Recensie door Roosje
Uitgeverij Lebowski
Het
post-moderne huwelijk: de Amerikaanse Liaisons dangereuses*
Bijschrift toevoegen |
De
eerste roman van de Amerikaanse Chris Kraus is een staaltje van
Amerikaans post-modernisme, denk ik. Zo beschouw ik het tenminste.
Dus ik zet meteen de toon: een roman die lastig in een hokje te
plaatsen is. Een fictionele briefroman, zou je ook kunnen zeggen, of
een autobiografische brievenroman met een grote nadruk op het genre
‘sleutelroman’ en met een sterk fictioneel karakter.
Wat
is het verhaal? Op een dag begin december 1994 maakt Chris kennis met
Dick Hebdige, een collega van haar veel oudere echtgenoot Sylvère
Lotringer. Sylvère
en Dick zijn intellectuelen en hoogleraar (al betekent dat in de USA
heb ik het idee, iets anders dan bij ons) en kennen elkaar wel. Chris
is een filmmaakster van experimentele films en een stuk minder
intellectueel. Het echtpaar gaat met Dick mee naar huis in
Antelope-woestijn in California en brengt er de nacht door. Tussen
Chris en Dick ontstaat er een heftig oogcontact, dat te duiden is als
een flirt. Er gebeurt echter niets. De volgende morgen is Dick
verdwenen en Chris en Sylvère
druipen een soort van af. Chris bekent haar man direct dat zij
verliefd geworden is op Dick. Sylvère
en zij hebben al geruime tijd geen seks meer. Het vuur is er een
beetje uit. Wel hebben ze een goed contact, ook intellectueel, al is
Chris een nieuweling op dat pad. Cultuur, kunst, filosofie en
beschouwing over de cultuur, maatschappij, erotiek, en het individu,
de vrouw, de man, het lichaam e.d. zijn hun
gespreksonderwerpen.
De
verliefdheid op Dick port het vuur echter weer op, dat geeft aan hun
fysieke relatie een nieuwe impuls.
‘Aangezien ze geen seks meer hebben, onderhouden ze hun intimiteit door deconstructie, dat wil zeggen, door elkaar alles te vertellen.’ (2006, 17).
Maar
Dick reageert niet op de brieven en faxen die Chris hem stuurt (o, nu
weet ik door wie Nicolien Mizee geïnspireerd werd met betrekking tot
haar faxen aan Ger, ;-)). Sylvère
belt hem af en toe en krijgt hem niet vaak aan de lijn, zo af en toe.
Omdat Dick niet reageert en wel
zo ongeveer de belangrijkste partij is in deze marriage à
trois,
fungeert hij als het blauwe scherm van de film of het witte doek van
een schilder. Op dit
blanke scherm kan van alles geprojecteerd worden. Niet alleen
schrijft Chris brieven, Sylvère
doet dat evenzeer. En ook corrigeren ze elkaars brieven en praten
erover.
Het
boek bestaat uit brieven, faxen, gesprekken tussen Sylvère
en Chris, korte
beschouwingen,
langere beschouwingen over allerlei onderwerpen en over dagelijkse
toestanden.
Soms
doet Chris dingen stiekem, of schrijft ze heimelijk, maar altijd komt
Sylvère
er
weer achter en dat is natuurlijk reden om met elkaar in discussie te
gaan. Ruzies tussen hen zijn er wel, maar hebben niet de overhand.
Dick is hun postiljon
d’amour.
Joan
Hawkins die achterin het boek deze roman van een uitleiding heeft
voorzien meent dat Sylvère
eigenlijk heimelijk ook een crash had op Dick. Door opnieuw seks te
hebben met zijn vrouw heeft hij dat ook met Dick. Sylvère
zelf houdt vol dat het een
ménage
à deux is, maar hij ironiseert.
Hoewel ze beiden een afkeer van de psychoanalyse hebben - die van
Freud; iemand als Lacan heeft ongetwijfeld wel een plaatsje in hun
kring veroverd -, de persoonlijke, individuele complexen en trauma’s
vliegen je om de oren. Beiden zijn joods. Sylvère’s moeder, die
nog leeft, in Parijs, en hij hebben de Holocaust overleefd.
