat natuurlijk om de grandioze uitwerking van de
karakters, welke zijn de destructieve krachten die leiden tot de
totale vernietiging?
Het eerste personage
waarmee we kennismaken is Tod, een jonge getalenteerde kunstenaar,
die plannen heeft een schilderij te maken met de titel The Burning of
Los Angeles, door dit meteen in het eerste hoofdstuk aan te kondigen
wordt de richting bepaald, de dreiging spat ervan af en blijft het
hele boek een thema. Een sterk thema dat in scherp contrast staat met
wat de mensen willen en hoe ze zich gedragen. Vernietiging wordt niet
bewust gekozen, maar is het resultaat van de zelfgecreëerde
illusoire filmwereld. Tod - zijn naam past hem als gegoten - is
geobsedeerd door actrice Faye Greener. Deze vrouw met de fee-achtige
naam houdt de gemoederen flink bezig. Zij maakt bij Tod gevoelens los
die de normale seksuele begeerte ver overstijgen, sterker nog, zij
maakt hem tot allesvernietigend monster. Hij laat zich helemaal
leiden door haar, pakt elke gelegenheid aan om bij haar in de buurt
te zijn. Tod kijkt naar een signeerde foto van de actrice en mijmert
over haar
‘Maar zij wilde zijn vriendin niet worden, of liever gezegd, ze wilde het niet persoonlijk laten worden. En ze had hem ook gezegd waarom. Hij had haar niets te bieden, geen geld en hij was ook niet knap, en ze kon alleen van knappe mannen houden en alleen een rijke man mocht van háár houden. Tod was weliswaar een ‘aardige man’ en zij mocht ‘aardige mannen’ graag, maar alleen als vriend.’
Door de interne
monologen is het mogelijk helemaal mee te leven met de personages,
soms is er een droom die als boodschapper fungeert. De droom in De
Amerikaanse droom, de droom in het eerdere werk van Nathanael West
Het droomleven van Balso Snell en
in iets mindere mate Miss Lonelyhearts laten
zien dat West de droom gebruikt om het onmogelijke mogelijk te maken,
tevens is het een uitstekend
middel om satire te verpakken.
Ook
in deze roman laat hij de personages dromen om te laten zien wat er
zich af kan spelen in het zich onbespied wanend brein van de mens,
wensen, demonen en angsten krijgen vrij spel zich te manifesteren en
dit geeft hilarische, absurde en soms ook heel tragische inzichten in
de personages. In het verlengde hiervan staan de, al even absurde,
tragische brainstormsessies over de te maken filmscripts. De
personages zijn met zorg uitgekozen, helaas zag ik de serie The
Simpsons nooit, maar er
gaan stemmen dat een van de personages Homer Simpson uit de
animatieserie uit 1989 gemodelleerd is naar de Homer Simpson uit De
dag van de sprinkhaan. Er
zijn meer bijzondere personages zo krijgt Abe Kusich, een
lilliputter, een geweldige introductie. Tod dacht hij te doen had met
een stapel wasgoed of een hond in een deken, maar het was Abe die
gehuld in een badjas lag te slapen.
Eerder
las ik van deze auteur Het droomleven van Balso Snell en Miss
Lonelyhearts, dit waren vroegere
werken van West. De dag van de sprinkhaan heeft me veel meer
beziggehouden en geboeid dan de andere twee boeken. De verhoudingen
tussen de personages en hun berekenende gedrag vormen meer dan een
interessant inkijkje in de diepste krochten van het menselijk wezen,
je wordt bijna één met het schilderij dat Tod wil schilderen en
vervolgens rijst de vraag of je als toeschouwer blijft kijken of dat
je ook het ‘toneel’ op wilt. Het voorwoord van Désanne van Brederode is ook in dit boek een aanbeveling.
Het
boek is geschreven in 1939 en toen al zette West de schijnwerper op
een aantal zaken die nu erg actueel zijn, zo beschrijft hij over seks
uit een automaat waarbij de gedachte aan robotisering niet ver weg
is. Het boek staat op plaats
73 in Modern Library 100 Best Novels, een indrukwekkende lijst waarin
De dag van de sprinkhaan zeker een plaats verdient.
*citaat uit het eerste hoofdstuk
De auteur
Nathanael West,
pseudoniem voor Nathan von Wallenstein Weinstein (New York City, 17
oktober 1903 – El Centro, 22 december 1940) was een Amerikaans
schrijver.
West was de zoon van
Duitstalige Joodse ouders, die geïmmigreerd waren uit Litouwen.
Reeds in zijn jeugd was hij bezeten van literatuur. Na zijn studie
aan de Brown-universiteit verbleef hij twee jaar in Parijs, waar hij
kennismaakte met het surrealisme. Na zijn terugkeer in de Verenigde
Staten werkte hij als nachtreceptionist in New Yorkse hotels en
schreef intussen zijn eerste romans, The Dream Life of Balso Snell
(1931) en Miss Lonelyhearts (1933). Vanaf 1933 werkte hij als
scriptwriter in Hollywood, de plaats van handeling van zijn laatste
roman, The Day of the Locust (1939).
Titel: De dag van de sprinkhaan
Titel
oorspronkelijk: The Day of the Locust
Auteur: Nathanael West
Uitgever: Uitgeverij
Van Maaskant Haun
ISBN: 9789081786164
Vertaling: Meta
Gemert en Henk van Bakel
Pag.: 171
Genre: Fictie
Verschenen: deze editie 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.