Omdat
Dick zo distant
blijft, verandert de inhoud van dit boek. Langzamerhand verandert het
brievenboek in een soort dagboek, al krijgen overpeinzingen en later
ook nog verhalen en anekdotes over anderen de overhand.
Voor
een deel is dit ook een intellectueel boek. Vele filosofen komen
voorbij, veel Franse: Roland Barthes, Baudrillard, Deleuze, Bataille,
Julia Kristeva, etc. Maar ook mensen als Hannah Ahrend, Simone Weil,
Habermas, de Franse antropologen Marcel Maus en Durckheim** zelfs,
Marcel Proust en een hoop Amerikaanse schrijvers en moderne denkers,
die ik niet ken. Zo is deze roman een heel erg Amerikaanse roman,
voor een intellectueel Amerikaans publiek. Kierkegaard en de Ramones
een New-Yorkse punkband).
Voor
een deel is dit ook een boek waarin Chris zichzelf onderzoekt. Ze is
op het moment dat zij Dick ontmoet, 39 jaar en begint zich oud te
voelen. Vreemd is dat eigenlijk. Haar man is 56 jaar en heeft al een
kunstheup, heeft last van impotentie (al staat het er niet zo, geloof
ik). Waarom zou je je als vrouw dan op de drempel van de ouderdom
voelen? Maar anderzijds bewonder je je haar eerlijkheid. Ze voelt
zich vaak een ‘suffe kut’. Chris onderzoekt zichzelf als vrouw.
Hier komt er een flinke dosis feminisme om de hoek kijken. Ze is niet
het type vrouw waar mannen snel op vallen. Ze is niet mooi genoeg,
niet rond genoeg (ze is nl. zelfs
licht anorectisch), niet ‘femme’
genoeg. Volgens mij is zij ook licht biseksueel. Ze noemt in ieder
geval vrouwen met wie zij een relatie gehad heeft maar ze wijdt er
niet veel over uit. In deze roman is ze natuurlijk geobsedeerd en
gefixeerd door de mannen in haar leven.
Dat
feminisme van Kraus is niet heel erg fanatiek en activistisch. Dit
boek, dat na de helft meer een dagboekvorm krijgt, gaat over haarzelf
en haar reflecties over zichzelf.
‘’Wat
er nu tussen vrouwen gebeurt is het meest interessante ter wereld,
want het is het minst beschreven’’,
schrijft Chris op het eind van het boek aan Dick (ib.: 213)
Op
het eind voelt Chris zich door twee mannen afgewezen, een producent
die haar films afwijst en Dick die haar seksueel afwijst, hoewel ze
haar werk ‘dapper’ en ‘intelligent’ vinden. Een blauwkous
dus, heette dat vroeger.
Intellect
en lichamelijkheid zijn heel andere dingen, ze lijkt op zeker moment
aan lezen de voorkeur te geven boven seks: ‘Lezen
maakt een belofte waar die seks in de lucht houdt, maar bijna nooit
kan waarmaken.’
(ib.: 202 Bij herlezing vind ik de geciteerde zin ambigue, maar uit
de context van het boek begrijp ik dat lezen
het primaat heeft.)
Alles
in deze roman heeft vele kanten, de twee kanten van de medaille zijn
niet eens genoeg. Chris realiseert zich ook dat Dicks niet reageren
of misschien ook wel zijn afwijzing van haar, juist erotiseert en
haar energie doet oplaaien.
Overigens
was Dick in real
life
niet gecharmeerd van Kraus’ roman en hij heeft geprobeerd de
publicatie tegen te houden. (Dom, denk ik, niet doen, daarmee vestig
je alleen maar de aandacht op jezelf, en laat je zien wat een loser
je in werkelijkheid bent, maar dat vind ik; ik heb geen reputatie te
verliezen)
Geen
makkelijk boek, geen lekkere roman waar je bij kunt wegdromen, is
dit. Wel een voorbeeld van Amerikaans post-modernisme, denk ik. De
hybride vorm wijst ook op post-modernistische trekken: is het boek
een brievenroman, een autobiografie, een sleutelroman, een essay? Het
is gewoon van alles wat.
De
term post-modernisme is niet makkelijk te duiden. Een paar zaken wil
ik noemen. Het ontkennen van de waarheid en van de werkelijkheid, of
in ieder geval de erkenning dat er niet maar één waarheid en één
werkelijkheid bestaat. Er bestaat alleen zoiets als een persoonlijke
reactie op de werkelijkheid zoals die door een individu ervaren
wordt. Ik zeg maar een beetje op zijn jan-boeren-fluitjes. Dat
betekent dat er ook niet maar één vorm bestaat, voor een boek, een
schilderij, welke kunstuiting dan ook. Voor de literatuur betekent
dat onder andere een veelvuldig gebruik van ironie, van absurdisme,
en vooral van intertekstualiteit (volgens mij komt de laatste
opvatting vooral uit Franse hoek). En een ‘goede verstaander, ‘een
goede lezer’ ziet direct overeenkomsten met de eigen literatuur,
romans, kunst e.d.).
Een
interessant fenomeen, het post-modernisme, dat alleen zo genoemd
wordt omdat het het ‘modernisme’ opvolgt; het niet is zozeer een
reactie op het modernisme.***
Een
hartstochtelijke verwijzing naar I love Dick kwam ik tegen in de
nieuwe roman van Siri Hustvedt, Herinneringen aan de toekomst, ook
een autobiografische roman, waarin ze focust op haar eerste jaar in
New York, dat in overweging neemt en haar verwachtingen en ervaringen
back
and forth in
beschouwing neemt.
Evenmin
een lekker wegdroomboek. Later kwam ik de roman van Chris Kraus
nogmaals tegen maar ik weet niet meer bij welke auteur. Het moet
welhaast een vrouw geweest zijn.
Ik
denk dat romancier Rachel Kushner ook wel beïnvloed is door Chris
Kraus.
Een
uitermate boeiend en diepgaand boek. Voor de liefhebber. En voor als
je weer eens wat anders wil lezen. Van harte aanbevolen.
**
Franse cultureel antropologen waren altijd wat meer filosofisch en
theoretisch ingesteld dan hun Amerikaanse collegae.
***
Postmodernisme
is de overkoepelende naam voor een cultuurstroming die een reeks van
filosofische standpunten en esthetische stijlen in de kunst sinds
eind jaren 1950 betreft. In de filosofie ligt daaraan ten grondslag
het geloof dat alle menselijke kennis limieten kent en cultureel
bepaald is, zodat er geen meta-standpunt bestaat dat zonder filter
toegang tot de zuivere waarheid biedt. In de kunsten gaat het om een
principieel eclectische stroming die het onderscheid tussen lage en
hoge cultuurproductie veronachtzaamt en zich bedient van ironische of
anarchistische combinaties van elementen uit verschillende
stijlperioden, stromingen, genres, media en technieken die voorheen
onverenigbaar werden geacht.
Postmodernisme
wordt gezien als een reactie op het modernisme, als een voortzetting
in radicaliserende zin van het modernisme, en ook als een combinatie
van beide, want het gaat zowel om een fase van de modernistische
rebellie tegen traditionalisme als om een fragmentarische opvolger
daarvan met een nieuwe boodschap. Chronologisch gezien sluit de
postmoderne wereldbeschouwing niet aan op het modernisme, maar volgt
op het existentialisme en absurdisme.[3][4]
Postmoderne
kunst- en literaire werken kenmerken zich door de veelal ironische
combinatie. Onder invloedrijke postmoderne denkers zijn Jean
Baudrillard, Jacques Derrida, Michel Foucault, Martin Heidegger,
Julia Kristeva, Jean-François
Lyotard en Richard Rorty.
(Wikipedia)
Bron |
De auteur
Chris
Kraus is experimenteel filmmaker, schrijver en de uitgever van de
Native Agents-reeks van uitgeverij Semiotext(e). Naast essays,
voornamelijk over kunstkritiek, schreef Kraus de romans Aliens &
Anorexia, Torpor enSummer of Hate. I Love Dick heeft de laatste jaren
een cultstatus gekregen onder critici en schrijvers, en wordt nu
eindelijk ontdekt door het grote publiek.(bron)
Titel:
I love Dick
Auteur:
Chris Kraus
Vertalers:
Evi Hoste, Anniek Kool
Uitgever:
Lebowski
Jaar
van uitgave: 1997, 2016
Aantal
pp’s: 272
ISBN:
9789048833603
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.